• شنبه ٢٦ بهمن ١٣٩٨-١٥:١٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧١٧١
در گفت و گو با مجید فراهانی و تعدادی از دبیران شورایاری ها درباره حضور در جلسات بودجه ریزی مناطق مطرح شد:

از ارتقاء جایگاه شورایاران تا شفافیت بودجه ریزی در محلات شهر

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در راستای حضور شورایاران در بودجه ریزی مناطق گفت: مهمترین پارادایم در سال آینده در کنار توجه به پروژه های بزرگ مقیاس توجه ویژه به حل مشکلات کوچک مقایس محلات است و در این راستا پروژه های توسعه محلی باید به تایید شورارایان هر محله برسد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران برای اولین بار و در فصل بودجه ریزی مناطق از شورایاران محلات دعوت شد تا نظرات خود را بیان کنند اقدامی که می تواند فتح بابی در جهت مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در مدیریت شهر باشد.

کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با دعوت از شورایاران مناطق 22 گانه بر لزوم این اقدام همت گمارد تا این اتفاق میمون بنا نهاده شود.

در همین راستا مجید فراهانی گفت: امسال کار خوبی که صورت گرفت در نظر گرفتن  2 هزار میلیارد تومان برای توسعه محلات 354 گانه شهر تهران در بودجه سال 99 بود. که در امتداد آن شورایاران هر محله دور هم جمع شدند و چالش های بزرگ توسعه هر  محله را معرفی کرده و در کنار آن سه مشکل مهم منطقه را نیز شناسایی کردند.

وی ادامه داد: بر این اساس سندی به نام تحویل و تحول محلات شهر تهران تهیه شد که در تمام محلات مشکلات شناسایی شد و لذا تمرکز ما این است که این بودجه 2 هزار میلیارد تومانی به سمت حل مشکلات محلات با اولویت بندی که خود شورایاران تایید خواهند کرد سوق پیدا کند.  

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا همچنین افزود: بنابراین نگاه مجموعه شهرداری و ما این است که با تمرکز روی پروژه های کوچک مقیاس در سطح محلات به شکل خرد بتوانیم رضایت نسبی شهروندان را ایجاد کنیم.

فراهانی افزود: توسعه شهر تهران صرفا به پروژه های بزرگ مقیاس نیست چرا که تجربه نشان داده پل ها، تونل ها و بزرگراه ها عملا تشویق به خودرو محوری است و در سطح شهر به مشکلات اصلی تهران مانند زیست ناپذیری کمک می کند. لذا برای اینکه زیست پذیری بهتری در شهر داشته باشیم و مردم از بودن در تهران و محلات لذت ببرند بایستی تمرکزمان در کنار توجه به پروژه های بزرگ مقایس در راستای  توجه ویژه به حل مشکلات کوچک مقایس محلات نیز سوق پیدا کند و در این راستا  پروژه های توسعه محلی باید به تایید شورایاران هر محله برسد. بودن چنین  مکانیسمی کمک می کند شورایاران نقش مهمتری را در حل و پیگیری مشکلات مردم ایفا کنند.

فراهانی افزود: به یقین این راه می تواند در جهت ارتقا نقش شورایاران موثر باشد و توقع ما این است که شورایاران نظارت کافی برای اجرای پروژه ها  اعم از نظارت بر پیشرفت فیزیکی و مناسب، اجرا شدن پروژه ها و نیز نظارت بر کیفیت و کاهش هزینه و افزایش سرعت پروژه ها در اجرا را داشته باشند.

گفتنی است این اقدام از سوی شورایاران مناطق نیز مورد استقبال واقع شد و با حضور در جلسات بررسی بودجه مناطق که طی روزهای 21 و 23 بهمن ماه سال جاری برگزار شد بر اهمیت این موضوع افزودند. بر همین اساس گروه خبری شورا نیز گفت و گویی با دبیران شورایاری ها در خصوص استفاده از نقطه نظرات شورایاران در بودجه ریزی داشته است:

 

مرتضی آقا محمد رابط شورایاران منطقه 19 ؛

همکاری با شورایاران به نفع شورای شهر خواهد بود

رابط شورایاران منطقه 19 در این زمینه گفت: این کار خوبی است که از ظرفیت شورایاران استفاده کنند و لذا می توانیم شاهد بودجه ریزی مناسب تر و بهتری به ویژه در حوزه های عمرانی و حمل و نقلی باشیم. به طوریکه در نظر گرفتن بودجه برای پروژه ای مانند دسترسی شمال شرق خیابان شکوفه در منطقه 19 که 15 سال است بلا تکلیف مانده می تواند محقق شود.

وی افزود: این روند باید ادامه دار باشد و اعضای شورای شهر بدانند همکاری با شورایاران به نفع شورای شهر خواهد بود نه به ضرر شان. این اقدام می تواند رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد.

 

یوسف معصومیان دبیر کارگروه برنامه و بودجه منطقه 20 ؛

نتیجه این اقدام می تواند شفاف سازی بیشتر باشد

دبیر کارگروه برنامه و بودجه منطقه 20 نیز گفت: برای اولین بار کارگروه برنامه و بودجه در شورایاری ها اضافه شد و در امتداد آن حضور شورایاران در جلسات بودجه ریزی می تواند شفافیت بیشتر را به دنبال داشته باشد.

 

عبدالله لطفی دبیر شورایاری منطقه 18؛

حضور شورایاران در رفع معضلات بلاتکلیف و اتمام پروژه های نیمه تمام موثر خواهد بود

 عبدالله لطفی دبیر شورایاری منطقه 18 نیز گفت: با این تدبیر کمیته بودجه شورا ،  شورایاران در بحث بودجه ریزی دخالت داده شدند و این  امر خوب و قابل تقدیر است. چرا که  با توجه به اطلاعاتی که شورایاران از  سطح محلات دارند می توانند نظرات خود را نسبت به بودجه پیشنهادی اعلام کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال املاک معارض و تامین سرانه های فرهنگی معضلات اصلی منطقه 18 است و نیز وجود تقاطع غیر همسطح که از گره های اصلی ترافیک در منطقه می باشد. لذا این معضلات با نظرات شورایاران می تواند با سرعت بیشتری رفع شود.  از طرفی پروژه های نیمه تمام که  خیلی زمان بر شده نیز می تواند با نظرات شورایاران و شناسایی اولویت ها با سرعت بیشتری به اتمام برسد.

 

میثم گودرزی دبیر کارگروه برنامه و بودجه منطقه 16 ؛

این حرکت، انقلابی در ارتقا جایگاه شورایاران ایجاد خواهد کرد

دبیر کارگروه برنامه و بودجه منطقه 16 نیز گفت: بحث بودجه از مهمترین مباحثی است که پیگیری می شود و لذا همین که شورای شهر این جایگاه را برای شورایاران قائل شده که مستقیما بیایند در خصوص  اولویت های بودجه در منطقه و محله خود نظر بدهند. باعث ارتقا جایگاه شورایاران در سطح مناطق خواهد شد. این حرکت همچنین انقلابی در بحث شورایاران ایجاد خواهد کرد. چرا که  شورایاران جایگاه خود را رفیع تر می بینند و با انگیزه مضاعف  وارد عرصه تخصصی و مطالبه گری می شوند.

وی ادامه داد: منطقه 16 منطقه ای محروم است با انباشتی از مشکلات که در  سنوات گذشته  آنچنان که باید وقعی به آن نهاده نشده گرچه برآوردن توقعات و انتظارات مردم محله شاید کار غیر ممکنی باشد اما همین که احساس کنند دغدغه وجود دارد برای حل مشکلات این می تواند بار روانی مردم را کم کند و آنها را  پای کار بیاورد.

گودرزی افزود: اگر  مردم احساس کنند تعلق خاطر دارند به محله و بیایند در کنار مدیریت شهری  قرار گیرند شاید مهمترین وظیفه شورایارای باشد. در گذشته مردم احساس می کردند مقابل مدیریت شهری هستند اما امروز وظیفه ما این است که مردم خود پیش قدم در حل مشکلات شوند و این اقدام شورا می تواند سبب افزایش مشارکت شهروندان شود.

 

قاسم حسین زاده رابط شورایاران منطقه 15 ؛

شورایاران می توانند در نظارت بر اجرای پروژه ها نیز موثر باشند

رابط شورایاران منطقه 15 نیز گفت: این اقدام خوب شورای شهر می تواند سبب رفع سریعتر مشکلات محلات باشد چرا که شناسایی مشکلات و شناخت اولویت ها خود یکی از عوامل مهم در سرعت رفع آنها است.

وی افزود: خواسته ما این است که شورایاری ها در نظارت بر اجرای پروژه ها نیز دخالت داده شوند چرا که آنان ایرادات را بر اساس تطابق با جغرافیایی محله بهتر می توانند شناسایی کنند.

وی ادامه داد: گرچه ایرادی که وجود داشت این بود که شهرداری ها از  سند تحویل و تحولی که از سوی شورایاران در اختیار ستاد هماهنگی شورایاری ها قرار گرفته بود خبر نداشتند هر چند آقای فراهانی قول داد بودجه های پیش نهادی شهرداری با این سند تطبیق داده خواهد شد.

 

رسول جعفری همراز دبیر کارگروه برنامه وبودجه منطقه 5 ؛

منطقه 5 بیشترین تعداد پروژه های کوچک مقیاس محله ای را دارد

دبیر کارگروه برنامه و بودجه منطقه 5 نیز درباره حضور شورایاران در جلسات بودجه مناطق گفت: این نگرش سازنده است و ما می توانیم با تعریف ساز و کار دقیق تر در سال آینده بتوانیم خروجی بهتری هم داشته باشیم. 

وی ادامه داد: بیشترین تعداد پروژه های کوچک مقیاس محله ی را داریم و لذا برای اینکه بودجه ریزی مشارکتی محله ای اتفاق بیافتد و مطالبات شهروندان پاسخ داده شود حضور شورایاران در بودجه ریزی مناطق بسیار اتفاق خوبی بوده است و امیدواریم این بودجه های پیشنهادی نیز محقق شود.

 

ناصر البرزی دبیر شورایاری  منطقه 9 ؛

این اقدام مصداق بارز کار مردم را به مردم واگذار کردن است

دبیر شورایاری منطقه 9 نیز گفت: زمانی که شورایاری وجود نداشت محله ها و منطقه ما مانند نواحی  خارج از محدوده بود. اما از زمان شورایاری ها پیشرفت کار عالی بوده و امروز که  شورایاری در امر بودجه ریزی مناطق دخیل شدند می توان نقطه عطف تحول محلات در نظر گرفت. چرا که این شورایاران هستند که در کف محله هستند و  مشکلات مردم را رصد می کنند. نظر شورایاری ها نظر مردم است و شورای شهر امروز در واقع کار مردم را به خود مردم واگذار کرده است.

 

حامد حسینی رابط شورایاری منطقه 2 ؛

مشکلات محله را کسی می داند که 30 سال در آن ساکن است

دبیر شورایاری منطقه 2 نیز گفت:  ببینید مشکلات محله و منطقه را معاون برنامه ریزی شهرداری که برای چند سال محدود در آن جا است نمی تواند به خوبی کسی که 30 سال در آن جا ساکن است درک کند و لذا این اقدام شورا اقدام ارزنده ای بود.

وی همچنین افزود: متاسفانه این اقدام مهم در بازه زمانی محدودی اجرا شد و بهتر بود زمان بیشتری در اختیار شورایاران قرار داده می شد. 

 

عارف ثمری رابط شوریاری منطقه 3 ؛

حضور شورایاران سبب شفافیت بودجه ریزی می شود

دبیر شورایاری منطقه 3 نیز گفت: حضور شورایاران در زمینه بودجه ریزی به شفاف سازی هر چه بیشتر کمک می کند.

وی ادامه داد: منطقه 3 با وجود ویترین خوبی که دارد اما دارای محلات محروم نیز است. نظیر محلات زرگنده ، ده ونک و درب دوم که باید در اولویت های تخصیص بودجه ریزی قرار گیرد و خوشبختانه حضور شورایاران سبب شد بودجه پیشنهادی شهرداری برای منطقه 3 تا حد زیادی افزایش پیدا کند که در رفع مشکلات این محلات محروم نیز بسیار مفید به فایده خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد با ادامه این روند هزینه کرد بودجه از محله به بالا انتقال پیدا کند و شاهد  رفاه اجتماعی حداقلی برای  مردم باشیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: