• دوشنبه ١٨ ارديبهشت ١٤٠٢-١٣:١٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٥٥٧
نرگس معدنی پور در گفتگو با روزنامه همشهری:

نام شهدا زینت‌بخش کوچه‌ها

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری فرایند تغییر نام معابر را تشریح کرد

مدیریت شهری دوره ششم، تغییر نام معابر و اماکن عمومی را با بهره‌گیری از منویات مقام معظم رهبری در اولویت کمیسیون نامگذاری قرار داده است و ازاین‌رو نامگذاری معابر به نام شهدا و همچنین مفاخر، مشاهیر، فرهیختگان و ... با جدیت پیگیری می‌شود. در راستای همین رویکرد نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شورای اسلامی شهر تهران از تغییر نام 2 معبر جدید پایتخت به نام شهیدان «جانی بِت اوشانا فقی بکلو» و «حمیدرضا الداغی» خبر داده است. برای حک شدن نام این دو شهید و به‌طورکلی تغییر نام معابر، فرایندی باید طی شود که رئیس کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی تهران در گفت‌وگو با همشهری آن را تشریح کرده است.

کمیسیون نامگذاری معابر چند عضو دارد و چه کسانی در این کمیسیون تصمیم‌گیرنده هستند؟
این کمیسیون دارای اعضای اصلی و مدعو هستند و اعضای اصلی حق رأی دارند. 3نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی و معاون ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران اعضای اصلی محسوب می‌شوند. نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ، فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم به‌عنوان عضو مدعو ثابت در تمام جلسات حضور دارند و به‌تناسب نوع و موضوع نامگذاری، مدعوین دیگری همچون کارشناسان خبره در حوزه‌های فرهنگی، هنری، تاریخی، تهران‌شناسی و... و گاهی اوقات رؤسای سازمان‌ها و دستگاه‌های درخواست‌کننده بنا به نیاز نیز دعوت می‌شوند.
در مناطق هم شاهد شکل‌گیری کمیته‌های نامگذاری هستیم. درخصوص ضرورت این کمیته‌ها و اعضای آن توضیح دهید؟
تشکیل کمیته‌های نامگذاری مناطق در ادوار گذشته در شورا تصویب شده است؛ ولی خیلی فعال نبودند. تلاش ما در کمیسیون نامگذاری دوره ششم این بوده که این کمیته‌ها فعال شوند و بررسی‌های کارشناسی لازم در مناطق، توسط کمیته‌های نامگذاری به‌درستی صورت گیرد و سپس پیشنهادها برای تصمیم نهایی به کمیسیون نامگذاری در شورا ارسال شود. به همین منظور موضوع تغییر نام معابر ابتدا در مناطق مطرح و مواردی چون پیشینه تاریخی و هویتی معبر و خیابان موردنظر، بررسی می‌شود. درصورت عدم‌مغایرت تغییر نام براساس آیین‌نامه نامگذاری، پیشنهاد طی یک صورتجلسه به دبیرخانه کمیسیون ارسال و در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد. از آنجایی که در ابتدای دوره ششم به‌خاطر نامگذاری‌های دوره قبل شورا با حجم زیادی از اعتراضات مردمی مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم که کمیته‌های نامگذاری مناطق با رویکرد جدیدی فعال شوند. شهردار منطقه رئیس کمیته نامگذاری منطقه  و مدیر روابط‌عمومی هم دبیر کمیته است. علاوه بر معاون امور اجتماعی فرهنگی منطقه و نماینده بنیاد شهید، دبیر کمیته می‌تواند از امام‌جماعت مسجد، فرمانده مقاومت بسیج، فرهیختگان، معتمدین و شورایاری محله هم باتوجه‌ به معبر موردنظر دعوت به عمل آورد.
برخی از خانواده‌های شهدا، هنرمندان و... درخواست تغییر نام معبر دارند. چگونه باید این درخواست را ثبت و پیگیری کنند؟
خانواده معظم شهدا، فرهیختگان، هنرمندان، افراد شاخص در حوزه‌های دینی، علمی، فرهنگی و هنری ساکن هر منطقه می‌توانند به شهرداری منطقه مراجعه و پیشنهاد و درخواست خود را ارائه دهند. این پیشنهاد در کمیته نامگذاری منطقه بررسی و به همراه مستندات موردنظر به دبیرخانه اجرایی کمیسیون نامگذاری در مرکز ارتباطات ارسال می‌شود. پس از بررسی کامل، مستندات برای تأیید به کمیته نظارتی نامگذاری شورای شهر تهران ارسال و در نهایت هم در دستور جلسه کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی قرار می‌گیرد.
ملاک تصمیم‌گیری کمیسیون برای نامگذاری چیست؟
کمیسیون نامگذاری دارای آیین‌نامه کاملی برای نامگذاری است که در دوره اول شورا تدوین و در ادوار گذشته تکمیل شده است. ملاک تصمیم‌گیری کمیسیون نامگذاری، رعایت دقیق آیین‌نامه نامگذاری مصوب شوراست؛ لذا بعد از طی فرایند نامگذاری تمام موارد در کمیسیون اصلی مطرح و پس از بحث و تبادل نظر با اعضا و مدعوین حاضر در کمیسیون، تصمیمات نهایی گرفته می‌شود.
اگر پیشنهاد از سوی سازمان، نهاد و... باشد چه فرایندی را باید طی کنند؟
درخواست‌های سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی در این مورد به دفتر رئیس کمیسیون نامگذاری معابر ارسال می‌شود و پس از بررسی و تأیید در کمیته نظارتی نامگذاری معابر جهت طی فرایند انتخاب معبر مناسب یا بررسی کارشناسی معبر پیشنهادی به دبیرخانه اجرایی کمیسیون در شهرداری ارسال می‌شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: