• سه شنبه ٩ ارديبهشت ١٣٩٩-١٥:٢١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٦٠٣
زهرا صدر اعظم نوری :

نظر سنجی شورای پنجم نشان داد آلودگی هوا ، ترافیک و آسیب های اجتماعی مهمترین دغدغه های مردم هستند

  

شورای شهر چه اقداماتی درزمینه کاهش آلودگی هوا صورت داده و نسبت به شورای قبل چه تغییراتی درزمینه آلودگی هوا ایجادشده است؟

طی نظرسنجی که در ابتدای شورای پنجم از مردم به عمل آمد شهروندان تهرانی از عوامل مختلفی به عنوان چالشها و دغدغههای خود نام بردند. یکی از مهمترین مسائل که در اولویتهای بالایی قرار داشت مسئله آلودگی هوا، ترافیک، آسیبهای اجتماعی و موضوعات اینچنینی بود. بهطور طبیعی باید بیشتر به دغدغههایی بپردازیم که در اولویت شهروندان قرار دارد. از ابتدای شورای پنجم، کمیسیون سلامت محیطزیست و خدمات شهری به صورت جدی به مسئله آلودگی هوا ورود و تلاش کرد تا در این خصوص ایفای نقش کند؛ البته موضوع آلودگی هوا موضوعی فرا بخشی و چندبعدی است و به یک دستگاه یا مجموعه ختم نمیشود و عوامل مختلفی در آن مؤثرند. ذرات معلق ده میکرون و کمتر از دو و نیم میکرون ناشی از آلایندههای ثابتی چون نیروگاهها، پالایشگاهها، کارخانهها، واحدهای صنعتی و امثالهم است؛ ولی نکته حائز اهمیت این است که 60 درصد از آلودگی هوا به منابع آلایندههای متحرک مربوط است.

امروز سوخت در کشور ما استاندارد یورو چهار دارد، بنابراین آلودگی کمتری از این ناحیه، شهر تهران و کلانشهرهای ما را آزار میدهد و آلودگی ناشی از ذرات معلق بیشترین سهم آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ را به خود اختصاص داده است. مدیریت شهری تولیدکننده سوخت و خودرو و واردکننده خودرو نیست و نمیتواند نقشی داشته باشد. تلاش ما در شورای شهر و کمیسیون سلامت و محیطزیست این است که به توسعه حملونقل عمومی کمک شود و تمام مصوبات در جهت توسعه حملونقل عمومی بوده و خواهد بود. طرح ترافیک و محدوده آن و محدوده کاهش آلودگی هوا موضوعاتی بوده که شورای پنجم دنبال کرده و خواهد کرد.

    آیا شورا در محدوده طرح ترافیک تصمیمگیرنده است یا خیر؟

خیر. مصوبهها توسط شورای عالی ترافیک تنظیم میشوند، ولی بحثهای اولیه و کارشناسی تماماً در شورا انجامگرفته و معاون حملونقل و ترافیک شهرداری در شورا حضور پیدا کرد و جلسات انجام شد و جمعبندی این جلسات آنجا تصویبشده است.

 این طرح به مدیریت تقاضای سفر کمک میکند، به این معنی که در محدودههای مرکزی شهر که بیشترین تردد وجود دارد و ترافیک هم زیاد است، افراد با طرح ترافیک در صورت داشتن کارهای ضروری وارد محدوده خواهند شد و برای هر کاری وارد محدوده نمیشوند چون باید پول پرداخت کنند و اگر در ساعات پیک نیایند هزینه کمتری میپردازند و این موضوع باعث میشود که در ساعات پیک تردد در محدوده کمتر شود. این طرح باعث مدیریت سفر، کم شدن ترافیک و کاهش آلودگی میشود. باز در همین رابطه بحث معاینه فنی خودروها باسیاستهای شورا و پیگیریهای شورا انجام شد. اکنون 13 مرکز کنترل و یا سنجش معاینه فنی در سطح شهر تهران وجود دارد و به خوبی به همه خودروها سرویس میدهند. همچنین شورای شهر و کمیسیون سلامت پیگیر بحث دوچرخهسواری است تا بتوان فرهنگ استفاده از دوچرخه را توسعه داد. البته این هدف تا حدودی محقق شده، زیرا گروهی از شهروندان از دوچرخه استفاده میکنند. نکته دیگر این است که یکی از راههای کمک به کاهش آلودگی هوا و تلطیف هوای شهر تهران ایجاد فضای سبز و پوشش گیاهی است؛ بنابراین هر چه در حفظ فضای سبز موجود و باغات باقیمانده تلاش کنیم و درختان ریشهدار در معابر و املاک خصوصی حفظ شوند به بهبود هوا کمک کردهایم. در این رابطه شورای شهر و کمیسیون با لغو مصوبه برج باغ به جد تلاش کرده است. در سطح شهر تهران 352 محله داریم که با بررسی ما مشخص شد که حدوداً 17 محله فاقد پارک هستند. البته منظور من پارک محلی است. با پیگیریهای کمیسیون ماده 7، پنج محله از این محلات امروز دارای پارک و بوستان محله و بقیه در انتظار بهرهمندی از پارک هستند. از دیگر اقدامات شورای پنجم مبارزه با تراکم فروشی، شهر فروشی و هوا فروشی بوده است. وقتی تعداد اماکن افزایش مییابد و جمعیتپذیری بالا میرود نتیجه اش این می شود که فعالیت این اماکن بر گرمایش زمین و  اقلیم اثر میگذارد. ما تلاش کردهایم با ضوابط و دستورالعملهایی این تأثیر را کنترل کنیم تا بتوانیم در مورد آلودگی هوا به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم. در سطح شهرداری تهران سعی شده تا اتوبوسهای فرسوده از رده خارج و اتوبوسهای نو جایگزین شوند. همچنین تلاش این است که برای اتوبوسها فیلتر ضد دوده نصب شود. سازمان آتشنشانی و ایمنی شهرداری تهران از تخصصیترین سازمانهای شهرداری تهران است که افرادی متخصص و باتجربه در این بخش مشغول به کار هستند. خدمات این سازمان حیاتی و ضروری است و با توجه به گستردگی پایتخت و جمعیت متراکم تهران روزانه شاهد اتفاقات و حوادث بسیاری در شهر تهران هستیم. ما در کمیسیون، کمیته ایمنی داریم و یکی از موضوعاتی که در آن دنبال میشود بحث آتشنشانی است. خوشبختانه با تصویب اعتبارات توانستیم تجهیزات زیادی برای آتشنشانی تدارک ببینیم. برای این کار از محل صدور پروانههای ساختمانی 2 درصد به ایمنی اختصاص دادهشده تا وارد حساب سازمان آتشنشانی شود و از این محل تجهیزات تهیه شود. در همین ارتباط سال گذشته 21 دستگاه نردبان خریداری شد که هیچکدام تولید داخل نبودند و همگی از خارج به قیمت یورو تهیه و وارد شدند. هر دست لباس کامل آتشنشانی از کلاه تا کفش در حدود 5 میلیون تومان هزینه داشت که این رقم اکنون به 30 میلیون تومان رسیده است. سال گذشته این مسئله موردتوجه واقع شد و با مصوبه ما در حدود دو هزار دست لباس خریداری شد و امسال هم خرید دو هزار دست مصوب شد. مراکز آتشنشانی و ایستگاههای جدید با حمایتهای کمیسیون و شورای شهر افتتاح شد. در برنامه امسال و سال آینده نیز افتتاح ایستگاههای جدیدی در برنامه است. لازم به ذکر است که هماهنگی بین شهرداری و اورژانس، کیفیت و سرعت خدمات در سطح شهر را بالابرده است.

    آیا به ساختمانسازی در محلات نظارت می شود؟ چون در مواردی دیدهشده که بناها به گونه ای ساخته شدهاند که ماشینهای آتشنشانی و یا آمبولانس در صورت وقوع حوادث به مکان حادثه دسترسی ندارند.

 امروز هر ساختمانی که ساخته میشود تخلف اینچنینی ندارد. برخی از معابر شرایطی دارند که تصمیمگیری در مورد آنها سخت است. بهطور مثال کوچههای سهمتریای در شهر داریم که در طرح تفصیلی گفتهشده که باید به شش یا هشت متر تبدیل شوند. در مواردی می بینیم که فردی که در انتهای کوچه است بنا ساخته ولی املاک سر کوچه اقدام به ساخت نکرده اند و عقب نشینی صورت نگرفته است و نمیتوان از نظر قانونی آنها را ملزم به ساخت و یا عقبنشینی بنا کرد. در این موارد اگر املاک ته کوچه دچار حادثه شوند، قطعاً در خدماترسانی به آنها با مشکل روبرو خواهیم شد. درگذشته در مدیریت شهری نگاهی سودآور حاکم بود و سلامت شهروندان مدنظر نبود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: