• يکشنبه ١٠ دی ١٤٠٢-١٦:١٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨١٩٣
سوده نجفی:

برخورد قاطع با باندهای کودکان کار و خیابانی

یکی از مسائل و مشکلات موجود در شهر تهران، کودکان کار و کودکان خیابانی است که این افراد به‌دلیل آزارهای متعددی همچون کتک، توهین، تحمل گرما و سرما، گرسنگی و مواردی دیگر دچار مشکلات جسمی، روحی و روانی می‌شوند، از سوی دیگر فعالیت کودکان کار و حضور آنها در خیابان‌ها نیز مشکلاتی برای شهر و شهروندان پدید می‌آورد.
متأسفانه در سیستم اجرایی و مدیریت کشور وقتی قرار است اقدام قابل توجهی درخصوص موضوعی انجام نشود، چندین سازمان را درگیر آن موضوع می‌کنند؛ موضوع ساماندهی کودکان کار هم شامل این موارد است که نهادهایی همچون وزارت کشور، نیروی انتظامی، شهرداری، وزارت کار و امور اجتماعی‌، وزارت بهداشت‌، سازمان بیمه خدمات درمانی، سازمان تأمین اجتماعی‌، سازمان صدا و سیما، جمعیت هلال احمر، وزارت آموزش و پرورش‌، سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) براساس وظایف سازمانی‌ باید نسبت به ارائه‌ تمام یا بخشی از خدمات به کودکان خیابانی اقدام کنند.
با وجود این تعداد از متولیان، آمار کودکان کار در کشور و به‌ویژه شهر تهران روزبه‌روز افزایش می‌یابد و هنوز یک نهاد مشخص به‌عنوان متولی اصلی ساماندهی کودکان کار معرفی نشده است که همین امر باعث ارائه آمارهای متناقض درباره کودکان کار شده که با همین آمارهای متعدد طبیعتا اقدامات صورت گرفته در این حوزه با خطا مواجه خواهد شد.
براساس همین آمار‌های موجود غیررسمی تعداد قابل توجهی، کودک کار در کشور وجود دارد که درصد زیادی از این افراد اتباع خارجی هستند. سؤال اینجاست که چرا نهاد‌های مربوطه اجازه ورود کودکان کار از کشور‌های دیگر را به ایران می‌دهند؟
وقتی که آمارها نشان می‌دهد درصد بالایی از کودکان کار در کشور، ایرانی نیستند و هیچ عزمی در برخورد با این افراد که قطعا غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، وجود ندارد، دیگر چه می‌توان گفت؟ اگر واقعا عزم جدی درخصوص کودکان کار در تهران وجود داشته باشد، در وهله اول باید از ورود اتباع خارجی که به این قصد وارد شهر تهران می‌شوند، جلوگیری شود و بعد با باندها و شبکه‌های کودکان کار و کودکان خیابانی که از این کودکان برای رسیدن به اهداف اقتصادی خود استفاده می‌کنند، برخورد قاطع شود که اگر این اقدامات صورت گیرد قطعا ما شاهد کاهش تعداد کودکان کار و خیابانی در سر چهارراه‌ها و معابر خواهیم بود.
بسیاری از این کودکان کار در تور مافیا و شبکه‌های کودکان خیابانی قرار گرفته‌اند که با زیرپا گذاشتن آینده این کودکان و با استفاده از احساسات و عواطف شهروندان، سود قابل توجهی از این محل عاید سرشبکه‌ها می‌شود که این امر در بسیاری از مواقع مشکلاتی را برای شهروندان همچون ایجاد حس ناامنی به‌وجود می‌آورد که خود آسیبی برای شهر است. از سوی دیگر براساس برخی گزارش‌های شهروندان، این مافیا از کودکان برای فروش مواد‌مخدر نیز استفاده می‌کنند که همین امر، دسترسی راحت‌تر به مواد ‌مخدر را فراهم می‌کند و موجب افزایش اعتیاد می‌شود.
جمع‌آوری زباله، یکی از وظایف شهرداری است که سازمانی به ‌عنوان سازمان مدیریت پسماند به همین منظور تشکیل شده است تا امور جمع‌آوری و تنظیف شهر را انجام دهد، اما گروه‌هایی که در قالب کودکان کار اقدام به جمع‌آوری زباله می‌کنند، علاوه بر اینکه سود قابل توجهی از این محل به‌دست می‌آورند، با اقدامات خود سبب اخلال در روند جمع‌آوری زباله در شهر می‌شوند که برخورد قاطع با این مافیا ضرورت دارد، اما تا‌کنون علی‌رغم اطلاع همه مسئولان از این موضوع متأسفانه اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: