• يکشنبه ٦ تير ١٤٠٠-١٤:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٩٠٢
حق شناس:

خدمات انجمن خوشنویسان ایران در ماندگاری این هنر قابل تقدیر و دفاع است

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در جریان بررسی تمدید مهلت حق بهره برادی ساختمان متعلق به شهرداری که در اختیار انجمن خوشنویسان است، گفت: خدمات انجمن خوشنویسان ایران در ماندگاری این هنر قابل تقدیر و دفاع است.

 
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه " مجوز واگذاری حق بهره برداری و تمدید قرارداد ملکی متعلق به شهرداری به انجمن خوشنویسان ایران در توضیحات تکمیلی در خصوص لایحه " نحوه واگذاری املاک در اختیار شهرداری تهران" گفت: این لایحه بیش از یکسال است در کمیسیون مشترک شورا در حال بررسی و آماده ارائه به صحن است. تنها چیزی که باید به آن توجه داشت آیین نامه اجرای این لایحه است که شورا نمی تواند حسب وظیفه ذاتی دخل و تصرفی در آن داشته باشد. زمانی آیین نامه مورد نظر قرار می گیرد که به تصویب صحن شورا و در نهایت به تایید فرمانداری برسد بنابراین شان آیین نامه نویسی به عهده شورا نیست . در واقع شورا لایحه را به تصویب می رساند و بعد از تایید نهایتا خود شهرداری وظیفه انجام آن را دارد. یا اینکه در شورا تصویب شود که چه کسی لایحه را بنویسد. 
حق شناس یادآور شد: این اختلاف نظر ها سبب تعلل در کار شده است .
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه خاطر نشان ساخت: شورای شهر تهران حسب تعیین تکلیف قانونی و بر اساس بند 6 ماده 55 قانون شهرداری ها، حدود ۱۹۰ ملک شهرداری که در اختیار سازمانها ،خیریه ها و سازمانهای مردمی و اجتماعی دیگر قرار گرفته بود و در طی سالیان مورد بهره برداری قرار می‌گرفت. خواستار ارائه لایحه فوق از شهرداری شد.  از نظر چارچوبها مورد تایید بوده ،در یک لایحه جدا آوردند که در این مورد مطرح شود و زودتر به نتیجه برسد .
او ادامه داد: پس از مطرح شدن این لایحه، چند لایحه جدا به شکل انفرادی هم توسط شهرداری ارسال شده بود که این موارد در کمیسیون مشترک حقوقی و فرهنگی مطرح شد .
حق شناس درباره ساختمان در اختیار انجمن خوشنویسان ایران، تصریح کرد: تمدید واگذاری محلی که مدت بیست و یک سال در اختیار انجمن خوشنویسان بوده در قالب لایحه ای جداگانه از سوی شهرداری به شورا ارسال شده است که  شهرداری در این لایحه پیشنهاد درخواست تمدید واگذاری تا 5 سال را ارائه داده است.
او ادامه داد: نکته ای که وجود دارد در خود لایحه شهرداری اشاره کرده که بر اساس بند ششم ماده ۵۵ این بحث واگذاری صورت میگیرد و شرایط و مختصات ملک و انجام تعهدات و بحث متعلقات مجموعه ساختمان ها توسط شهرداری تهران ظرف مدت ۵ سال در اختیار این مجموعه قرار بگیرد .
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اظهار داشت: در صورت استفاده انتفاعی از بخشی از ملک جدای از موضوع باید امور مربوط به شهرداری پرداخت شود. که صحبت شد این اختیار هم از آنها گرفته شده است و بهره برداری های تجاری صورت نمیگیرد.
او همچنین به سابقه تاریخی ملک اشاره داشت و افزود: این ملک متعلق به یکی از شخصیتهای سیاسی دوره پهلوی اول و دوم آقای حسین علا که نخست وزیر بود و دهه بیست و سی که این ملک بعد از انقلاب  در اختیار بنیاد قرار گرفت و سپس به بخاطر ویژگی های ارزشمند معماری که ملک داشته است به شهرداری واگذار شد که در حال حاضر یکی از سرمایه های تاریخی شهر میباشد. که طبیعتا استفاده انتفاعی از آن صورت نمی گرفت و باید یا تبدیل به موزه شود یا استفاده فرهنگی شود،.
حق شناس در ادامه سخنان خود یادآور شد: این ملک در دوره جناب آقای کرباسچی در سال ۷۷ در اختیار انجمن خوشنویسان ایران قرار گرفته است. انجمن نیز یکی از انجمن های قدیمی حوزه هنر است و سابقه تاسیس آن به قبل از انقلاب در سال ۱۳۴۶ برمی گردد.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه خدمات انجمن خوشنویسان ایران در ماندگاری این هنر قابل تقدیر و دفاع است گفت: این مجموعه توانسته بیش از ۱۵هزار دانشجو  و خوشنویس را تعلیم دهد .حدود ۲۰۰تا ۳۰۰شعبه نیز دارد. قطعا هم شهرداری، هم کمیسیون حقوقی و هم کمیسیون فرهنگی موافق هستند که این خدمت ادامه پیدا کند. شرایط جدید واگذاری ۵ ساله میباشد. ما شهرداری را مکلف کردیم و شهرداری آن را تبدیل به لایحه کرد .
رییس کمیسیون فرهنگی شورا اظهار داشت: استفاده تجاری غیر مرتبط از کلیه واگذاری ها منع شده است و تمام قراردادهایی که شهرداری برای واگذاری خواهد داشت تابع یک قاعده و قانون باید صورت گیرد. و این موضوع بطور کلان در تمام واگذاری ها مشخص شود .
او با تاکید بر اینکه ما باید یک روال واحد و قاعده کلی درباره چنین واگذاری هایی داشته باشیم در خصوص وجود کافه ها و گالری که در آن مجموعه وجود دارد گفت: باید بگوئیم که در تمام این ۲۰ سال اتفاق خاصی در مجموعه نیفتاده است .کافه یکی از نقاط مثبت آنجاست در روزگاری که اوضاع احوال سخت وجود دارد امکان دیدار نداریم خانه ها کوچک هستند امروز کافه ها مهمترین فعالیت فرهنگی دارند و عملکرد کافه موجود در این ملک نیز در همین حوزه است .
همچنین در گالری آنجا نیز آثار هنرمندان این سرزمین از جمله آثار نقاشی ،آثار مجسمه سازی و آثار خوشنویسی هنرمندان به نمایش گذاشته شده است. 
در نهایت حق تمدید بهره برداری 5 ساله برای این ملک توسط انجمن خوشنویسان با تاکید بر اینکه بهره برداری تجاری غیر مرتبط مجاز نمی باشد به تصویب رسید.
9-305

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: