• يکشنبه ١٠ مرداد ١٤٠٠-١٣:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٠٨٧
در صحن شورا به تصویب رسید:

ثبت ملی میراث طبیعی و تنوع زیستی بوستان طبیعت پردیسان

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با طرح " الزام شهرداری تهران به ثبت ملی میراث طبیعی و تنوع زیستی بوستان طبیعت پردیسان" در راستای حفظ و صیانت از سرمایه های طبیعی و ارزشمند شهر تهران موافقت کردند.

 

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و پانزدهمین جلسه شورا بررسی دو فوریت طرح " الزام شهرداری تهران به ثبت ملی میراث طبیعی و تنوع زیستی بوستان طبیعت پردیسان" در دستور قرار گرفت.

در ابتدا زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا گفت:  این طرح دو فوریتی با رویکرد 4 ساله شورای پنجم که همانا توجه به محیط زیست و دغدغه محیط زیستی و حفاظت و صیانت از سرمایه ارزشمند طبیعی شهر است تهیه و تدوین شده شده است. علت اینکه این طرح در دقایق آخر این شورا اعلام وصول شده این است که

این طرح بار مالی به معنایی که چیزی را به دوره آینده تحمیل کند نخواهد داشت. از طرفی نتایج مطالعات این طرح هفته پیش به دست ما رسیده است.

صدر اعظم نوری همچنین افزود: افزون بر این اقداماتی که در طول چند دوره مدیریت نسبت به پارک پردیسان به عنوان یکی از سرمایه های ارزشمند شهر تهران صورت گرفته سبب شده تا این طرح را به صورت دو فوریت مطرح کنیم تا به عنوان برگ زرین دیگری از شورای پنجم به جا بماند.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا افزود: دوستان مستحضر هستند در شهر تهران با این عرصه و این فعالیت و وجود مکان های سبز و ارزشمند چه در شمال و جنوب وجود چنین فضاهایی یک سرمایه ارزشمند برای شهر محسوب می شوند و باید تلاش نمود این سرمایه ها حفظ شوند.

زهرا صدر اعظم نوری ادامه داد: این در حالی است که همواره ما شاهد بودیم که با تغییر مدیریت ها بوستان پردیسان مورد هجمه قرار می گیرد و حتی  در مقطعی پارک پردیسان به عنوان یک سرمایه ارزشمند محیط زیستی و ظرفیت  تنوع زیستی مورد بی مهری قرار گرفت و می خواستند بخشی از آن را به فروش برسانند که البته با تلاش دوستداران محیط زیست و به ویژه  از دوره شورای سوم آقای مسجد جامعی و سایر عزیزان  تلاش شد با تصویب بعضی از طرح های بازدارنده از این کار جلوگیری شود و شهرداری بتواند به سازمان محیط زیست در راستای نگهداری از این بوستان کمک کند.

صدر اعظم نوری هدف از تدوین این طرح را جلوگیری از تخریب عرصه های طبیعی و حفظ کالبد و نیز جلوگیری از تغییر کاربری ، حفظ و صیانت از میراث طبیعی و محیط زیستی تهران، ظرفیت سازی و تقویت  ویژه گی های تفرجگاهی  این عرصه بیان کرد.

وی افزود: بوستان پردیسان بالغ بر 300 هکتار مساحت دارد که با در نظر گرفتن بوستان های جانبی نظیر بوستان گفتگو و فدک بالغ بر 550 هکتار مساحت را در بر خواهد گرفت.

صدر اعظم نوری گفت: این نکته مورد توجه است که این عرصه با اینکه دو صد هزارم مساحت کل کشور را داراست اما به دلیل  وجود  530 گونه گیاهی ارزشمند یک بیستم فلور کل کشور را داراست.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا ادامه داد: از سال 96 طی  توافقنامه شهرداری  با رییس سازمان محیط زیست و در راستای  صیانت و حفاظت از این بوستان نگهداری آن به شهرداری تهران واگذار شد و نیز در توافقنامه ای با دانشگاه تهران 20 هکتار از این عرصه به عنوان باغ گیاهشناسی مورد استفاده قرار گرفت و لذا همه دستگاه های ذی مدخل به دنبال حفظ این میراث هستند تا این میراث و سرمایه ارزشمند طبیعی حفظ و صیانت بشود.  در نهایت دو فوریت این طرح به تصویب رسید.

در ادامه بررسی کلیات طرح در دستور قرار گرفت.

زهرا صدر اعظم نوری گفت: از اینکه اعضای شورا کاملا علاقمند به محیط زیست هستند تشکر می کنم.

وی ادامه داد: طرح ثبت ملی بوستان پردیسان از سال 55 در دستور قرار گرفته بود و در سال 79 توسط شرکت رویان بازنویسی شد در سال 96 شهرداری تهران و شهردار وقت و دکتر کلانتری توافقنامه ای را تنظیم کردند که کار نگهداری را شهرداری عهده دار شود کهب ه خوبی انجام شده است.

وی افزود: پارک زیبای پردیسان در جوار رود دره فرحزاد و دره کن قرار دارد که تنوع گیاهی و زیستی با ارزشی را در خود جای داده است  اما متاسفانه با اجرای طرح هایی نظیر بوستان نهج البلاغه مورد هجمه قرار گرفته است.

صدر اعظم نوری ادامه داد: از جمله گونه هایی که در پردیسان وجود دارد گل ارکیده به عنوان یکی از زیباترین و ارزشمند ترین گونه های گل است این در حالی است که در این عرصه بیش از 400 گونه خود  رو  وجود دارد، 350 جنس گونه و  45 تیره گیاهی و 56 گونه گیاهی دارویی که ظرفیت مناسبی  برای آموزش و آشنایی با این  طبیعت  زیبا و ارزشمند و بکر در دل تهران صنعتی است.

بر اساس این گزارش کلیات طرح نیز به رای گذاشته شد که  به تصویب رسید.

4-315

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: