• سه شنبه ٥ اسفند ١٣٩٩-١٦:١٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٣٢
عضو شورای شهر تهران:

مراکز مطالعاتی شهرداری تهران را حذف نکنیم

احمد مسجدجامعی درباره پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر قرارگرفتن مرکز مطالعات در زیرمجموعه معاونت برنامه ریزی تاکید کرد: مراکز مطالعاتی شهرداری را حذف نکنیم

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران از موضوعات مطرح در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران، بحث در باره پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر قرارگرفتن مرکز مطالعات در زیرمجموعه معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران بود. احمد مسجدجامعی در مخالفت با این بند گفت: اولاً مصوبه‌ای از شورای سوم با عنوان طرح ایجاد دفتر مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تهران داریم که در زمان ارائه این طرح، درمورد موضوعاتی که الان دوستان درباره آن صحبت می‌کنند بحث های زیادی به عمل آمد.

هر پژوهش می‌بایست زیر نظر معاونت ذی‌ربط باشد

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که مرکز مطالعات 50 سال سابقه دارد و فعلاً هم فعال است گفت: در جلسه مربوط به شورای سوم در این باره بحث شد که جایگاه این مرکز را فراتر از مدیریت شهری ببینیم و دستگاهی موازی با آن ایجاد نکنیم. همچنین در این خصوص هم بحث شد که نسبت خود را با مرکز تعریف کنیم و آن را برای مطالعات شهر تهران در سطح بالاتر ببینیم.

وی افزود: مورد دیگری که اتفاق افتاده است، الزام شهرداری تهران به انجام پژوهش‌های فرهنگی است که در بودجه‌های سالانه اعتبار هم به آن تخصیص داده شده است. تصویب این موضوع بسیار زمان برد و حتی پژوهش ها را طبقه‌بندی کردند که تقسیم شد به پژوهش‌های بنیادی، پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌های توسعه‌ای.

مسجدجامعی با یادآوری این نکته که هر پژوهش کاربردی می‌بایست زیر نظر معاونت ذی‌ربط باشد گفت: به عنوان مثال پژوهش‌هایی که مربوط به حوزه رفت و آمد شهری است لازم است در معاونت مربوط به خود انجام گیرد و جنس آن مثلا از جنس گرایش‌ها و باورهای ایرانیان نیست.

وقتی نوبت پژوهش می‌شود سخت‌گیرانه رفتار می‌کنیم

عضو شورای شهر تهران با این نتیجه گیری که پژوهش باید نظام مند شوند اظهار داشت: نگرانی من این است که وقتی نوبت به پژوهش می‌رسد سخت‌گیرانه رفتار می‌کنیم. با پروژه‌های زیادی که در سطح شهر وجود دارد و مدیریت یکپارچه ندارند کاری نداریم ولی بلافاصله در پژوهش بحث از ادغام مراکز و صرفه جویی در هزینه ها می کنیم، مگر این بخش چقدر اعتبار به خود اختصاص داده است؟

در ادامه مسجدجامعی به ارائه پیشنهاد خود پرداخت و گفت: پیشنهاد من آن است که واحدهای پژوهشی را که در هر معاونتی به طور مستقل وجود دارند و مطالعات کاربردی انجام می‌دهند به قوت خود باقی بگذاریم.

با یک تصمیم همه اقدامات و برنامه ریزی های انجام گرفته را بر هم نزنیم

عضو شورای شهر تهران در ادامه با خطاب قرار دادن سید ابراهیم امینی، رئیس جلسه، گفت: آقای دکتر امینی! به صورت اجمال بیان می‌کنم که آنچه پیشترها مصوبه شده، ارزشمند  است و من نگران آن هستم که با یک تصمیم همه اقدامات و برنامه ریزی های انجام گرفته را که تاکنون صورت پذیرفته بر هم بزنیم.

وی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال آقای معید‌فر رئیس انجمن جامعه شناسان و آقای محسن گودرزی، که همه ایشان را می‌شناسند؛ پژوهش های ماندگاری انجام داداه اند که الزام شهرداری به پژوهش  در مصوبه شورای سوم آمده است.

مسجدجامعی با تاکید بر این که ضروری است این مراکز را حفظ کنیم چرا که آن ها  سابقه و انباشت تجربه دارند گفت: سرمایه پژوهشی، نرم افزار است و یکباره حاصل نشده. حوزه فعالیت معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش‌های توسعه‌ای است اما محل پژوهش‌های کاربردی کجا است؟ این مراکز پژوهشی معاونت‌ها باید محفوظ بماند و ارزیابی شود که این روشی که بکار گرفته اند چه میزان به حل مسئله و رفع مشکل منجر شده است.

15-275

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: