• پنج شنبه ٢٠ خرداد ١٤٠٠-١٧:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٧٥١
اعطا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تملک ۲۱ باغ در پایتخت با لغو مصوبه «برج باغ» / ۹ محله در تهران فاقد بوستان هستند

سخنگوی شورای شهرتهران درباره تغییر کاربری باغات توضیحاتی داد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع تغییر کاربری اراضی و باغات در پایتخت اظهار کرد: باغ بودن یک کاربری نیست، باغ نوع زمین است و در باغ هم ما می‌توانیم کاربری‌های مختلفی داشته باشیم البته کاربری که در یک باغ انجام می‌شود در واقع ممکن است موجب تخریب یا استفاده بهینه از آن شود.

وی ادامه داد: ما باید از کاربری‌های متنوع باغات در جهت رشد، استقبال کنیم تا تمامی باغات حفظ شوند و برای مالک آن هم توجیه اقتصادی داشته باشد که در ازای آن انگیزه ایجاد شود، زیرا باغات خصوصی در شهر بسیار زیاد است و طبیعتا شهرداری به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند بنابراین باید از این زاویه به مسئله باغات بپردازیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ما باید ببینیم چه کاربری‌ برای باغات مناسب یا مضر است، سابق بر این یک مصوبه‌ای مبنی بر برج باغ داشتیم که ملاک عمل قرار گرفت و وارد طرح جامع تهران شد همچنین این مصوبه در حال حاضر یک سند قانونی بسیار محکم است.

اعطا یادآور شد: متاسفانه مصوبه برج باغ باعث نابودی تعداد زیادی باغ شده است، در سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶، صد و ۱۳۰ هکتار از باغ‌های تهران از بین رفتند و دلیل آن هم ساخت‌وساز بوده است، این مصوبه می‌گوید که در زمین‌هایی که هویتشان باغ است باید ساختمان بلندمرتبه بسازیم.

وی گفت: ساختمان‌های ساخته شده هم کاربریشان مسکونی یا اداری بوده است و البته مهم نبود که دقیقا کاربری از چه نوع است ما در سال ۹۶ بر روی این موضوع کار کردیم تا مصوبه برج باغ لغو و فرآیندی جاگزین آن شود، در گام اول در شهریور همان سال طرحی را نوشتیم و تعدادی از اعضای شورای شهر هم امضا کردند این طرح پس از جمع بندی به تصویب رسید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: اما این اقدام کافی نبود ما همچنان موضوع را پیگیری کردیم و در گام بعد یک پیشنهادی تحت طرح جامع دادیم به جای اجازه دادن ساخت و ساز آن را محدود کنیم تا ضرری به پایتخت نرساند.

اعطا خاطرنشان کرد: بیشتر باغات تهران به لحاظ مالکیت، خصوصی هستند یعنی اشخاصی که از قدیم باغ را داشتند، تعدادی از آن هم در اختیار نهاد‌ها است و برخی از آن هم شهرداری تهران خریداری کرده تا به فضای سبز تبدیل کند.

وی تاکید کرد: ما در این دوره از شورای شهر، ۲۱ باغ را تملک کردیم که این تعداد به بوستان‌ تبدیل شدند و آنها را حفظ کردیم و در حال حاضر محله‌های فاقد بوستان از ۱۷ به ۹ رسیده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: