• دوشنبه ٩ مرداد ١٤٠٢-١٢:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٢٢٧
پیرهادی تأکید کرد:

لزوم تشکیل کمیته بحران آب در کشور

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت باید برای موضوع آب یک کمیته بحران در کشور تشکیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از پانا، مهدی پیرهادی با اشاره به اینکه کشور ما یک کشور گرم و خشک است و در دهه‌های گذشته میزان بارندگی‌ها کاهش قابل توجهی داشته است؛ گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها مرداد امسال گرم‌ترین ماه کل سال‌های ایران و دنیاست و طبق ارزیابی ناسا مرداد گرم‌ترین ماه جهان است. این موضوعات نشان می‌دهد چقدر وضعیت آبی دچار بحران است و چقدر نیاز به این داریم که نسبت به صرفه‌جویی و بهینه مصرف کردن آب دقت نظر داشته باشیم.
وی ادامه داد: اگر آب را بهینه و درست مصرف کنیم هم خودمان و هم نسل آینده دچار بحران نمی‌شویم. بیشترین میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و مقدار مورد توجهی از آن بهینه مصرف نمی‌شود و هدر می‌رود؛ یعنی از 87 درصد میزان مصرف کشاورزی حدود 50 درصد بهینه مصرف نمی‌شود که اگر 10 درصد را صرفه‌جویی کنیم بیش از مصرف شرب و آشامیدنی در کشور صرفه‌جویی می‌شود.
پیرهادی تاکید کرد: نباید از محصولات پر مصرف و آب‌بر استفاده کنیم. محصولات با آب فراوان تولید می‌کنیم و آنها را به سایر کشورها صادر می‌کنیم. دولت باید برای این موضوعات چاره‌اندیشی کند و جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها نسبت به این قضیه اقدام ویژه داشته باشند و ورود جدی کنند.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید برای موضوع آب یک کمیته بحران در کشور تشکیل شود، گفت: بسیاری از مسئولان و مدیران کشور به عمق فاجعه دست پیدا نکردند و این موضوع را درک نکردند. اگر از منابع زیرزمینی بیش از اندازه آب خارج شود فرونشست ایجاد می‌کند. در تهران و دیگر نقاط کشور شاهد فرونشست زمین هستیم و علت آن صرفا برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و زدن چاه است.
حفر چاه‌های بیش از اندازه در تهران خیانت است
پیرهادی یادآور شد: امروز حفر چاه‌های بیش از اندازه در تهران خیانت است؛ زیرا شاید امکان اینکه آب از نقاط دیگر به تهران انتقال داده شود یا آن را صرفه‌جویی کرد وجود داشته باشد؛ ولی وقتی فرونشست رخ دهد به همین راحتی امکان‌پذیر نیست که سریع درست شود. تغذیه مصنوعی آب در دستور کار دولت قرار ندارد و نشنیدیم که تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها را انجام دهند و اگر دارند انجام می‌دهند به صورت خیلی محدود است و شاید بیشتر به شکل آزمایشگاهی و موردی بوده و باید این را در دستور کار قرار دهند و وضعیت بحرانی در کشور است و اگر به آن نپردازیم تبعاتش گریبانگیر همه حوزه‌ها خواهد شد. همه حوزه‌ها به آب نیاز دارند؛ از بخش‌های کشاورزی گرفته تا قسمت‌های آموزشی، صنعت و سایر قسمت‌ها و هیچ حوزه‌ای نیست که بتواند بدون آب و انرژی سپری کند و دولت باید روی این موضوع احتمام ویژه داشته باشد.
بحران قطع آب در بوستان‌های جنگلی
پیرهادی درخصوص قطع حق‌آبه بوستان‌های جنگلی شهر تهران هم توضیح داد:‌ وقتی آب یا پساب را قطع می‌کنند مجموعه شهرداری می‌گویند اگر پساب را قطع کنند چه اعتمادی وجود دارد که بخواهند از پساب مجموعه‌هایی که در تعهد دولت بوده به شهرداری بدهند و در ماه‌های دیگر بتوانند بهره ببرند. یک نگرانی بین مدیران شهرداری به وجود آمده که آنها هر وقت نخواهند آب را قطع می‌کنند و درختان خشک می‌شوند. بدون توافق نباید قطع کنند. قطع کردن آب که منجر به مرگ درختان است یک کار نابخشودنی است. مجموعه‌های شیان، چیتگر و سرخه‌حصار دچار مشکلند. در مجموعه شیان یکسری سوختگی‌ها در برخی درختان مشاهده شده است. وضعیت نگران کننده‌ای در بوستان‌های جنگلی مخصوصا در چیتگر و سرخه‌حصار نسبت به گذشته به وجود آمده است.
هیچ مجموعه‌ای حق ندارد آب را قطع کند
وی ادامه داد:‌ وقتی کم‌آبی یا قطع آب صورت می‌گیرد درختان ضعیف می‌شوند و سبب می‌شود بعضی درختان دچار بیماری و آفت‌های گیاهی شوند و این آفت‌ها به سایر درختان سرایت می‌کند و شاید تعداد زیادی از درختان خشک شود. با پیگیری‌هایی که با مجموعه آب و فاضلاب داشتند فعلا آب را وصل کردند؛ ولی این موضوع باید تعیین تکلیف شود و هیچ مجموعه‌ای حق ندارد آب را قطع کند.
دستگاه قضا با مسببان درخت‌کشی برخورد کند
پیرهادی درخصوص این که شهرداری می‌تواند از نهادهای نظارتی و قضایی موضوع قطع آب را پیگیری کند، توضیح داد: از راه‌های قانونی و دستگاه قضایی می‌شود پیگیری کرد؛ درخت‌کشی یک فاجعه است و دستگاه قضایی باید با مسببان این کار برخورد کند. آقای اژه‌ای نسبت به مساله درخت‌کشی حساس است. اینکه چند ماه آب را قطع کنند یک فاجعه زیست‌محیطی است که در تهران اتفاق می‌افتد و از دستگاه قضایی تقاضا داریم موضوعات از این دست را که توسط هر ارگانی چه دولتی و چه خصوصی صورت می‌گیرد، پیگیری کند و درباره هر کاری که صورت گرفته و به محیط زیست تهران آسیب‌ زده اقدامات لازم صورت بگیرد. سازمان محیط زیست هم باید نسبت به این موضوع با حساسیت پیگیری کند. بسیاری از این زمین‌ها، زمین‌های منابع طبیعی است و منابع طبیعی باید نسبت به حفظ مجموعه‌هایی که در آنها درخت کاشته شده حساس باشد. متاسفانه این حساسیت را در مجموعه‌های کمتری دیدم و از این دستگاه‌ها و مجموعه‌ها هم می‌خواهم این قضیه را با حساسیت دنبال و پیگیری کنند که هیچ وقت شاهد خشک شدن درختی در شهر تهران نباشیم.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: