• شنبه ٥ تير ١٤٠٠-١٣:٥٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٨٨٨
محمدجواد حق‌شناس در صفحه‌اینستاگرام خود نوشت:

شورای پنجم تهران یک هشتم گذشته مصوبه تغییر نام داشت

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: به لحاظ کمی یک هشتم مصوبات شورای قبل هم تغییر نام نداشتیم و کل تعداد نام‌ها که در این شورا نام گذاری شده است به حدود ۶۰۰ نام می‌رسد یعنی در هر سال حدود صد و پنجاه نام جدید در این شهر افزوده شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، محمدجواد حق‌شناس در صفحه‌اینستاگرام خود با اشاره به آئین رونمایی از سردیس و پلا کوبی خیابان دکتر بدرالزمان قریب، نوشت:

"معتقدم یکی از وظایفی که از آغاز پدید آمدن شهرها صورت گرفت، مسئولیت نام‎گذاری اماکن و معابر بوده که به مدیریت شهری واگذار می‌شد به همین دلیل نام‌ها فقط یک نام نیستند بلکه یک نشانه و موقعیت و تعریف هستند و به عبارتی بخش مهمی از حقیقت هستند.

ما در کتاب آسمانی قرآن می‌بینیم که اصلاً آغاز قرآن با کلمه نام شروع می‌شود. «بسم» اولین واژه‌ای است که خداوند قرآن را با آن آغاز می‌کند و فرمان حضرت حق هم در واقع به بندگانش این است که خوانش و آغاز معرفت‌جویی را با نام حضرت حق آغاز کنند. عجیب این است که همه سوره‌های قرآن با نام حضرت حق آغاز شده است به جز یک سوره و وقتی که در مورد حضرت آدم هم سخن می‌گویند یکی از مهم‌ترین رازهای پیوند حضرت حق با حضرت آدم این است که به او همه نام‌ها و کلمات را آموزش داد علم آدم اسماً کل‌ها.

پس با این جایگاه و اهمیت حتی در کلام معصومین هم داریم. بزرگترین حق و یکی از حقوق مهم فرزندان بر پدر و مادر گذاشتن نام نیکو است و این امر نشان می‌دهد که نامگذاری در اسلام چقدر جایگاه ویژه و مهمی دارد.

شاید برخی منتقدین شورا به طعنه نام شورای پنجم را شورای نام‌گذاری گذاشتند. واقعیت این بود که شاید به لحاظ کمی یک هشتم شورای قبل هم تغییر نام نداشتیم و کل تعداد نام‌ها که در این شورا نام گذاری شده تعدادش به حدود ۶۰۰ نام می‌رسد یعنی در هر سال حدود صد و پنجاه نام جدید در این شهر افزوده شد.

فرضا در دوره قبل در نامگذاری‌ها سه هزار تغییر داشتیم، این نسبت در این دوره کم شده است اما این که چرا این نام‌گذاری‎ها مورد توجه قرار گرفت، دلیلش این بوده که سعی کردیم به نام‌های بزرگان و عزیزانمان توجه کنیم که در رأس این توجه نام شهدا بود و من این افتخار را دارم به عنوان یک ایثارگر بگویم که بیش از چهل و پنج درصد از نامگذاری‌های این دوره مربوط به شهدای عزیز بوده است مانند: شهید سلیمانی، شهید فخری‎زاده، شهید حججی که جزء مشاهیر این دوره هستند تا شهدای حرم و دفاع مقدس و حتی شهدای قبل از انقلاب از اتفاقاتی بوده که در این دوره مورد توجه قرار گرفته‌اند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: