• چهارشنبه ١٩ آذر ١٣٩٩-١٦:٢٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٨٧٨
الهام فخاری در نشست هیات‌رئیسه شورای اسلامی استان تهران با مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی؛

مجلس به پررنگ شدن نقش شوراها کمک کند/ لایحه درآمدهای پایدار با نظر شوراها اصلاح گردد

رییس شورای اسلامی استان تهران گفت: با وجود اتفاقی که در موضوع مالیات بر ارزش افزده افتاده است اما می‌شود در لایحه درآمدهای پایدار با تدابیر و اصلاحاتی سمت‌وسوی لایحه را درست کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران نشست هیات‌رئیسه شورای اسلامی استان تهران  با حضور مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد. بررسی مصوبه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس و کم شدن اختیارات شوراها در این مصوبه، از جمله موارد مورد بحث در این نشست بود.

در ابتدای این نشست، الهام فخاری، رئیس شوراری استان تهران گزارشی از عملکرد شواری استان تهران داد: یکی از محورهایی که در این دوره از شورای اسلامی استان تهران برای آن تلاش کردیم، بحث نظارتی و مسئولیت‌های قانونی شورای اسلامی استان تهران بود.در کمیسیون تخصصی ۳گانه شورای اسلامی استان تهران، تلاش شد تا این محورها را دنبال کنیم. بعضی از مسائل نیز شهرستان به شهرستان مطرح بود؛ از جمله مسائل قدیمی که به دلیل ناهماهنگی و عدم پیشرفت بهینه کار در شهرستان‌ها انجام  شد. بعضی از موارد مانند ایجاد دفتر مالیات بر ارزش افزوده  در شهرستان قدس هم از جمله کارهایی بود که به واسطه اینکه دستگاه اجرایی نیستیم، ورود مستقل نداشتیم اما به همت همکارانمان در شورای استان پیگیری شد. طبق وظایف شورای میانی، بحث مدیریت آب در تهران را هم دنبال کردیم.

یکی از مسایل شهرستان‌های تهران بحث‌ سگ‌های ولگرد بود

 فخاری درباره طرح جمع‌آوری این سگ‌ها و اهمیت آن، توضیحاتی را به توانگر داد: «شاید این موضوع در نگاه اول مهم به نظر نرسد اما باعث مشکلات بسیاری در شهرستان‌های استان تهران شده بود. از این رو طرحی را برای ساماندهی این موضوع با مشارکت سایر همکاران به صورت مصوبه درآوردیم که سایر کلان شهرها نیز می‌توانند از آن در قالب یک طرح استفاده کنند. بحث‌های دیگر اجتماعی هم مطرح بوده یا بحث‌هایی مثل دکل‌های مخابراتی و تبعاتی که برای شهروندان  دارند و مساله ضروت داشتن گواهی‌نامه‌های قانونی و بهداشتی  برای این دکل‌ها. این مسائل و مسائل دیگری که به صورت فراگیر به عنوان یک موضوع ملی مطرح می‌شد، از جمله مواردی هستند که همکاران ما در به آن ورود کردند».

فخاری از تفاهم‌نامه‌هایی هم که شورای اسلامی استان تهران با سازمان پدافند غیرعامل، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مجموعه آموزشی علوم و فنون کیش و انجمن حقوق شناسی ایران منعقد کرد، گفت و این که با این تفاهم‌نامه‌ها چه کارهای مثبتی در سطح استان انجام شده است.

مصوبه مجلس در خصوص مالیات بر ارزش افزوده موضوع بعدی صحبت‌های فخاری بود.

وی گفت: «در مصوبه اخیر که در مورد بحث مالیات بر ارزش افزوده اتفاق افتاد، همه شوراها به ویژه شورای استان تهران  نسبت به آن نقد داشتند و البته همه هم قائل به این هستند که فقیر بودن توانایی‌های اداری مجموعه شوراها به لحاظ اینکه ساختار دبیرخانه‌ای‌مان بسیار محدود است و بودجه‌ی تعریف شده‌ای نداریم، نقش‌آفرینی‌مان و بخش‌های مشاوره‌ای که باید شورا داشته باشد و بتواند ارتباط مستمر داشته باشد، ضعیف می‌شود. گرچه شهرداری‌ها و شهرداری تهران مشاور پارلمانی دارند اما شوراها به عنوان نهاد مهمی که باید با قوه مقننه در ارتباط  باشند، این ساختار را ندارد و این امکان را به لحاظ  کمبود منابع و کمبود ساختار دبیرخانه‌‌ای نتوانسته‌گسترش بدهد.»

فخاری با این توضیح خطاب به توانگر گفت: «فکر می‌کنم شما به عنوان نماینده مردم تهران می‌توانید در این موارد اثربخش باشید و شورا را پرتوان‌تر کنید. پیشنهادهایی هم داریم. با وجود اتفاقی که در موضوع مالیات بر ارزش افزده افتاده است اما می‌شود در لایحه درآمدهای پایدار با تدابیر و اصلاحاتی سمت‌وسوی لایحه را درست کرد. در جایی که عوارض یا ابلاغ‌ها را تعیین می‌کند، می‌شود به گونه‌ای که مد نظر جمع است، اصلاح شود. به هر حال حضور آقای دکتر قالیباف و بسیاری از کسانی  که سابقه مدیریت شهری را داشتند در مجلس یک ظرفیت مثبت به نفع مدیریت شهری و شوراها می‌دانیم و امیدواریم اتفاقاتی که در آینده هم می‌افتد به توانمندتر شدن مدیریت شهری کمک کند،‌ به خصوص به پررنگ‌تر شدن نقش شوراها به عنوان پارلمان‌های محلی.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: