• چهارشنبه ٢٥ تير ١٣٩٩-١٥:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٣٥٥
صدراعظم نوری در گفتگوی اختصاصی با صدا و سیما؛

۳۰ هزار تومان، حداقل هزینه اتصال به سامانه هوشمند اعلام حریق

عضو شورای شهر تهران: حداقل هزینه برای اتصال به سامانه هوشمند اعلام حریق ساختمان، ماهانه ۳۰ هزار تومان است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: ۳۰ درصد از حوادث شهر تهران مربوط به آتش سوزی است که منجر به خسارات بسیار زیادی می‌شود. هر چقدر ساختمان‌ها به سیستم‌های هوشمند اعلام حریق مجهز شوند و سازمان آتش نشانی و ایمنی بتواند از تجهیزات و امکانات بیشتری برخوردار باشد امکان مدیریت و دسترسی سریع‌تر به حریق برایش فراهم می‌شود.
 
وی گفت: در همین راستا بر اساس مصوبات گذشته شورا، شهرداری لایحه‌ای به شورا ارائه کرد تا سامانه هوشمند اعلام حریق ساختمان را راه اندازی کند. با راه اندازی این سامانه واحد‌های مختلف ساختمانی بصورت اختیاری می‌توانند به آن متصل شوند و از خدمات سازمان آتش نشانی به صورت نظارت دوره‌ای و پایش برخوردار شوند.
 
صدراعظم نوری افزود: در مرحله اول برای فرهنگ سازی بیشتر اتصال به این سامانه اختیاری است تا هر شهروند حقیقی و حقوقی در صورت تمایل از این خدمات استفاده کند. اما با توجه به آثار بسیار مثبت این سامانه بطور حتم بقیه شهروندان هم تشویق به استفاده از آن خواهند شد تا به ازای بهای خدماتی که می‌دهند ایمنی ساختمانشان بیشتر و از حریق جلوگیری شود.
 
وی گفت: کسانی که به این سامانه متصل باشند سازمان آتش نشانی بصورت دوره‌ای از ملک‌هایشان بازدید خواهد کرد و هرگونه نقص یا ناایمنی را تذکر می‌دهد و برای رفع آن پیگیری می‌کند. بازدید‌های مستمر و دوره‌ای کمک به اطلاع رسانی می‌کند تا مالکان برای رفع مشکل اقدام کنند. 
 
صدراعظم نوری افزود: ملک‌هایی که به این سامانه متصل هستند به محض ایجاد آتش سوزی، موضوع به سرعت به سازمان آتش نشانی اعلام می‌شود و سازمان با سرعت بیشتری به محل خواهد رسید. بعضی وقت‌ها آتش سوزی رخ می‌دهد و زمان زیادی طول می‌کشد که به سازمان آتش نشانی اطلاع دهند. 
 
وی گفت: این سامانه با توجه به سیستم‌هایی که داخل املاک تعبیه می‌کند به محض اینکه اتفاقی رخ دهد به صورت هوشمند به سازمان اعلام می‌کند و سازمان هم پیگیری خواهد کرد. ماموران آتش نشانی هم با سرعت بیشتری می‌توانند آتش سوزی را خاموش کنند.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره بهای خدمات استفاده از این سامانه، افزود: بر اساس نوع کاربری‌ها و انواع آن از کاربری مسکونی گرفته تا اداری، تجاری، فرهنگی، آموزشی و انبار‌ها بر اساس متراژ، فرمولی برای بها خدمات آن تعیین شده است. طبق این فرمول ساختمان‌های تا ۵۰۰ مترمربع ماهانه ۳۰ هزار تومان و برای واحد‌های تجاری با متراژ ۲۰۰ هزار متر به بالا ماهانه ۴۰ میلیون تومان بهای خدمات می‌دهند و بقیه هم متناسب با متراژ خود هزینه پرداخت می‌کنند.
 
وی گفت: نکته قابل توجه این است که لزوما پهنه‌های تجاری پرخطر نیستند. یعنی اگر گزارش‌ها و مستندات آتش نشانی را بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم که پرخطر‌ها شاخص‌هایی دارند که هم تجاری و هم مسکونی و هم فرهنگی را در بر می‌گیرد.
 
صدراعظم نوری درباره اجباری نشدن استفاده از این سامانه، افزود: اتصال به سامانه یک خدمات اضافه است. اگر کسی دوست دارد به محض بروز اتفاق به سازمان آتش نشانی اطلاع و هشدار دهد از این خدمات استفاده کند. بنابر این نمی‌توان الزام یا اجباری در این خصوص در نظر گرفت. 
 
وی گفت: اما طبق مقررات ملی ساختمان، سیستم اعلام آتش سوزی برای همه ساختمان‌ها الزامی است و هر واحدی باید مجهز به این سیستم باشد. اما درباره اتصال به سیستم هوشمند اعلام حریق فکر می‌کنم اگر کمی زمان بگذرد و شهروندان خدمات این سیستم را مشاهده کنند، بسیاری از آن‌ها به استفاده از آن ترغیب خواهند شد، چون به نفع خود آنهاست و ایمنی محیط زندگی و کارشان را تامین می‌کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: