• سه شنبه ١٥ آذر ١٤٠١-١٠:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٦٨٤
عضو هیئت رئیسه شورا در نطق پیش‌از دستور مطرح کرد؛ 2-112

تنها 2/3 درصد از معابر شهر تهران مناسب سازی شده است/ شهردار تهران پیگیر اجرای تکالیف قانونی در حمایت از معلولان باشد

سوده نجفی، در نطق پیش از دستور خود با ارائه آمارهایی از مشکلات و کمبودهای مربوط به معلولان در شهر تهران بر ضرورت مناسب سازی معابر شهری، بهبود وضعیت ایستگاه های اتوبوس برای معلولان و پیگیری مطالبات آنان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سوده نجفی در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای ششم، در نطق پیش از دستور خود به مناسبت روز معلول، با بیان اینکه از سال 1992 سازمان ملل ۳ دسامبر ( مصادف با 12 آذر) را به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری کرده که هدف از این نامگذاری ترویج درک مسائل مربوط به معلولان و حمایت از کرامت، حقوق و رفاه آنها است، گفت: روز جهانی معلولان به دنبال آگاهی بخشی از دستاوردهای افراد معلول در جنبه های مختلف زندگی مثل سیاست، اجتماع، اقتصاد و فرهنگ است.
وی با بیان اینکه شعار سال 2۰22 روز جهانی معلولان «راه حل های تحول آفرین برای توسعه فراگیر: نقش نوآوری در ایجاد جهانی در دسترس و برابر» است، افزود: شعار امسال روز جهانی معلولان که بر نوآوری تأکید دارد و شامل نوآوری برای توسعه فراگیر اشتغال معلولان ، نوآوری برای توسعه فراگیر در کاهش نابرابری معلولیت، نوآوری برای توسعه فراگیر معلولیتمی باشد.
نجفی ادامه داد: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، به اختلال یا ناتوانی فرد که او را از انجام نقش طبیعی باز می دارد، معلول گفته می شود.
 عضو هئیت رئیسه شورای شهر با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 1۵ درصد از جمعیت جهان را افراد دارای معلویت تشکیل می دهند که این آمار در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر می باشد؛ افزود: بر اساس برخی گزارش ها و آمارهای ارائه شده 8۰ درصد معلولان جهان در کشور های در حال توسعه زندگی می کنند، در ایران نیز حدود یک میلیون و ۴۶7 هزار و 8۰۵ معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که بر اساس آخرین آمارها و سرشماری ها، جمعیت معلولان در تهران بین 9۰۰ هزار تا یک میلیون تن است.
رئیس کمیته سلامت تاکید کرد: با بیان اینکه متاسفانه آن طور که شایسته است به رفع نیازها و برطرف کردن مشکلات معلولان پرداخته نشده است، یکی از بدیهی ترین حقوق معلولین که منطبق بر حقوق شهروندی است و باید بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان انجام شود، مناسب سازی معابر شهری است.
وی عنوان کرد: با توجه به حدود 9۰۰ هزار نفر معلول در شهر تهران باید 12هزار کیلومتر پیاده رو مناسب سازی شود، اما بر اساس گزارشی که از ستاد مناسب سازی فضاهای شهری دریافت کرده ام، تنها 2/۳ درصد از معابر شهر تهران یعنی 228 کیلومتر معبر اصلی و فرعی برای معلولین مناسب سازی شده است و 1۴/۵ درصد معابر شهر تهران که تقریبا 1۴۳7 کیلومتر معبر فرعی و اصلی می باشد فاقد مناسب سازی است. 
عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه آمار ارائه شده فقط مربوط به مناسب سازی معابر شهر برای استفاده معلولان است که نشان می دهد مدیریت شهری از ابتدا تا کنون کمترین توجه را برای مناسب سازی داشته است، ادامه داد: شاید تحقق دیگر مطالبات معلولان همچون اشتغال و کاهش نابرابری اجتماعی، فرهنگی از عهده مدیریت شهری خارج باشد و نیازمند توجه کلان در نظام اجرایی کشور باشد اما مناسب سازی معابر شهر و الزام ساختمان های مسکونی، تجاری، فرهنگی، اداری و ورزشی در حال ساخت به نیازهای این قشر از جامعه کمترین کاری است که شورای شهر و شهرداری می تواند انجام دهد.
رئیس کمیته سلامت شورای شهر با اشاره به اینکه متاسفانه آنچه که به عنوان مناسب سازی ساختمان ها در نظر گرفته شده است به بالابر خلاصه شده که برخی از افراد بالابری موقت و صوری جلوی در جانمایی می کنند و همان بالابر را بعد از گرفتن پایان کار و مجوز ساختمانی، حذف و پله های فراوان نصب می کنند، تاکید کرد: ضرورت دارد کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همچنین معاونت مربوطه در شهرداری به این موضوع توجه داشته باشند و حتی الامکان در مناسب سازی معابر تنها به این آیتم اکتفا نکنند.
نجفی خاطرنشان کرد: شهر تهران در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس دچار مشکل است و با کمبود اتوبوس و واگن برای شهروندان غیر معلول روبه رو است و بخش عمدهای از ترافیک موجود در سطح شهر نیز مربوط به این کمبودها می باشد، اما استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس یکی دیگر از نیازهای معلولان است که باید توجه شود و بنده بر خودم لازم می دانم مطالبات آنها را در پارلمان شهری مطرح کنم؛ قطعا عمل به این مطالبات در حوزه اختیارات شورای شهر نمی باشد و باید شهرداری به آن عمل کند.
 
ایستگاه های اتوبوس شهر برای معلولان مناسب سازی نشده است
وی‌با بیان اینکه تقریبا از ایستگاههای اتوبوس سطح شهر و به ویژه اتوبوس ها هیچ کدام برای استفاده از معلولین مناسب سازی نشده اند گفت: ارزیابی مناسب سازی ایستگاه های متروی دارای اولویت نشان می دهد که 2۰۶ آسانسور و 2۰۶ ویلچربر یا همان پله نما در ایستگاههای متروی شهر تهران مورد نیاز است که تعداد ایستگاههای دارای آسانسور و ویلچربر مشخص نیست و متاسفانه پله برقی های موجود در برخی از ایستگاه های مترو دارای نقص فنی و به صورت مکررا خاموش است و باید شهروندان از پله استفاده کنند.
عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان، وظایف شهرداری ها مشخص و به صراحت بیان شده است، ادامه داد: لذا از شهردار تهران می خواهم به جد نسبت به وظایف خود در مواد ۴-۵-8-1۵ و 2۰ قانون حمایت از حقوق معلولان پیگیری های لازم را انجام دهد.
نجفی عنوان کرد: آنچه در خصوص معلولان به وضوح قابل مشاهده است عدم عمل به قانون می باشد، قانونگذار برای این قشر از جامعه حقوقی همچون اشتغال، مسکن و مناسب سازی وضع کرده اما اجرا نمیشود و گویا استنکاف از قوانین به یک باب در مدیریت اجرایی کشور تبدیل شده است، آن از قانون هوای پاک که بارش باران به دادمان رسید و بعد از روزها تنفس هوای آلوده، چند روزی نجاتمان داد و این هم از قانون حمایت از حقوق معلولان!
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با بیان‌ اینکه امیدواریم دستگاههای مسئول در خصوص حمایت از حقوق معلولان به وظایف قانونی خود عمل کنند، تصریح کرد: معلولان به قانون و وعده و وعید نیاز ندارند بلکه عمل می خواهند، انشاا... شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری در دور ششم بتواند، در راستای وظایف و مسئولیتهای خود نسبت به معلولان اقدامات عملی قابل مشاهده در سطح شهر انجام دهد.
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: