• چهارشنبه ٢٥ مرداد ١٤٠٢-٠٩:٥٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٣٥٣
پیرهادی:

واردات اتوبوس‌‌های دست دوم یورو ۴ بدون مجوز سازمان محیط‌زیست غیرقانونی است

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که واردات اتوبوس‌های دست‌دوم یورو ۴ بدون مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست غیرقانونی است، گفت: اگر هر دستگاهی به دنبال واردات اتوبوس‌های آلاینده برود و این اتوبوس‌ها تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست را نداشته باشد، موضوع را از طریق دادستانی کل کشور پیگیری می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از ایلنا، در هفته‌های اخیر موضوع برنامه شهرداری تهران برای واردات یک هزار دستگاه اتوبوس دست‌دوم باعث بروز اختلافاتی میان مدیریت شهری پایتخت و سازمان حفاظت محیط‌زیست شده است؛ به نحوی که مسئولان شهرداری تهران می‌گویند که برای واردات یک هزار اتوبوس کارکرده از هیات دولت مجوز گرفته‌اند و براساس این مجوز، قرار است این اتوبوس‌ها توسط بخش خصوصی وارد کشور شود و سپس براساس قراردادهای پیمایشی بین شهرداری و شرکت‌های خصوصی، در ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران مورد استفاده قرار گیرد، ولی مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست به بخشی از این برنامه شهرداری تهران که مربوط به وارد کردن ۳۵۰ دستگاه اتوبوس دارای استاندارد قدیمی یورو ۴ است، نقد دارند و تاکید می‌کنند که این اتوبوس‌ها فرسوده هستند و آلایندگی بالایی دارند. 
اما در حالی که مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید دارند که هیچ اتوبوسی نباید بدون تایید این سازمان وارد کشور شود، اخیرا علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته است که مدیریت شهری برای واردات این اتوبوس‌ها، قبلا از هیات دولت مجوز گرفته و قرار نیست هیچ اتوبوسی با بیش از ۵ سال ساخت وارد پایتخت شود. با این وجود، داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست گفته است که اساسا از سال ۲۰۰۸ به این سو، تولید اتوبوس با استاندارد یورو ۴ در اروپا منسوخ شده و در حال حاضر تمام اتوبوس‌های دارای این استاندارد در جهان بیش از ۱۰ سال سن دارند. به گفته او، سازمان حفاظت محیط‌زیست با واردات این اتوبوس‌ها توسط شهرداری تهران مخالف است، اما با واردات اتوبوس‌های دست‌دوم دارای استاندارد یورو ۵ و بالاتر که کمتر از ۵ سال کار کرده باشند، مخالفتی ندارد. 
 
واردات هر وسیله نقلیه‌ای بدون مجوز سازمان محیط‌ زیست تخلف است 
در این میان اما مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز معتقد است که طبق قانون، هر نهادی که بخواهد هر اتوبوس یا وسیله نقلیه دیگری را وارد کشور کند، باید این وسیله نقلیه به تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست برسد و بدون تایید این سازمان نمی‌توان هیچ خودرو یا اتوبوسی را وارد کشور کرد. 
پیرهادی در توضیح بیشتر در این زمینه گفت: واردات هرگونه وسیله نقلیه‌ای که استانداردهای تعیین‌شده توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست را نداشته باشد، تخلف محسوب می‌شود و هر شخص یا دستگاهی که این کار را انجام دهد، یک اقدام غیرقانونی انجام داده است. استانداردهای سازمان محیط‌زیست براساس معیارهای علمی تعیین شده است و باید توجه داشت که اکنون در کشورمان هم سوخت یورو ۵ وجود دارد و هم بسیاری از خودروهای موجود در کشور از این استاندارد برخوردار هستند. بنابراین تا وقتی می‌توانیم از استاندارد یورو ۵ استفاده کنیم، نباید به دنبال واردات خودروها یا اتوبوس‌هایی برویم که استاندارد پایین‌تری دارند. 
رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران افزود: هر دستگاهی که به دنبال واردات اتوبوس دست‌دوم است، باید به‌جای اتوبوس‌های یورو ۴ به دنبال اتوبوس‌های دارای استاندارد یورو ۵ به بالا برود که آلایندگی کمتری دارند، چراکه همین حالا منابع متعددی برای انتشار آلودگی هوا در شهر تهران وجود دارد و ما نباید خودمان اتوبوس‌هایی را وارد این شهر کنیم که باعث تشدید آلودگی هوا شوند. وی در ادامه تاکید کرد: اگر هر دستگاهی به دنبال واردات اتوبوس‌های آلاینده برود و این اتوبوس‌ها تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست را نداشته باشد، موضوع را از طریق دادستانی کل کشور پیگیری می‌کنیم، چراکه معتقدیم هر نهاد یا مقام مسئولی که تصمیمی را برخلاف سلامت عمومی شهروندان بگیرد، باید هم در دستگاه قضایی و هم نزد افکار عمومی پاسخگو باشد. 
 
سازمان محیط‌زیست شجاعانه جلوی واردات اتوبوس‌های یورو ۴ ایستاده است 
عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری پایتخت براساس مجوزی که قبلا از هیات دولت اخذ کرده است، می‌تواند اتوبوس یورو ۴ وارد کند یا باید برای واردات این اتوبوس‌ها مجددا از سازمان محیط‌زیست مجوز بگیرد، توضیح داد: تا این لحظه سازمان حفاظت محیط‌زیست طی یک اقدام شجاعانه به صورت رسمی با واردات اتوبوس‌های یورو ۴ مخالفت و در مقابل ورود این اتوبوس‌ها ایستادگی کرده است و حتما برای واردات هر نوع وسیله نقلیه‌ای، ابتدا باید مجوز سازمان محیط‌زیست اخذ شود. 
پیرهادی ادامه داد: بنده به عنوان رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از این اقدام شجاعانه و خردمندانه سازمان محیط‌زیست که نشان‌دهنده اهمیت قائل شدن این سازمان برای سلامت عمومی شهروندان است، تقدیر می‌کنم و لازم است سایر دستگاه‌ها نیز در خصوص این موضوع براساس قانون و معیارهای علمی عمل کنند. 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی در دنیا اتوبوس‌های کارکرده یورو ۵ وجود دارد که زیر ۵ سال کار کرده‌اند و می‌توانند استانداردهای محیط‌زیستی کشورمان را پاس کنند، دلیلی ندارد که در موضوع واردات اتوبوس‌های دست‌دوم، بر ورود اتوبوس‌های دارای استاندارد قدیمی یورو ۴ اصرار داشته باشیم، چراکه سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است که به واردات این اتوبوس‌ها مجوز نخواهد داد. 
 
هیچ مجموعه آلاینده‌ای نباید بدون مجوز محیط‌زیستی در اطراف شهر تهران فعالیت کند 
پیرهادی همچنین بر لزوم دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست توسط واحدهای صنعتی فعال در اطراف شهر تهران تاکید کرد و گفت: همان‌طور که برای واردات اتوبوس‌های کارکرده نیاز به مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود دارد، برای فعالیت‌های صنعتی در داخل یا اطراف شهر تهران نیز باید مجوز این سازمان را اخذ کرد. 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هر مجموعه‌ای که بخواهد بدون دریافت مجوزهای لازم از سازمان محیط‌زیست در اطراف شهر تهران فعالیت کند و فعالیت آن مجموعه بر آلودگی هوا یا دیگر آلودگی‌های محیط‌زیستی پایتخت تاثیر منفی داشته باشد، حتی اگر آن مجموعه با فشار برخی دستگاه‌ها تاسیس شده باشد، حتما در آینده باید به افکار عمومی و دستگاه قضایی پاسخگو باشد. 
وی در پایان تصریح کرد: واردات اتوبوس‌های دست‌دوم یورو ۴ بدون مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست غیرقانونی است و هیچ دستگاهی نباید به دنبال انجام چنین تخلفی باشد
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: