• سه شنبه ٢٦ دی ١٤٠٢-١٥:٠٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٣٠٨
اقراریان در نطق پیش از دستور؛ 10-209

شورای شهر باید حافظ و نگهبان امین حقوق عامه و حقوق شهروندی باشد

رئیس کمیته حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر تهران، با تاکید بر اینکه شورای شهر باید حافظ و نگهبان امین حقوق عامه و حقوق شهروندی بر اساس بیانات و نگاه رهبری باشد، با اشاره به برگزاری اجلاسیه‌ای در این باره گفت: مصادیق حقوق عامه و حقوق شهروندی در منظومه فکری مقام معظم رهبری در اجلاسیه اخیر احصاء شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوق شهروندی شورا، در دویست و نهمین جلسه شورا در نطق پیش از دستور خود با اشاره به برگزاری نخستین اجلاسیه حقوق عامه و حقوق شهروندی با همکاری شهرداری تهران و هدایت و نظارت دستگاه قضائی، طی چند روز گذشته، اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم به عنوان رئیس کمیته حقوق شهروندی شورا گزارشی از اقدامات و دغدغه‌های شورا در این باب ارائه دهم؛ در ادوار گذشته مصوبه‌ای را شورا تحت عنوان منشور حقوق شهروندی به تصویب رساند که اصلاح و تکمیل آن با توجه به اقتضائاتی که وجود دارد، با مشارکت پژوهشگاه حقوق قضائی در دست بررسی است که البته همکاری و همراهی شورا را می‌‍طلبد. 
اقراریان در ادامه با بیان اینکه مفهوم حقوق شهروندی در کنار مفهوم دیگری باید مورد توجه قرار گیرد و آن موضوع حقوق عامه است، گفت: یکی از اتفاقات خوبی که رخ داده، پویش مردمی «شهروند آگاه» است که شکل‌گیری خانه حقوق عامه و حقوق شهروندی در سال آینده که امیدواریم شهرداری برای تحقق این مسئله هم در بحث بودجه و هم در مشارکت همکاری لازم را داشته باشد، از نتایج آن است. 
 
 همکاری پیشگیرانه با دستگاه قضائی، راهبرد شورای ششم
وی افزود: برخی در این مورد سوال کرده‌اند چرا از واژه «احیاء» برای حقوق عامه در اینجا استفاده شده است، در پاسخ به این سوال با استناد به یکی از بیانات رهبری، به بیان نکاتی می‌پردازم؛ نخست اینکه هنگام مراجعه به قانون اساسی در خصوص وظایف قوق قضائیه، وظیفه قوه قضاییه فقط قضاوت و محکمه‌داری نیست بلکه وظیفه ای فراتر از این دارد، در قانون اساسی احیای حقوق عامه جزو وظایف قوه قضائیه بوده و دامنه وسیعی دارد.
رئیس کمیته نظارت شورا با اشاره بر تاکید رهبری بر نظارت‌های قوی و سالم به عنوان یکی از نکات مهم در خصوص حقوق عامه و حقوق شهروندی، تصریح کرد: رهبر انقلاب در بیانات خود می‌فرمایند: «آقایانی که مسئول مسائل شهری هستند، با دستگاه قضایی وارد بشوید، درخواست کنید، مطالبه کنید، همکاری کنید، این چیزها را دنبال کنید»؛ یکی از نکات مهم در این باره مسئله همکاری و تعامل با دستگاه قضا بود که جلساتی با حضور و هدایت رئیس شورا در این باره برگزار شد. 
اقراریان در ادامه گفت: در این باره شورای ششم همکاری پیشگیرانه داشت، یعنی شورا برای همکاری و تعامل با دستگاه قضا پیشقدم شد؛ اگر همکاری پیشگیرانه شوراها و نهادهای نظارتی مانند شوراها که وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها را دارد، تبدیل به یک فرهنگ شود ما با بسیاری از مشکلات حال حاضر در این زمینه، مواجه نبودیم. نکته دیگر اینکه شورای شهر باید حافظ و نگهبان امین حقوق عامه و حقوق شهروندی بر اساس بیانات و نگاه رهبری باشد. مصادیق حقوق عامه و حقوق شهروندی در منظومه فکری مقام معظم رهبری در اجلاسیه اخیر احصاء شد. حفظ اصالت ملی در ساخت و سازها، استقرار بخشیدن به جو اسلامی و فرهنگی سالم، اولویت دادن به مناطق مستضعف نشین، قانون گرایی، معماری و شهرسازی بر اساس حیات طیبه، عدالت در تقسیم خدمات شهری، ظهور و اطلاع مظاهر اسلامی و انقلابی، گسترش آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و غیره از موارد متعددی است که در منظومه فکری رهبری به عنوان مصادیق حقوق عامه و حقوق شهروندی احصاء شد. 
وی افزود: رهبر انقلاب در بیانات خود در این زمینه به مسئله بوستان ولایت نیز اشاره می‌کنند؛ ایشان در مقدمه مسئله گیاه بوستان و درخت را جزو مسائل اصلی خوانده و تاکید می‌کنند: «این‌ها نباید در زمره مسائل فرعی باشد؛ درست است که در شمارش مسائل اصلی چشم‌ها و نگاه‌ها به سمت اقتصاد، فرهنگ، مسائل پولی و مسائل سیاسی کشانده می‌شود که معمولا اینجور است لکن اگر با دقت نگاه کنیم، مسائلی که مربوط به زیست انسانی است بیشتر از آن‌ها اهمیت دارد»؛ بنابراین رهبر انقلاب مسائل مربوط به زیست انسانی را به عنوان یکی از حقوق عامه اشاره و بر آن تاکید می‌کنند.
رئیس کمیته نظارت شورا با تاکید براینکه ما امروز در شورای شهر تهران باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشیم، به ذکر فرمایش دیگری از رهبر انقلاب پرداخته و گفت: در جایی دیگر رهبر انقلاب اشاره می‌کنند: «تهران، یک شهر متراکمی است، بیش از این‌ها باید اینجا باز شود و این شهر فضای تنفسی پیدا کند». 
وی افزود: بیانات مقام معظم رهبری در همایش فوق جمع آوری شده و سال آینده در روز شوراها در قالب کتابی که با همکاری موسسه پژوهش انقلاب اسلامی رونمایی خواهد شد، امیدواریم در سیاستگذاری‌ها، تصمیمات و عملکردمان، این فرمایشات مد نظر ما باشد.
 
دوران بزن در رو تمام شد؛ زدی می‌خوری 
وی در پایان و به عنوان کلام آخر گریزی هم به حمله موشکی شب گذشته سپاه پاسداران به مقر تروریست‌های تکفیری در عراق داشته و تصریح کرد: در صحن شورای اسلامی شهر تهران ما با افتخار اعلام می‌کنیم که امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجموعه سبز پوشان ما و نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی، مصداق تحقق حقوق عامه هستند؛ یعنی آنجا که دشمن ورود کرده و به حقوق ملت ایران دست درازی می‌کند، پاسخ محکم و جانانه‌ای داده خواهد شد، دشمن بداند دوران بزن در رو تمام شده است، دوران جدید، دورانی است که ما می‌گوییم: «زدی، می‌خوری» و این ضربه را ما بر اساس برآوردهای اطلاعاتی نیروهای مسلح مشخص می‌کنیم، اینکه کجا و چگونه پاسخ خواهیم داد متناسب با زمان جلسه افسران اطلاعاتی شما در جایی است که برای ایجاد مزاحمت و مشکل برای مردم ما در حال برنامه‌ریزی هستید، امیدواریم در مسیر تحقق حقوق عامه و حقوق شهروندی ثابت قدم باشیم. کار دشواری ست اما ما همواره ثابت کرده‌ایم که کارهای سخت انجام شدنی است، امیدواریم که شهدا دست ما را بگیرند که این روزها می‌توان شهر تهران را شهر شهدا خواند. 
 
گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید:

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: