• شنبه ٢٧ ارديبهشت ١٣٩٩-١١:٠٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٧٤٣
الهام فخاری:

دستفروشان و فروشندگان سیار سرمایه و ظرفیت شهر تهران هستند

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران گفت: مسئله دستفروشی و دستفروشان تهران همواره ازجمله موضوع‌های جدی مدیریت شهر تهران محسوب شده و تلاش شده که به دستفروشان به عنوان یک ظرفیت و سرمایه نگریسته شود. و پیش از همه باید میان سد معبر، دست‌فروشی و فروشندگان سیار تفاوت قائل شویم. در کمیته اجتماعی شورای شهر تهران به دستفروشی به عنوان سرمایه اجتماعی پرداخته می‌شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، مسئله ساماندهی دستفروشی همواره یکی از چالش‌های مدیران شهری و قانون‌ گذاران بوده است. در خبرها آمده بود که برنامه‌ ریزی ویژه‌ای برای سامان‌دهی دستفروشی توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر صورت گرفته است. سید علی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی با حضور در کمیته‌ی اجتماعی شورای شهر تهران به ریاست الهام فخاری و با حضور حجت نظری، رییس کمیته مشارکت‌های مردمی توضیحاتی در مورد روند ساماندهی دستفروشان داد و اعضا و کارشناسان کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نقطه نظرات و نقدهای مختلفی را مطرح کردند.

الهام فخاری در این جلسه ادامه داد: درکمیته‌ی اجتماعی با مدیریت سابق شرکت ساماندهی مشاغل و شرکت شهربان مذاکراتی انجام شد. با تغییراتی که در شرکت ساماندهی صورت گرفته این امید وجود دارد که طرح های مورد تاکید و اقدامات مورد نظر شورا در این زمینه اجرایی گردد و برای دستفروشی به عنوان سرمایه شهری، زمینه هایی عادلانه و نوآورانه ایجاد شود و این موضوع به عنوان سرمایه ها و فرصت شهر تلقی شود. درنظر بگیرید که دستفروشی به عنوان یک انتخاب برخی شهروندان مطرح است و دستفروشی به مثابه یک شیوه از فروش و ارایه خدمت برای شهر ارزش‌آفرین است. معتقدیم باید به گونه ای برنامه‌ریزی شود که شیوه‌ی فروشندگی سیار که در قانون اصناف تعریف‌شده، فرصت‌های واقعی و ارزش‌آفرین داشته باشد، رویکرد شورا به دستفروشی و فروشندگی سیار رویکرد فرصت‌سازی عادلانه است

*نقد به طرح سامانه‌ی دستفروشان

الهام فخاری در ارتباط با نوع برخورد در سال های اخیر گفت: خوشبختانه در این چند سال با نگاه منعطف شورا تنش و درگیری بین دستفروشان و عوامل شهری کاهش چشمگیری داشته و این مورد خواست مردم هم بوده، این خواست با پیگیری اعضای شورای شهر اجرایی شده است. در طرح معرفی شده توسط شرکت ساماندهی تفاوت دستفروشان و راهبردهای لازم برای هر کدام دیده نشده است. و شرکت ساماندهی باید انواع دستفروشی را تعریف کند. طرح و سامانه پیشنهادی فعلی تنها برای یک گروه خاص کاربرد دارد و گرچه تلاش ارزشمندی است، ولی مساله شهر را حل نخواهدکرد. شرایطی که برای عضویت دستفروشان در این سامانه در نظر گرفته شده، متناسب با آن تنوع وضعیت دستفروشان نیست. شرایط متقاضیان باید منعطف تر دیده شود. و بر مبنای مصوبه شورا این شرایط دستفروشی باز تعریف گردد. همچنین در مکان یابی هم  تنوع های لازم دیده نشده است. مکان‌هایی برای فروشندگی سیار و دست‌فروشان باید در نظر گرفته شود، که اصطلاحا پاخور داشته باشد. اگر به این موضوع در مکان یابی و در ساماندهی دستفروشان دقت نشود، با تمام هدف گذاری های منطقی ساماندهی مشاغل دستفروشی طرح با شکست روبرو خواهد شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: