• سه شنبه ٢٨ بهمن ١٣٩٩-١٥:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٧٥٢
احمد مسجد جامعی،

ایجاد زیرساخت‌های شهری هوشمند برای ارائه خدمات در منزل به سالمندان/حمایت از سالمندان را به ارقام خلاصه نکنیم

احمد مسجد جامعی،برخی موارد مصوبه شهر دوستدار سالمند نیاز به مطالعه داشت؛ از جمله مناسب سازی فضاهای شهری که مطالعات آنها نیز انجام شده و همین طور پیاده‌راه سازی؛ که مطالعات اجتماعی آن صورت گرفته و در آن بحث مفصلی درباره سالمندان هست که از آنها در اجرا چشم‌پوشی شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران به هنگام بررسی لایحه دستورالعمل اجرایی شهر دوستدار سالمند اظهار داشت:مصوبه ای تحت عنوان شهر دوستدار سالمند داریم که در دوره سوم شورا ابلاغ و همه موارد در آن به جامعیت آورده شده است. قرار بر این بود که دستورالعمل اجرایی آن تهیه و تصویب شود اما تاکنون به مرحله تصویب نرسیده است.

احمد مسجدجامعی در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان این مطلب گفت: جدای از تصویب نشدن این دستورالعمل، گزارشی از اجرای تکالیف شهرداری در مصوبه شهر دوستدار سالمند نیز ارائه نشده است و مشخص نشده است تکالیف پیشین در چه مرحله‌ای است و به کجا رسیده.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به این که یک مصوبه اصلی و یک دستورالعمل بخشی، وجود دارد و لازم است نسبت این دو مشخص شود بیان داشت: برخی مواردی که در این لایحه مطرح شده به مصوبه اصلی بر می گردد و طرح دوباره آنها  بدین معنا است که مصوبه روی مصوبه می‌آید. به نظرم این مباحث باید در مصوبه اصلی گنجانده شود نه در دستورالعمل اجرایی.

برخی موارد مصوبه شهر دوستدار سالمند نیاز به مطالعه داشت؛ از جمله مناسب سازی فضاهای شهری که مطالعات آنها نیز انجام شده و همین طور پیاده‌راه سازی؛ که مطالعات اجتماعی آن صورت گرفته و در آن بحث مفصلی درباره سالمندان هست که از آنها در اجرا  چشم‌پوشی شده است.

حمایت از سالمندان را به ارقام خلاصه نکنیم

وی با بیان این مطلب که در بخشی موارد ما عنوان ها را مثل «کارت منزلت» تغییر داده و «کارت خدمات سالمندی» نامیده ایم گفت: لایحه جدید به اعتباراتی اشاره دارد که قرار است به سالمندان اختصاص یابد اما مسئله این جاست که سالمند را موظف کرده ایم تا مبلغ اختصاص یافته را آن گونه که می خواهیم خرج کند. مثلا مبلغی را به استفاده از امکانات ورزشی، مبلغی را برای استفاده از اماکن ورزشی و دیگر موارد اختصاص دهد. این محدودیت یک نوع سلب اختیار از سالمندان است و به کرامت انسانی ایشان توجه نمی شود. این تعیین تکلیف درست نیست و بهتر است افراد از مبلغی که به آن ها تعلق میگیرد هر گونه که خود می خواهند استفاده کنند نه بر اساس خواسته و محدودیت های ما.

احمد مسجدجامعی در ادامه افزود: حمایت از سالمندان را به این ارقام خلاصه نکنیم زیرا ما ظرفیت‌های شهری فراوانی داریم که برای تکریم از سالمندان می‌توانیم از آن ها بهره بگیریم. به هر حال شهرداری خیلی بیش از این ها می تواند برای این قشر عزیز که عمری را برای خدمت به جامعه گذرانده اند، کار کند و بهتراست چنین مواردی در بخش اهداف و شرح وظایف ستاد شهر دوستدار سالمند گنجانده شود.

ایجاد زیرساخت‌های شهری هوشمند برای ارائه خدمات در منزل به سالمندان

وی گفت: پیشنهادم این است که موضوعات مطرح شده به صورت موردی و در جای خود قرار گیرد و بحث از این حالت تکراری خارج شود. به هر حال لازم است محدودیت را کم کنیم زیرا با سبک و سیاق شورا سازگار نیست. از این جهت با کلیت صحبت‌های آقای دکتر امینی که به همین نکته اشاره دارد موافق هستم.

مسجدجامعی در پایان و با جمع بندی سخنان خود گفت: پیشنهاد من به صورت جزئی این است که شهرداری در چارچوب امکانات و ظرفیت های خود به ایجاد زیرساخت‌های شهری هوشمند توسط دستگاه های ذیربط کمک کند تا ارائه خدمات به سالمندان و نیز خرید نیازهای روزانه و دریافت خدمات بهداشتی و درمانی سهل تر شود. در این باره سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و شرکت شهر سالم می تواند موثر باشد.

237-11

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: