• دوشنبه ٢٣ بهمن ١٤٠٢-٠٩:٠٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٣٨
مهدی چمران

رمز تداوم انقلاب

در چهل و پنجمین بهار انقلاب و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فرصتی مغتنم است تا به تبیین علل و عوامل پیروزی انقلاب پرداخت؛ در میان غالب محققان و کارشناسان در خصوص عوامل پیروزی انقلاب در سال 1357 ، عواملی چون رهبری موثر، حضور مردم، استقلال و عدم وابستگی به ابرقدرتها و توکل بر نیروی لایزال الهی به عنوان مهمترین دلایل پیروزی انقلاب مورد تفاهم و اجماع می باشد. در واقع رهبری هوشمندانه و رسالت منشانه امام خمینی(ره) از ابتدای دهه 40 مسیری را آغاز کرد که با عبور از فراز و نشیب های بسیار به پیروزی انقلاب ختم گردید؛ آن چه که به رهبری امام قوت و قوام بخشید؛ حمایت، پشتیبانی و حضور مردم در صحنه های حساس بود که باعث می شد رهبر انقلاب، با دلگرمی و انگیزه بالاتر و سلامت از این مسیر سخت عبور کنند. عدم وابستگی امام خمینی(ره) و سایر نیروهای انقلابی به قدرت های خارجی و استقلال ابعاد مختلف انقلاب نیز باعث شده بود مردم اعتماد بیشتری به مبارزه داشته باشند. چرا که چند قرن حافظه تاریخی ایرانیان، محشون از مصادره حرکت های مردمی به دست نیروهای استعمار و کشورهای خارجی بود. اما این بار، تأکید امام خمینی(ره) بر شعار «نه شرقی، نه غربی» در اوج جنگ سرد، پیامی روشن برای مردم ایران و ابرقدرتها داشت. در کنار این عوامل، خداباوری و توکل برخدا و داشتن انگیزه الهی باعث می شد مسیر انقلاب هموارتر و در دسترس تر باشد.
اکنون چهل و پنجل سال از به ثمر نشستن آن مبارزات و تلاش ها برای استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی می گذرد. بسیاری از کارشناسان سیاسی داخلی و خارجی پس از پیروزی انقلاب و به ویژه آغاز جنگ تحمیلی و حوادث و تندبادهایی که پیش روی انقلاب قرار گرفت؛ عمر دور و درازی را برای این نظام متصور نبودند. اما امروز نظام جمهوری اسلامی مقتدرتر، باصلابت تر و باشکوه تر از همیشه به عنوان الگویی برای ملت های آزادیخواه و عدالت طلب جاریست. آن چیزی که باعث تداوم انقلاب شده، تداوم همان عوامل اصلی بروز انقلاب است. یعنی رهبری موثر، حضور مردم، استقلال و عدم وابستگی و عنایت خداوند همچنان در کالبد نظام و انقلاب قرار دارد و همین عوامل باعث استمرار و تداوم نظام و انقلاب شده اند.
رهبری مدبرانه رهبر انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای در دو سه دهه گذشته بر اهل فن آشکار است و هوشمندی و درایت ایشان به رغم انحراف و ضعف برخی دولت ها، کشور را از تندبادهای مختلف عبور داده است. از سویی، مردم نیز به عنوان بزرگ ترین رکن انقلاب در صحنه های مختلف حضور و همبستگی خود را به رخ می کشند. صحنه های بی بدیلی چون راهپیمایی های 22 بهمن، 9 دی، حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر سردار سلیمانی، شکل گیری حماسه حضور در انتخابات های مختلف و متعدد همه نشان از پشتیبانی مداوم مردم از نظام و انقلاب است. 
ورای رهبری مؤثر و حمایت مردم، نظام همچنان بر عدم وابستگی به شرق و غرب استوار است. شاید به زعم برخی، دوری و نزدیکی به برخی قدرت ها در طی چند دهه گذشته به چشم آمده، اما بسیار مبرهن است این تعامل و همکاری و ارتباط، لزوماً به معنای وابستگی مطلق نیست و اگر تعامل و همراهی در برخی دوره ها با قدرت های جهانی نیز صورت گرفته؛ در راستای آرمان های نظام و اهداف انقلاب و رفاه و سعادت ملت بوده است. با وجود تداوم چنین پیش شرط هایی بدیهی است خداوند متعال رحمتش را بر نظام و ملت ارزانی دارد و دست خدا را در بسیاری از پیشامدها و حوادثی که بر کشور می گذرد؛ می توان لمس کرد. 
مادامی که این عوامل مهم و سرنوشت ساز، برقرار و جاری باشند؛ این نظام و انقلاب سربلند، برقرار و پابرجا خواهد بود. به واقع، رموز پیروزی انقلاب، امروز رمز استمرار و تداوم انقلاب هستند. به امید اینکه رهبری موثر، حمایت مردم، استقلال کشور و عنایت خداوند به ظهور منجی و استقرار نظام مهدوی در دنیا منجر شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: