سالاری ضمن انتقاد از پروژه ایران مال مطرح کرد:
معابر عمومی شهر در اختیار یک پروژه شخصی و خصوصی / برخی تخلفات ایران مال تعیین تکلیف نشد
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ضمن انتقاد از ایجاد رمپ و لوپ هایی برای پروژه شخصی از عدم بررسی سایر تخلفات پروژه ایران مال به دلایل نامعلوم خبر داد.
به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری در گفتگو با خبرنگار برنا در رابطه با وضعیت پروژه ایران مال گفت: بررسیهایی در رابطه با این پروژه انجام شد و نهایتا گزارشی شهرداری تهران و سازمان بازرسی شهرداری تهران ارائه دادند. در این گزارش عنوان شده بود این پروژه حدود دویست هزار متر مربع تخلف ساختمانی داشته است.
او با اشاره به جزئیات این تخلفات عنوان کرد: این تخلفات در اصل تغییر کاربری در سقف متراژ پروانه صادره بوده است. بدین معنا که کاربری یکسری فضاها تغییر پیدا کرده است. مثلا 40 هزار متر به لابیهای هتل اضافه شده و یکسری فضاهای دیگر به همین نحو تغییر داده شده است. به عبارتی تخلفات صورت گرفته عمدتا در حوزه مشاعات بوده همچنین در پروانهای که برای این پروژه صادر شده می توانست یک مجموعه اداری ساخته شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
سالاری با بیان اینکه نهایتا پرونده پروژه ایران مال به کمیسیون ماده صد ارسال شد و کمیسیون ماده 100 جزئیات این پروژه را برای تیم کارشناسی ارسال کرد، افزود: تیم کارشناسی دادگستری این پروژه را ارزیابی کردند که بر آن اساس مالک ایران مال جریمه شد که ظاهرا پرداخت کردهاند.
ایجاد رمپ و لوپ ها برای پروژه شخصی از دسترسیهای اتوبان
عضو شورای شهر تهران در خصوص سایر تخلفات پروژه ایران مال اظهار کرد: بیشتر تخلفات انجام شده در مشاعات بوده است. بخشی از تخلفات دیگر ایران مال که به نظرم تخلف عمدهاش بوده ایجاد یکسری رمپ و لوپ ها و مسیرهای دسترسی از اتوبانها و بزرگراه ها برای این پروژه است در صورتی که این محدودهها مربوط به شهر است.
سالاری ضمن انتقاد از اختصاص فضاهای شهری برای پروژهای شخصی گفت: چگونه میشود پروژهای دسترسی برای خود ایجاد و از عرصههایی که متعلق به معابر عمومی است، استفاده کند.
چه سرنوشتی برای مناطق غربی شهر با وجود پروژههای بزرگ مقیاس انتظار است؟
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر این که پیوستهای مطالعاتی برای پروژههای بزرگ مقیاس نیز باید مورد توجه باشد، اذعان کرد: حجم بارگذاری این پروژه که یکی از جاذب سفرترین پروژههای کشور است، زیاد بوده و این سوال مطرح است که آیا پیوستهای ترافیکیاش قابل اعتناست؟ فردا چه سرنوشتی در انتظار منطقه 22 ، منطقه 5 و محدوده غرب است؟ هزینه بار ترافیکی شدیدی که در نتیجه جاذب سفر بودن این پروژه است را چه کسی باید بدهد؟
سالاری با بیان اینکه هزینه توسعه خطوط مترو را باید از پروژههای بزرگ مقیاس گرفت، گفت: شهرداری تهران باید هزینه توسعه بخشی از خط مترو در منطقه 22 را از این گونه پروژهها و بخصوص پروژه ایرانمال بگیرد تا بدین ترتیب مردم و افرادی که از این پروژه استفاده میکنند با حمل و نقل عمومی تردد کنند تا آسیبهای ترافیکی کمتر شود.
به گفته عضو شورای شهر تهران، وقتی شهرداری میخواهد خط مترو ایجاد کند بخشی از مزایای خط مترو را این پروژهها خواهند برد.
هزینههای عمومی شهر در اختیار برخی پروژه های شخصی و خصوصی
او در پاسخ به این سوال که چه برخورد قانونی برای گرفتن و بازپس گیری و یا هزینه رمپها و معابر شهری برای احداث پروژهها خواهد شد، گفت: کسی که معابر عمومی شهر را برای پروژه شخصی استفاده میکند باید مبتنی بر اصول باشد و در کمیسیون ماده پنج تعیین تکلیف شود و همچنین هزینه آن را پرداخت کند. توجه کنید اگر افراد بخواهند آن سطوح را خریداری کند چقدر باید هزینه بپردازند؟
سالاری تاکید کرد: نمیشود هزینههای عمومی شهر در اختیار ایجاد دسترسی برای یک پروژه شخصی و خصوصی شود. باید حقوق شهر را بپردازند. فارغ از این رمپهای ایجاد شده، مطالعه پیوست ترافیکیاش چگونه انجام شده و چه سرنوشتی در انتظار این محدوده از شهر تهران است؟
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه اظهار کرد: مگر امروزه اجازه میدهند مردمی که پاساژ میسازند دسترسیهایشان را خارج از مجموعه ایجاد کنند؟ اتوبان متعلق به شهر است. اگر مطالعات این کار را تائید میکند قطعا باید هزینه قابل توجه آن پرداخت شود. اینها در معادلات انجام نشده است.
سالاری در پایان افزود: کمیسیون ماده 5 برای تخلفات 200 هزار متری رای به جریمه داد و سایر تخلفات تعیین تکلیف نشده و بدانها پرداخته نشده است.