• يکشنبه ١٤ دی ١٣٩٩-١٢:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٢٤٤
نژاد بهرام در گفتگو با رکنا؛

استفاده از مازوت متوقف نشود به رئیس جمهور نامه می نویسم / ریه شهروندان انبار مازوت شده است

اجتماعی رکنا: آلودگی هوا در کلانشهرها به اوج خود رسیده و بحران به حدی است که استانداران برای تعطیلی شهرها تلاش می کنند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از رکنا، خوب است که کلانشهرها تعطیل شود اما با وجود استفاده سوخت مازوت در نیروگاه ها و برخی کارخانه ها به نظر می رسد تعطیلی های دو، سه روزه تاثیر آنچنانی نخواهد داشت. زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران 30آذرماه درباره استفاده از مازوت و آلودگی آن هشدار داد اما این هشدار آنقدر جدی گرفته نشد تا آن که آلودگی هوای تهران به اوج خود رسید و اهمیت این تذکرهای پیش از دستور اعضای شورای شهر تهران بیشتر نمود پیدا کرد. زهرا نژاد بهرام در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره استفاده از مازوت تاکید کرد: به عنوان نماینده مردم در شورای شهر تهران درباره آلودگی هوا اعتراض خود را به دولت و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده ایم.
 
ریه شهروندان انباری مازوت شده است
وی با بیان این که تذکر پیش از دستور شورای شهر تهران، واکنش های بسیاری را در پی داشت، افزود: معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز پس از تذکر اعضای شورای شهر تهران، به استفاده از مازوت اعتراض کرد. متاسفانه دچار چالش جدی شدیم چون نمی توانیم مازوت را صادر یا انبار کنیم، از ریه شهروندان به عنوان انباری استفاده می کنیم. در حالی که براساس مصوبه ها نیروگاه ها و کارخانه ها ملزم به مصرف سوخت پاک هستند.
 
مازوت بر ریه ها تاثیر می گذارد
عضو شورای شهر تهران گفت: ظرفیت انبار کردن مازوت را نداریم از این ظرفیت در نیروگاه ها و برخی کارخانه ها استفاده می کنیم. اما در دوره کرونا استفاده از مازوت جان شهروندان را به خطر می اندازد. دکتر زالی امروز اعلام کرده که با توجه به شیوع کرونا استفاده از مازوت خطرناک است چرا که کرونا بر ریه تاثیر می گذارد و آلودگی هوا نیز همین کار را انجام می دهد. بنابراین نگرانی های ما بیشتر و بیشتر شده است. اگر استفاده از مازوت متوقف نشوند، به عنوان نماینده مردم در شورای شهر تهران برای آقای رئیس جمهور نامه ای می نویسم اعتراض خود را به شدت و سرعت اعلام کنم.
 
استفاده از سوخت مازوت باید لغو شود
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به این که شهرداری می تواند کارخانه آسفالت را تعطیل کند، اظهار کرد: تصمیم تعطیلی کارخانه های شن و ماسه، فعالیت های عمرانی و... با استانداری است اما این کافی نیست و مسئله باید از ریشه حل شود و آن عدم استفاده از سوخت مازوت است. استاندار پیشنهاد دو روز تعطیلی را داده است اما این تعطیلی با لغو مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه ها نباشد، پاسخگو نخواهد بود و بعد از دو روز دوباره دچار چنین عارضه ای خواهیم شد.
 
شکایت از دولت توسط شورای شهر تهران؟
زهرا نژاد بهرام در پاسخ به این سوال که چرا بخش حقوقی شورای شهر تهران شکایت نمی کند؟ گفت: تا به حال سابقه چنین شکایتی در شورای شهر تهران وجود نداشته است. اگر استفاده از مازوت ادامه داشته باشد شکایت نیز یکی از گزینه هایی است که ما می توانیم به آن فکر کنیم. برای شکایت از دولت باید در شورای شهر تهران به اجماع برسیم. در قوانین دیده نشده که شورای شهر تهران از دولت شکایت کند. این یک راهکار قابل پیشنهاد است. ما نه شکایت می کنیم نه شکایت را نادیده می گیریم. اگر اعتراضات ما به جواب نرسد و در مرحله آخر به شکایت از دولت فقط فکر می کنیم که شکایت کنیم یا خیر؟ اما ما فکر می کنیم با گفتگو یا اعتراض می توانیم به نتیجه مطلوب خودمان برسیم. استاندار دو از روز تعطیلی خبر می دهد، وزارت بهداشت نامه اعتراضی می نویسد به وزارت نیرو که حق ندارد از مازوت استفاده کند نشان دهنده اثرگذاری تذکرات و اعتراض های شورای شهر تهران است. ما به شکایت فکر نکرده ایم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: