• سه شنبه ١٢ مرداد ١٤٠٠-٢٠:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢١١٥
احمد مسجد جامعی در اخرین جلسه شورای پنجم گفت:

خبرنگاران تهران گردی را به یک رویداد و جریان تبدیل کردند

احمد مسجد جامعی در جریان اهدا کتاب "کشف تهران" با اشاره به تاثير خبرنگاران در اجراي برنامه‌هاي گوناگون گفت: خبرنگاران نقش ويژه‌اي در پيشبرد اهداف ما داشته‌اند. جا دارد به دليل نقشي كه در تهرانگردي‌ها داشتند از آن‌ها تشکر ویژه کنم چون اتفاق تهران گردی را به یک رویداد و جریان تبدیل کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در آخرين جلسه پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران يكي از كتاب‌ها خود در باره تهران به نام «كشف تهران» را به اعضاي شوراي شهر هديه داد و در باره آن سخن گفت. پيش از سخنان احمد مسجدجامعي محمود میرلوحی، از ديگر اعضاي شوراي شهر تهران، شعري خواند كه در آن براي هريك از اعضاي اين دوره، صفتي ذكر شده بود. ميرلوحي، از احمد مسجدجامعي با صفت كتاب، نام برده‌بود. مسجدجامعي در ابتداي سخنان خود با اشاره به اين شعر ميرلوحي گفت: آقاي ميرلوحي  برای من مشکل ایجاد کرد به دلیل اینکه گفتند مسجد جامعی به عشق کتاب... و الی آخر، یعنی انتظاراتی به وجود آورد که نسبتی با کتاب برقرار کنم. از آن‌جا كه عضو شوراي شهر تهران بودم و در تهرانگردي‌ها از بخش‌ها و محلات زيادي از تهران بازديد كردم بنابراين به جاي توضيح آن‌چه در اين برنامه‌ها گذشت، کتابي به نام «كشف تهران» نوشتم كه آن‌را امروز به همکاران عزیز در شورا و خدمت رئیس شورا اهدا كردم.

وي در ادامه افزود: طبيعي است اگر مي‌خواستم درباره تهرانگردي و حتي بخش كوچكي از آن‌چه ديدم و شنيدم و خواندم، توضيح مي‌دادم بايد ساعت‌ها وقت صرف مي‌شد. اميدوارم اين كتاب بتواند بخشي از كوچكي از نتايج تهرانگردي‌ها را براي شما دوستان و همكاران بازگو كند.

عضو شوراي شهر تهران با بيان اين كه در شورای شهرستان شمیران هم عضویت داشتم اظهار داشت: در شوراي شهرستان شميران قول دادم درباره شمیران کتابی بنویسم که انجام شد؛ کتابی با نام «در جستجوی شمیران» که فکر می کنم در هفته آینده منتشر شود. البته اين نكته هم گفتني است كه کتابی که نوشته ام پیشنویس است و در نسخه‌هاي محدودي منتشر شده است. بنابراين جاي كار زيادي دارد و براي همين از دوستانم كه بسیار عالم و کارآزموده هستند خواهش مي‌كنم نظرات ارزشمند خود را بدهند که ما هم از آن بیش تر بهره مند شویم. بیش از این راجع به این کتاب نمی خواهم صحبت کنم به دلیل اینکه نیازمند ساعت ها وقت است.

رئيس شوراي هماهنگي شوراياري‌هاي شهر تهران در ادامه به كتاب ديگري از خود اشاره كرد كه به زودي منتشر خواهد شد و گفت: در شوراياري‌ها مسئوليتي داشتم كه آن‌هم باعث مي‌شد احساس وظيفه كنم و در مورد آن‌ها هم كتابي منتشر كنم. كتاب «فهرست‌نويسي نشريات شوراياران و شورا» به همين منظور تدوين شد كه منبع مهمي براي پژوهشگران و شوراياران و اعضاي شوراي شهر خواهد بود تا از برنامه‌ها و عملكرد شوراياري‌ها و شوراي شهر، در دوراني كه اين دو نشريه منتشر مي‌شدند آگاه شوند.

وي به تاثير خبرنگاران در اجراي برنامه‌هاي گوناگون گفت: خبرنگاران نقش ويژه‌اي در پيشبرد اهداف ما داشته‌اند. جا دارد به دليل نقشي كه در تهرانگردي‌ها داشتند  از آن‌ها تشکر ویژه کنم چون اتفاق تهران گردی را به یک رویداد و  جریان تبدیل کردند. زمانی که این کار را شروع کردیم نمی دانستیم رویدادی در حال شکل گرفتن است و دنبال آن هم نبودیم. خبرنگاران اسم این حرکت را کشف تهران گذاشتند و کار آنها چیزی جز عشق و علاقه به دانایی و بهتر فهمیدن شهر نبود.

رئيس شوراي شهر تهران در سال اول دوره چهارم اين شورا بيان داشت: در آن سال که مسئولیت اداره جلسات را عهده دار بودم اتاقی را برای خبرنگاران در صحن شورا ایجاد کردم كه البته کار مهمی نبود اما آنها بسیار قدر شناس بودند و هنوز این را فراموش نکرده اند و همین امروز هم یادآوری می کردند.

عضو شوراي شهر تهران سپس به تاثير تهرانگردي‌ها بر شناخت بيشتر شهر توسط خبرنگاران پرداخت و گفت: از  زمان آغاز تهرانگردي‌ها و حضور خبرنگاران در آن، ارتباط وسیعی بین شهر و خبرنگاران ایجاد شد.

وي در ادامه و با خطاب قراردادن رئيس شورا، بحث خود را چنين توضيح داد: برای این که نقش رسانه ها  روشن تر شود با ذكر يك مثال توضیح کوتاهی می دهم. آقای مهندس هاشمی! تنها پل آجری تهران که شما هم آن را می شناسید پلي است که عکس آن را در روی جلد کتاب «كشف تهران» كه در اختيار شماست می بینید. اين پل در یکی از تهرانگردی ها با جمع خبرنگاران کشف شد و تا آن زمان کسی این را نمی دانست. بعد از کشف آن، با پیگیری خبرنگاران، به‌خصوص عكاس‌خبرنگارها ثبت میراث شد. متاسفانه مدتي بعد اين پل را سیل برد كه اخیراً سازمان زیباسازی و میراث آن را بازسازی کردند.

موسس برنامه‌هاي تهرانگردي در ادامه به ذكر خاطره‌اي پرداخت و بيان كرد: معمولاً زمانی که از يك منطقه بازدید داشتیم شهردار آن منطقه هم به ما ملحق می شد. در تهرانگردی‌اي كه منجر به كشف پل آجري شد، آقای پشمچی زاده شهردار وقت منطقه پنج بودند. نكته قابل ذكر آن‌كه آقای پشمچی زاده ساعت 7 صبح ما را از دم خانه برد كه اين كارشان، عملي اخلاقی بود. اين عمل ايشان از آن‌جهت در ذهن من ماند كه در  بیش از 100 تهرانگردی که رفته ام فقط همين مورد بود كه شهردار منطقه‌اي بيايد دم در خانه و ما را براي تهرانگردي ببرد و همين موضوع باعث شد رفتار اخلاقي ايشان در ذهن من بماند.

وي در ادامه به شناسايي يكي از چنارهاي بزرگ شهر تهران در تهرانگردي‌ها اشاره كرد و گفت: كن، میراث چنارستان تهران است. در آنجا باغی است به نام یکه که چناري تنومندی داشت. دوستان خبرنگار برای اینکه عظمت چنار را نشان دهند 8 نفر دست به دست هم دادند و دور چنار حلقه زدند و با این کار توانستند عظمت چنار را نشان دهند. دوستان خبرنگار، این حلقه زدن دور چنار را به نماد حفاظت از باغ های به هم پیوستۀ کن تبدیل کردند كه بسيار پر اهميت بود.

وي افزود: این که می آمدیم در شورا گزارش می دادیم و می گفتیم در کمیسیون چه کارهایی انجام داده ایم و آقای سالاری می آمدند و می گفتند کمیسیون این کارها را انجام داده و یا شورای عالی شهرسازی چه مصوبه ای داده است، همه فرع بر تصمیم جمعی خبرنگاران بود. متاسفانه معمولاً فعاليت‌هاي خبرنگاران در گزارش کارما دیده نمی شود كه خیلی مسئله مهمی است و از این جهت خبرنگاران بابت بسیاری از پروژه هایی که ما مطرح می کنیم حق مضاعفی به گردن شهر دارند. به نظرم فضای شفافیت و پرسش گری در شورای چهارم را كه بستر انتخابات پر شور شد و هم‌چنين بسیاری از زمینه ها را همين خبرنگاران ایجاد کردند.

مسجدجامعي در پايان با يادآوري اين نكته كه هر سال روز خبرنگار، يعني 17 مرداد را از تريبون شوراي شهر  تبریک می گفتم اما امسال این روز را در جمع دوستان نیستم گفت: اين روز را به این عزیزان امروز تبریک می گویم و یادآوری می کنم كه امروز روز چهلم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی است؛ دو خبرنگار عزیز که رویکر آنها زیست محیطی بود. خبرنگارهای زیست محیطی بسیار عاشق هستند. پيش از اين در باره اين دو خبرنگار عزيز گفته و نوشته‌ام اما مجدداً به خانواده های آنها و جامعه خبری تسلیت می گویم و امیدوارم قول هایی که برای پیگیری این قضیه داده شده به صورت ساختار مند عملي شود و شکل گیری سازماندهي نهادمند برای جلوگیری از این فجایع در جامعه خبری تحقق پیدا کند.

9-316

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: