• جمعه ٣٠ خرداد ١٣٩٩-١٥:٣٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٠٤٧
برای رفاه حال شهروندان

لزوم بررسی قانون درباره ساخت و ساز در روزهای تعطیل

عضو شورای اسلامی شهر تهران: درباره ساخت و ساز در روز‌های تعطیل قانون مشخصی نداریم، اما با ایجاد محدودیت در این روز‌ها موافقم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران حجت نظری در گفتگوی با خبرگزاری صدا و سیما  گفت: درباره ساخت و ساز در روز‌های تعطیل ما قانون مشخصی نداریم. با وجود اینکه در متن قانون شهرداری‌ها در ماده ۵۵ در بند ۲۰۰ اشاره شده است ساخت و ساز‌ها باید حتما در شرایطی باشد که مزاحمت برای دیگر شهروندان ایجاد نکند.
وی گفت: در بعضی مقررات مثل مقررات ملی ساختمان درباره ممانعت از ایجاد آلودگی صوتی صحبت شده است، اما هیچ جا از متن قوانین و مقررات درباره ممنوعیت ساخت و ساز در روز‌های تعطیل قانون صحبت نشده است.

نظری افزود: در بعضی از ایام سال مثل نوروز و ایام خاص و تعطیلات دنباله دار برای تردد بعضی از ماشین‌های مربوط به عملیات عمرانی مثل میکسر ممنوعیت‌هایی وجود دارد.
وی گفت: طبق روالی که از قبل وجود دارد برای کسانیکه در ایام تعطیل ساخت و ساز می‌کنند و یا ابزارآلات و ماشین‌های ساختمانی را انتقال می‌دهند باید از پلیس راهور کسب مجوز کنند. این ممنوعیت‌ها در ایام خاص مثل زمان‌هایی که آلودگی هوا زیاد می‌شود بوجود می‌آید و در آن شرایط پلیس راهور هم نمی‌تواند مجوز تردد صادر کند.
نظری افزود: با وجود اینکه این نقض قانونی وجود دارد و ما در این حوزه با سکوت مواجه ایم، اما شخصا معتقدم که باید یک سری ممنوعیت‌ها در روز‌های تعطیل بوجود بیاید. اگر ساخت و ساز در روز‌های جمعه استثنا شود اتفاق خوبی است. بسیاری از شهروندان در طول هفته زحمت کشیده و خسته اند و روز جمعه می‌خواهند استراحت کنند. اما اگر ملک مجاورشان در حال ساخت و ساز باشند عملا این امکان برایشان وجود ندارد تا بتوانند استراحت کنند.
وی گفت: شاید اتفاق خوبی باشد اگر مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده و تعیین تکلیف کند تا یک موضوع واحد برای همه شهر‌ها رقم بخورد. ما هم می‌توانیم در شورای اسلامی شهر تهران با هماهنگی کمیسیون‌های ذی ربط مثل کمیسیون شهرسازی این موضوع را دنبال کرده و در روز‌های جمعه ساخت و ساز را ممنوع کنیم. این اتفاقی است که اگر رخ دهد بسیاری از شهروندان رضایتمند خواهند شد.

نظری افزود: هرچند شهروندان و یا پیمانکاران که در حال ساخت و سازند از این موضوع استقبال نمی‌کنند. علتش هم این است که در روز‌های تعطیل ترافیک کمتر است بنابراین فعالیت و جابه جایی مطلوب‌تر خواهد بود. شخصا این موضوع را پیگیری کرده و رایزنی‌های لازم را در کمیسیون‌های تخصصی انجام خواهم داد.
وی درباره واگذاری زمین‌های اطراف تهران از طرف برخی ارگان‌ها به مردم و شرایط کسب مجوز ساخت و ساز در آن‌ها گفت: بطور طبیعی برای ساخت و ساز در حریم ممنوعیت‌ها و موانعی وجود دارد که ساخت و ساز را دشوار می‌کند. یکی از دلایل سختگیری‌ها این است که شهر گسترده نشود. ما باید حریم و مرزی برای شهر قائل شویم. اگر این اتفاق نیفتد شهر تهران بواسطه تمرکز‌های آموزشی و درمانی بیشتر گسترش می‌یابد. به نظرم در این رابطه باید مجلس شورای اسلامی به موضوع ورود کند و این چیزی نیست که ما بتوانیم به تنهایی به عنوان مدیریت شهری تهران به آن ورود کنیم.
نظری افزود: در بحث حریم همه موارد را باید در نظر بگیریم. زیرا فارغ از شهر تهران شهر‌های مجاور هم حقی دارند؛ بنابراین در سطوح بالاتر وزارت کشور استانداری و فرمانداری هم باید ورود کنند. بطور حتم اگر قرار باشد تعیین تکلیفی در این خصوص صورت بگیرد از طریق شورای اسلامی شهر تهران نخواهد بود و ما برای اینکه شهروندان به حقشان برسند می‌توانیم نقش تسهیل گر داشته باشیم.
وی گفت: برای حل این مشکل اتفاق بهتراست ارگان و یا نهاد‌هایی که آن اراضی را به مردم واگذار کرده اند پیش قدم شده و فضا‌های قابل بهره برداری را به شهروندان واگذار کنند. یعنی می‌توانند زمین را پس گرفته و فضای دیگری را در اختیار شهروندان قرار دهد. این روش می‌تواند خیلی زود مشکل شهروندان را حل کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: