• شنبه ١١ ارديبهشت ١٤٠٠-١٠:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٤٠٢
صدر اعظم نوری در واکنش به تخلف رخ داده در منطقه 6؛

گروه های اولویت دار دریافت کننده واکسن باشند

در عصر بحران جهانی با شیوع کرونا، افزایش مرگ‌ومیر و خطرهایی که همچنان جانِ آدمی را تهدید می‌کند، کشف واکسن و تولید آن در برخی کشورها یک نعمت بزرگ محسوب می‌شود. واکسن کرونا در بسیاری کشورها فراوان است، اما در کشور ما واکسن به‌صورت قطره‌چکانی وارد می‌شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری آنلاین، محدودیت‌های ناشی از واردات واکسن از همان ابتدا وزارت بهداشت را برآن داشت تا واکسیناسیون را بنا به اولویت‌بندی در گروه‌های پُرخطر انجام دهد. حالا در بحبوحه موج چهارم کرونا پاکبانان شهر تهران در شرایطی واکسینه می‌شوند، اما در منطقه‌6 شهرداری تهران به جای پاکبانان برخی کارمندان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند؛ اتفاقی که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و با دستور شهردار تهران و پس از بررسی‌های لازم خاطیان در جریان تزریق واکسن کرونا عزل شدند. پیرو دستور پیروز حناچی مبنی بر رسیدگی به موضوع واکسیناسیون کرونا در شهرداری تهران و اهمیت پاسخگویی شفاف و فوری به شهروندان و افکار عمومی، رسیدگی به این موضوع با حضور مسئولان ذیربط شهرداری تشکیل شد. پس از بررسی‌ها مشخص شد تاکنون تعداد محدودی واکسن برای تزریق به نیروهای خط مقدم مبارزه با کرونا اعم از پرسنل بهشت‌زهرا(س)، پاکبانان، پرسنل پسماند و... (که شامل نیروهای عملیاتی و اداری مرتبط با مشاغل پرخطر خدمات شهری هستند؛ اعم از زن و مرد) از طریق وزارت بهداشت تخصیص داده شده است که از این تعداد هیچ‌یک از مدیران شهرداری تا رده۴ مدیریتی تزریقی انجام نداده‌اند. همچنین پس از بررسی‌ها مشخص شد یک نفر از مسئولان نواحی اقدام به تزریق واکسن از سهمیه فوق کرده است که به همراه ۳ نفر از همکاران ذیربط در ناحیه از سمت‌های خود عزل شدند. این در حالی است که در بررسی‌ها مشخص شد توزیع سهمیه واکسن کرونا در یکی از مناطق منطبق بر پروتکل‌های مصوب نبوده‌ و حناچی از عزل معاون و رئیس خدمات شهری منطقه به‌دلیل اهمال در نظارت و عدم‌رعایت پروتکل‌ها و معرفی آنها به مراجع نظارتی خبر داد.

همچنین برای پیشگیری از رخ‌دادن چنین تخلفاتی مقرر شد اسامی تمامی بهره‌مندان از واکسن در سایت شفاف شهرداری تهران بارگذاری شده و پروتکل سختگیرانه تزریق با نظارت فنی شرکت شهر سالم و حراست کل شهرداری تهران اعمال شود.

  • یک کار غیراخلاقی

پاکبانان شهر تهران که بیشتر از 15هزار نفر هستند، از همان ابتدای شیوع کرونا فعالیت‌های پُرخطری را برای جمع‌آوری، انتقال و دفع و دفن پسماند داشته و دارند. از میان پاکبانان، برخی وظیفه جمع‌آوری زباله‌های ناشی از کرونا در بیمارستان‌ها و انتقال آن به آرادکوه را به‌عهده دارند که آنها در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند. پس از آن، واکسیناسیون پاکبانان در مناطق 22گانه در دستور کار قرار گرفت، اما تخلف در دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در منطقه‌6 موجی از نارضایتی را به‌وجود آورد. البته پس از آن نیز مقدمات برخورد با خاطیان فراهم شد.

همه باید واکسن بزنند؛ منتها در شرایطی متعادل

 زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در این رابطه به همشهری گفت:‌ «در شرایطی که تولید واکسن محدود است و امکان تامین و تهیه واکسن محدودیت‎‌هایی برای همه دارد، طبیعی است که این واکسن‌ها در وهله نخست به افرادِ در اولویت تزریق شود. بنابراین، رعایت عدالت اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی اقتضا می‌کند به کسانی که در معرض خطر هستند یا به‌دلیل نوع شغل و فعالیتی که دارند و امکان ابتلا به ویروس کووید-19در آنها بیشتر است، واکسن دریافت کنند. باید سازوکاری فراهم شود تا گروه اولویت‌دار دریافت‌کننده واکسن باشند. سیاست‌های وزارت بهداشت هم همین است و با توجه به محدودیت واکسنی که وجود دارد، سعی می‌کنند ابتدا کادر درمانی و بعد هم گروه‌های حساسی را که در معرض خطر و ابتلا هستند، در اولویت قرار دهند.» او ادامه داد: «در شهرداری تهران هم گروه پاکبانان و خدمات شهری که وظیفه رُفت‌وروب و جمع‌آوری پسماند را به‌عهده دارند و عزیرانی که در بهداشت زهرا فعالیت می‌کنند را در اولویت قرار داده است، زیرا نوع شغل و فعالیت‌شان اقتضا می‌کند که مصونیت داشته باشند. بر همین اساس، وزارت بهداشت مقداری واکسن را از طریق مراکز درمانی و کلینیک‌ها که سطح مناطق 22گانه هستند، قرار داد. متأسفانه خبردار شدیم که در یکی از مناطق شهرداری دریافت‌کنندگان واکسن درست مدیریت نشده و بخشی از این دوزها به افراد غیرپاکبان تزریق شده که خودِ این یک تخلف است. یک کار کاملا غیراخلاقی و غیرمنطقی که در شرایط فعلی این حرکت به‌شدت محکوم است و حتما باید برخورد صورت بگیرد. هم با کسانی که دقت لازم را نداشتند و درست مدیریت نکردند، هم کسانی که مسبب تزریق واکسن به کارمندان شدند. برخورد هم باید در دو سطح صورت بگیرد؛ یکی در شهرداری و دیگری در وزارت بهداشت که باید با خاطیان برخورد کنند.»
  • خیانت به پاکبانان

یک عضو شورای شهر تهران تخلف در مورد واکسیناسیون برخی کارمندان شهرداری منطقه‌6 به جای پاکبانان را «خیانت» قلمداد کرد. الهام فخاری در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:‌ «درحالی‌که واکسیناسیون‌ پاکبانان و نیروهای خدماتی شهری هنوز تکمیل نشده‌ و شهرداری هیچ برنامه‌ای برای دورکاری منظم کارمندان و خدمت‌دهی اینترنتی به شهروندان ندارد، تزریق واکسن سهمیه پاکبانان به مدیران و برخی کارکنان خیانت است. شهردار تهران باید قاطع با خاطیان برخوردکند و به مردم گزارش دهد.»‌ زهرا صدرالعظم نوری نیز تأکید کرد: «اگر از بُعد اعتقادی هم به رفتار انسانی و اخلاقی نگاه کنیم، باز هم باید کسانی که در معرض خطر هستند، واکسینه شوند. به هر حال، راه مبارزه با این بیماری ابتدا پیشگیری است و دوم استفاده از واکسن. در کشور هم برای واردکردن واکسن و هم برای تولید واکسن محدودیت وجود دارد و امیدوار هستیم هرچه زودتر واکسن به اندازه کافی در کشور باشد.» او ادامه داد:‌ »از آنجایی که شفافیت هست، تخلف خودش را نشان می‌دهد. اینکه تخلف صورت می‌گیرد، یک امر اجتناب‌ناپذیر است و مهم این است که با تلاش سازوکاری را درنظر بگیریم که تخلف رخ ندهد. اگر هم تخلف رخ می‌دهد، حتما شفاف‌سازی شود و با متخلف برخورد صورت بگیرد.» رئیس کمیسیون سلامت همچنین درباره نداشتن کارت ملی برخی پاکبانان غیرایرانی نیز توضیح داد:‌ «اینکه چه کسانی دریافت‌کننده واکسن باشند، سازوکاری است که وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص می‌کند. شهرداری تهران هم نقشی در این موضوع ندارد و نمی‌توان در آن ورود کرد. به‌صورت کلی آحاد جامعه و همه کسانی که در این جامعه زندگی می‌کنند، مستحق دریافت واکسن هستند تا سالم باشند. حالا فرقی هم نمی‌کند که ایرانی باشند یا غیرایرانی. همه باید واکسن بزنند، منتها باید در یک شرایط متعادل که واکسن به اندازه کافی باشد.»‌ نوری گفت: «البته استفاده از نیروهای غیرایرانی در حوزه‌های خدمات شهری ممنوع است. در واقع کسانی که مبادرت به استفاده از نیروهای غیرایرانی می‌کنند، در واقع تخلف می‌کنند. فراتر از این موضوع هر شهروندی(چه ایرانی و چه غیرایرانی) باید از حقی برخوردار باشد.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: