• دوشنبه ٢١ آذر ١٤٠١-١١:٢٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٧٣١
در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

واکنش رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران به طرح مردمی‌سازی حکمرانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از پانا، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است همنوایی و همسویی شورا و شهردار مساله مهمی است و مردم باید بدانند شورا و شهردار با یکدیگر می‌توانند مثل چرخ‌دنده‌های ساعت، تنظیم و هماهنگ کار کنند اما اگر شهردار جداگانه انتخاب شود و لیست شورا جداگانه انتخاب شود احتمال اینکه تضاد و تضارب آرا پیش‌ آید، وجود دارد.
سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با پانا در خصوص طرح مردمی‌سازی حکمرانی که براساس آن شهردار شهرهای بالای 200 هزار نفر به‌طور مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند، گفت:‌ «نکته برجسته و متفاوت با طرح‌های گذشته، انتخاب شهردار توسط مردم است. مردم تاکنون اعضای شوراهای شهر را انتخاب می‌کردند و شورا هم شهردار را انتخاب می‌کرد و عملا مردم در انتخاب مستقیم شهردار نقشی نداشتند.»
وی ادامه داد:‌ «با توجه به اینکه به مردم‌سالاری دینی اعتقاد داریم و معتقدیم که باید مردم بیشترین نقش را در حاکمیت داشته باشند، باید بسترهای مشارکت به حداکثر برسد. وقتی انتخاب توسط مردم صورت گیرد هم می‌تواند پشتوانه‌ای بسیار قوی برای شهردار باشد و هم اینکه شهرداران با سلایق اعضای شورا متزلزل نخواهند شد و شهرداران از یک نقش حمایت مردمی برخوردار خواهند بود.»
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به برخی پیشنهادات در مجلس برای معرفی شهردار همراه با لیست شوراها گفت:‌ «اینکه همزمان با انتخابات شوراها هر لیستی شهردار منتخب خود را معرفی کند، می‌تواند موضوع بسیار خوبی باشد یعنی هم اعضای شورا دقیقا می‌دانند با چه سناریویی می‌خواهند شهر را اداره کنند و هم مردم نسبت به این ترکیب قضاوت خواهند کرد. بعد از انتخابات شورا مردم در ادامه نقش و سهم چندانی ندارند. اگر این اتفاق بیفتد که شورا و شهردار در انتخابات توسط مردم مشخص شود به‌طور مثال در تهران که 21 عضو شورا هستند، نفر بیست و دوم که شهردار است هم را معرفی کنند، می‌تواند کاملا اثربخش باشد.»
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه اگر شورا و شهردار در یک لیست توسط مردم انتخاب شوند می‌تواند بسیار امیدآفرین باشد، گفت: «جدا بودن این دو از هم در دو انتخاب جداگانه مناسب نیست. همنوایی و همسویی شورا و شهردار مساله مهمی است و مردم باید بدانند این شورا و این شهردار با یکدیگر می‌توانند مثل چرخ‌دنده‌های ساعت تنظیم و هماهنگ کار کنند اما اگر شهردار جداگانه انتخاب شود و لیست شورا جداگانه انتخاب شود احتمال اینکه تضاد و تضارب آرا پیش آید، وجود دارد.»
وی درخصوص مواردی که در بخش استیضاح و برکناری شهردار در طرح حکمرانی مردمی پیش‌بینی شده است هم توضیح داد:‌ «اینکه 20درصد کسانی که رأی دادند تقاضای استیضاح کنند و بخواهند رأی‌شان را پس بگیرند به نظر می‌رسد خیلی عملی نیست. همان‌طور که مردم رئیس‌جمهوری را انتخاب می‌کنند، ولی مجلس صلاحیت استیضاح را دارد، طبیعی است که در یک مقیاس کوچک‌تر می‌توانیم بگوییم انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم صورت می‌گیرد اما شوراست که می‌تواند در این رابطه استیضاح را به عنوان بخشی از اختیاراتش در نظر بگیرد. اینکه سه چهارم برای استیضاح رای دهند، کار را بسیار سخت می‌کند. معتقدم همان‌طور که در همه تصمیمات اکثریت برای هر تصمیمی کفایت می‌کند، برای عزل هم باید اکثریت کفایت کند. این موضوعی است که باید کارشناسان، حقوق‌دانان و جامعه‌شناسان در مجلس همه ابعاد آن را بسنجند و پیامدهای هر تصمیمی را با یک مقایسه از اتفاقات گذشته صورت دهند تا بتوانند تصمیمات را دقیق‌تر انجام دهند.»
طرح «مردمی‌سازی حکمرانی» در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به تصویب رسیده است. در این طرح شیوه انتخاب شهردار در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تغییر کرده و حکم شهردار پایتخت نیز پس از انتخاب از سوی مردم توسط رییس جمهور امضا می‌شود. در این طرح عزل شهردار هم دیگر بر عهده شورای شهر نیست و توسط همه‌پرسی از سوی مردم اتفاق خواهد افتاد. در این طرح که هنوز در نوبت بررسی در صحن مجلس قرار نگرفته است به نحوه انتخاب شهردار تهران اشاره شده و آمده است: «حکم انتصاب شهردار پا‌یتخت پس از برگزاری انتخابات و تأ‌یید آن توسط فرمانداری، توسط رئیس جمهور صادر می‌شود و حکم انتصاب شهرداران در شهرهای دارای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و بالاتر و مراکز استان‌ها پس از برگزاری انتخابات و تأ‌یید آن توسط مراجع قانونی ذیربط، توسط وز‌یر کشور و در سا‌یر شهرها پس از انتخاب شورای شهر و تأ‌یید آن توسط مراجع قانونی ذیربط، توسط استاندار صادر می‌شود.»
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: