• شنبه ١٩ تير ١٤٠٠-١٠:٠٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٩٦٩
گزارش اعتماد از فرونشست در پایتخت:

بحران آرام پايتخت/ سالاری: بخش قابل توجهي از فرونشست در شهر تهران به شبكه فاضلاب شهر تهران مربوط مي‌شود

محمد سالاری با اشاره به اينكه بخش قابل توجهي از فرونشست در شهر تهران مربوط مي‌شود به شبكه فاضلاب شهر تهران به «اعتماد» می گوید: واقعيت اين است كه شبكه فاضلاب شهر تهران به دليل عدم ايجاد تصفيه‌خانه‌هاي محلي باعث شده كل آب‌هايي كه به شبكه فاضلاب منتهي مي‌شود به جنوب شهر و منطقه ري، ورامين و پاكدشت برود؛ در صورتي كه اين شبكه فاضلاب بايد به صورت محله‌اي و منطقه‌اي منتقل مي‌شد يعني شيب لوله‌هايش به سمت تصفيه‌خانه‌هايي كه در همان محله وجود دارد مي‌رفت و در همانجا براي آبياري پارك‌هاي شهري استفاده مي‌شد و به عمق زمين مي‌رفت و اگر قبلا در چاه‌هاي جذبي زير خانه‌ها به سفره‌هاي زيرزميني كمك مي‌كرد حالا از طريق پارك‌ها و فضاي سبز باز هم به عمق زمين مي‌رفت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه اعتماد در گزارشی از بحران بی صدای پایتخت نوشته است در بخش هایی از این گزارش گفت و گویی با محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا داشته است. سالاری نقش شبكه فاضلاب در فرونشست زمين را بی اثر نداسته است. در ادامه بخوانید:
محمد سالاري، رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران ريشه اصلي فرونشست در تهران را ناشي از قرار گرفتن در منطقه‌اي خشك مي‌داند، چالشي كه كل كشور با آن درگير است و از ميزان سفره‌هاي آب زيرزميني كاسته و سطح آن كاهش پيدا مي‌كند . او با اشاره به اينكه بخش قابل توجهي از فرونشست در شهر تهران مربوط مي‌شود به شبكه فاضلاب شهر تهران به «اعتماد» توضيح مي‌دهد: شبكه فاضلاب شهر تهران قطعا يكي از بهترين و ممتازترين پروژه‌هاي زيست محيطي كشور است، ولي واقعيت اين است كه شبكه فاضلاب شهر تهران به دليل عدم ايجاد تصفيه‌خانه‌هاي محلي باعث شده كل آب‌هايي كه به شبكه فاضلاب منتهي مي‌شود به جنوب شهر و منطقه ري، ورامين و پاكدشت برود؛ در صورتي كه اين شبكه فاضلاب بايد به صورت محله‌اي و منطقه‌اي منتقل مي‌شد يعني شيب لوله‌هايش به سمت تصفيه‌خانه‌هايي كه در همان محله وجود دارد مي‌رفت و در همانجا براي آبياري پارك‌هاي شهري استفاده مي‌شد و به عمق زمين مي‌رفت و اگر قبلا در چاه‌هاي جذبي زير خانه‌ها به سفره‌هاي زيرزميني كمك مي‌كرد حالا از طريق پارك‌ها و فضاي سبز باز هم به عمق زمين مي‌رفت.
اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه شبكه فاضلاب شهر تهران يك اشكال استراتژيك و اساسي داشت، مي‌گويد: با اين حجم از بارندگي، هنوز مي‌بينيم آب باران‌ها در شبكه فاضلاب‌ها مي‌رود در صورتي كه اينها بايد در چاه‌هاي جذبي برود. فاضلاب ناشي از استحمام، شست‌و‌شو و غيره به جنوب منطقه كلانشهر تهران منتهي مي‌شود. اگر عكس‌هاي هوايي يك و نيم دهه گذشته را نگاه كنيد و با هم مقايسه كنيد، مي‌بينيد سبزينگي در شمال شهر تهران نسبت به پايين شهر در يك و نيم دهه گذشته به ‌شدت بالا بوده چون شمال شهر تهران در منطقه كوهپايه‌اي و پر قنات بوده اما به تدريج در اين يك و نيم دهه سبزينگي در مناطق جنوبي بالا رفته و دليلش شبكه فاضلاب بوده است. ما در اين دوره تلاش كرديم كه تصفيه‌خانه‌ها آغاز به كار كنند، قرارداد دو مورد را تنظيم كرده‌ايم اما هنوز به سرانجام نرسيده و ساخته نشده است. اين يكي از اشكالات اساسي شبكه فاضلاب است كه كارشناسان وزارت نيرو به دنبالش هستند و اين هم به ميزان فرونشست كمك كرد.
به گفته سالاري ميزان فرونشست زمين در مناطق مختلف بر اساس وضعيت و جنس خاك متفاوت است. 

لینک کامل گزارش:

https://b2n.ir/w49700

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: