• سه شنبه ٩ ارديبهشت ١٣٩٩-١٧:٠٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٦١٦
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران:

شورای شهر تهران با شیوع ویروس کووید 19 در کنار مردم قرار گرفت

شیوع کرونا از اسفند ماه سال گذشته نه تنها زندگی شهروندان بلکه سلسله وظایف و رویکردهای مدیریت شهری را تغییر داد. در همین راستا اعضای شورای شهر تهران در همان روزهای ابتدایی شیوع این ویروس با تدوین لوایح و تصویب مصوبات متفاوت که زمینه تسهیل گری امور برای شهروندان و مدیران شهری را فراهم می کرد، فرایند مقابله را آغاز کردند. اعضای شورای شهر تهران به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا و همچنین با در نظر گرفتن تاثیرات آن بر کسب و کار و زندگی شهروندان، تصمیماتی را در مورد دوران کرونا و پساکرونا اتخاذ کردند.

   رویکرد شورای شهر تهران در مواجهه با شیوع کووید 19 چه بود؟

از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا (جلسه ششم اسفند ماه شورای شهر تهران) طرح دو فوریت الزام شهرداری تهران برای انجام اقدامات لازم جهت تابآوری شهر به منظور پیشگیری و کاهش آلودگی ناشی از کرونا ویروس در دستور کار اعضای شورا قرار گرفت. این طرح دوفوریتی پس از بحث و بررسی های بسیار با رای موافق اعضا به تصویب رسید و بودجه ای ١٠ میلیاردتومان  برای مقابله با کرونا از سوی شهرداری تهران به این موضوع اختصاص یافت.

در روزهای پایانی سال که به طور معمول مراجعات به شهرداری و واحدهای تابعه افزایش می یابد، به دلیل شرایط ویژه شیوع بیماری، مدیریت شهری به دنبال اتخاذ سریع تدابیری بود که این مراجعات تا حد ممکن کاهش پیدا کند. عمده مراجعات پایان سال به شهرداری، به دلیل تخفیف در عوارضی است که مهلت پرداخت آن، پایان سال است. به همین دلیل در شورا و شهرداری، این پیشنهاد مطرح شد که در قالب طرح یا لایحه ای دوفوریتی، مهلت پرداخت عوارض و استفاده از جوایز خوش حسابی و سایر تسهیلات تشویقی، تا ماه های آغازین سال 99 تمدید شود. این لایحه دو فوریتی و کلیات آن پس از بحث و بررسی در دویست و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران به تصویب رسید.

در گام بعدی به منظور کاهش خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا به شهروندان از سوی کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران پیشنهادی را  مبنی بر ارائه مهلت پرداخت عوارض صدور پروانه ساختمانی برای املاکی که فرم اعلام عوارض آنها تا سقف ٢٠٠ میلیون تومان است، بر اساس محاسبات سال ٩٨ تا پایان اردیبهشت ماه سال ٩٩ مطرح شد که با رای موافق اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

 طرح یک فوریتی تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب های ناشی ازشیوع ویروس کرونا درشهر تهران موضوع دیگری بود که در جلسه اخیر شورای شهر تهران در دستور کار اعضا قرار گرفت و پس از بحث و بررسی به تصویب رسید. یکی از موارد پیشنهادی در این لایحه این بود که پس از کرونا مراکز تفریحی و ورزشی که از کرونا آسیب دیدند بتوانند تا ۳بامداد باز باشند تا جمعیت توزیع شوند و بخشی از خسارت جبران شود.

در کنار این اقدامات، اعمال محدوديت در سيستم حمل و نقل عمومى (مترو، اتوبوس و مينىبوس)، تعطيلى فضاهاى فرهنگى و ورزشى شهرى تا اتمام موج شيوع كرونا، تعطيلى مجموعه فعاليتهاى غيرضرورى مديريت شهرى تا ١٦ فروردين، و پس از آن به صورت شيفتى و دوركاری و تعطيلى مراكز فرهنگى، تجارى، ورزشى و همچنين پارك ها و بوستانهاى سطح شهر، از طريق اقدام عاجل مناطق و نواحى شهردارى تهران پیشنهادهایی بود که به هیات دولت ارسال و اعمال شد.

  شهرداری تهران طبق قانون تا چه میزان می تواند بودجه شهر تهران را برای مقابله با این بیماری هزینه کند؟

اسفند ماه سال گذشته علاوه بر موضوعات مرتبط با کرونا بررسی بودجه سال ١٣٩٩ شهرداری تهران در جریان بررسی بود. در جریان بررسی ماده واحده و تبصره های بودجه شهرداری تهران اعضای شورای شهر با اضافه کردن کلمه «بیماری مسری» به شهرداری تهران اجازه دادند که در سال آینده برای حوادث پیشبینی نشده تا سقف چهار درصد از سرجمع اعتبارات خود را برای کنترل اوضاع هزینه کند.بر پایه این مصوبه شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ مجاز است در صورت وقوع حوادث پیشبینی نشده از جمله سیل، طوفان، زلزله، بیماری مسری و غیره تا سقف چهار درصد از اعتبارات هزینهها و تملک داراییهای سرمایهای خود را برای کنترل اوضاع هزینه کند.

  تاکنون شهرداری تهران چه میزان از تسهیلات ۷۵ هزار میلیاردی تومانی مبارزه با بیماری کرونا دریافتی داشته است؟

دولت بودجه ای ٧۵ هزار میلیارد تومانی برای ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای کمک به بنگاه های اقتصادی در نظر گرفته است، این تسهیلات با توجه به شرایط کرونایی شامل حال فعالان اقتصادی می شود که نسبت به تعدیل نیروهای خود اقدام نکرده اند. درآمدهای شهرداری تهران در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت جدی کاهش پیدا کرده است، در خواست ما در شورای شهر و به طور کلی مدیریت شهری این است که در شرایط فعلی و با توجه به حجم بالای پرسنل شهرداری تهران و چالش هایی که در بحث های مالی با آن مواجه هستیم بخشی از این بودجه به شهرداری تهران اختصاص پیدا کند. با وجود چالش های فراوان مالی که در زیر مجموعه شهرداری وجود دارد اما نسبت به تعدیل نیرو تصمیمی اتخاذ نشده است، این تصمیم در حالی گرفته شده که امکان قانونی برای کاهش نیروها نیز وجود داشته است. به همین منظور درخواست جدی شورا و مدیریت شهری این است که بخشی از این تسهیلات ٧۵ هزار میلیارد تومانی در این شرایط به شهرداری اختصاص پیدا کند.

  پس وضعیت مالی شهرداری تهران متاثر از این بیماری در شرایط خاص قرار گرفته است؟

بله،  وضعیت درآمدهای شهرداری تهران متاثر از این بیماری کاهش یافته است. همانگونه که اشاره کردم واریز عوارض سالانه شهری که می بایست تا اسفندماه انجام می شود به دلیل شرایط کنونی به تعویق افتاد. نمونه دیگر اینکه عدم اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد است که به هر حال شهرداری از این محل روزانه درآمد قابل توجهی داشت. البته در طی دو سال گذشته بخشی از بودجه شهرداری تهران ( حدود ۴۵ تا ۵٠) درصد از طریق صدور پروانه ساخت و ساز و درآمد های ناشی از ارایه خدمات در بحث پسماند و حمل و نقل تامین می شد این در حالی است که در حال حاضر درآمدهای ناشی از خدمات حمل و نقل و مالیات بر ارزش افزوده به شدت کاهش پیدا کرده است. هم اکنون شهرداری ها در  تمامی کلانشهرهای کشور با چالش های مالی مواجه هستند، تورم، هزینه های موجود و همچنین افزایش حقوق و دستمزد به گونه ای باعث افزایش هزینه ها شده است به همین منظور در شورای شهر تهران درخواست داریم به صورت عاجل جلسه ای با حضور رییس جمهور، رییس شورای عالی استانها، شهرداران و مدیران شهری در سایر کلانشهرها و وزارت کشور برای رسیدگی به وضعیت و چالش های شهرداری ها برگزار شود. این جلسه باید قبل از اینکه چالش  هاجدی شود و مشکلات به بحران تبدیل گردد،  باید برگزار شود.

   شیوع کووید 19 چه تاثیری بر روند صدور پروانه ساختمانی داشت. چه تصمیمی در این باره اتخاذ شد؟

جلسات کمیته های نما به دلیل شیوع ویروس کرونا  تشکیل نشد. این موضوع باعث شده بود تا صدور پروانه ساختمانی برای شهروندان متقاضی با مشکل روبهرو شود، در همین راستا طرح اعطای مجوز به شهرداری تهران برای اخذ تعهد از مالکین (ذینفعین) پروژه های ساختمانی برای ارایه تاییدیه نمای ساختمان به منظور کاهش ترددهای غیر ضروری متقاضیان حوزه شهرسازی در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا» را به عنوان پیشنهادی برای حل این مشکل از سوی کمیته معماری و طرح های شهری ارایه کردیم که خوشبختانه به تایید اعضای شورای شهر رسید و تصویب شد.براساس این طرح برای پرونده های شهرسازی که تمامی اسناد و مدارک صدور پروانه ساختمانی را ارائه کردند و صرفاً در انتظار تاییدیه نمای ساختمان هستند با اخذ تعهدات قانونی سه ماهه پروانه ساختمانی صادر میشود.

  در کنار سیاست گذاری متناسب با فضای کرونایی، شهرداری تهران نیز همراه با سایر نهادهای مسئول و متولی اقداماتی را انجام داده است. این اقدامات چه بود؟

 سازمان آتشنشانی شهرداری تهران به منظور ضد عفونی معابر اصلی و پر تردد پایتخت نسبت به طراحی و ساخت ۷ دستگاه خودرو سنگین (۴ تنی) ویژه انجام عملیات ضدعفونی معابر شهری اقدام کرد. همچنین تهیه تجهیزات ویژه ضدعفونی و رفع آلودگی شامل  ۲۵ دستگاه فوگر،۱۰۰ دستگاه گندزدائی محیط و مایع ایروپکس  S250 از جمله اقداماتی است که در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا از سوی این سازمان انجام شده است.  ضدعفونی اماکن و المان های شهری از جمله بازارهای میوه و تره بار ، بازار بزر ، پایانه های مسافربری برون شهری، محوطه داخلی و خارجی بیمارستانها و درمانگاه ها ،ایستگاههای اتوبوس و بی آرتی، اماکن عمومی و شهری، پایانه های تاکسی رانی، پایانه های اتوبوس رانی، پل عابر پیاده  و پمپ بنزین و گاز ها از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در پایتخت دستور توقف کامل پیمان های عملیات تفکیک از مبدأ و جمع آوری پسماندهای خشک تا اطلاع ثانوی توسط مناطق ۲۲ گانه را صادر کرد. همچنین اخذ حکم از دادستانی تهران و هماهنگی با ضابطین قضایی جهت اجرایی شدن دستور اعلام شده، جمع آوری روزانه ۱۰۰ تن پسماند بیمارستانی از ۱۵۰ بیمارستان و مراکز درمانی براساس پروتکل های بهداشتی،  برچسب گذاری کیسه های پسماند بیمارستانی پس از گند زدایی و افزایش آهک پاشی با هدف بالا بردن راندمان گندزدایی پسماندهای بیمارستانی از جمله اقدامات انجام شده در حوزه ماموریت های سازمان مدیریت و پسماند است.

در سازمان میادین میوه و تره بار طرح فاصله گذاری اجتماعی اجرا شد، همچنین فروش غیرحضوری در ۱۳ میدان اصلی میوه و تره بار راه اندازی شد. ضدعفونی کردن و گندزدایی کامل و روزانه بازارها و میادین میوه و تره بار الزام استقاده ماسک و تجهیزات فردی برای کارگران میادین از دیگر اقدامات موثر سازمان میادین میوه و تره بار است.

اما در بخش بهشت زهرا ضمن آغاز طراحی و ساخت مرکز تطهیر مجهز و ایزوله با هدف افزایش ظرفیت پذیرش اموات ( عروجیان ٢) در مواقع بحرانی در محل سوله های بحران ، نظارت دائم بر سیستم تصفیه خانه سالنهای تطهیر بهشت زهرا (س) توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران و نصب دستگاه پایش ازراه دور و کلر زنی در تصفیه خانه در دستور کار سازمان بهشت زهرا برای موضوع مقابله با کرونا قرار گرفت.همچنین برای مواقع بحرانی پیش بینی های لازم انجام شد با همین هدف مجتمع عروجیان به سردخانه ۴٠ فوتی و ٢ سردخانه کندویی و دو دستگاه کانتینر ١٢ متری یخچال دار تجهیز شد.

   کمیته نظارت بر اقدامات مقابله ای با کرونا در شورای شهر تشکیل شده است. مشخصا این کمیته چه می کند؟

در جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران که در ایام تعطیلات نوروز به صورت مجازی برگزار شد برای تشکیل این کمیته نظارتی تصمیم گیری شد و این کمیته با حضور سه عضو از کمیسیون سلامت، محیط زیست خدمات شهری و یک عضو از هر کدام از کمیسیون ها ( در مجموع هشت نفر) به ریاست خانم صدر اعظم نوری، رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری تشکیل شد. هدف از تشکیل این کمیته نظارت بر مجموعه فعالیت های شهرداری تهران در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا است. این کمیته در بحث های اجرایی،  مداخله ای انجام نمی دهد اما در مواردی که شورا لازم بداند ممکن است پیشنهاداتی برای رفع خلأهای موجود مطرح کند.

  درباره کمک های بلاعوضی که به برخی از گروه های هدف به دلیل شیوع کووید 19 صورت گرفت، توضیح دهید.

با مکاتبات شهردار تهران با رییس بنیاد مستضعفان مبنی بر کمک بلاعوض به گروه های هدف، طی سه نوبت به کارگران سازمان پسماند و سازمان بهشت زهرا(س) به مبلغ ۴ میلیارد تومان و همچنین به دستفروشان نیازمند سطح شهر به مبلغ ۴ میلیارد تومان از طریق شهرداران مناطق ۲۲ گانه کمک شد، در همین راستا کمک ۵ میلیارد تومانی با به دستفروشان نیازمند سطح شهر  نیز در دست اقدام است.مقرر شده است مدیریت شهری تهران از طریق کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران بانک اطلاعاتی از این اقشار آسیب پذیر نظیر زنان سرپرست خانواده، افراد بساط گستر، افرادی که مشاغلشان تعطیل شده، افرادی که در محلات به عنوان قشر مستضعف شناخته میشوند، تهیه کند و با هماهنگی وزارت کار و رفاه اجتماعی به افراد درون این لیست بستههای حمایتی و کمک معیشتی داده شود.سازوکار و شیوه اقدام در این خصوص در دست بررسی است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: