• سه شنبه ٤ خرداد ١٤٠٠-١٤:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٦٢٨
مسجدجامعی مطرح کرد:

توسعه بازار نباید ساختار سنتی این مجموعه را بهم بزند

احمد مسجد عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برای حفظ موقعیت بازار زیرساخت‌های لازم برای توسعه و فناوری نوین و تجارت الکترونیک لازم است، گفت: اما نباید این توسعه بافت و ساختار سنتی بازار را بر هم بزند و این موضوع باید به عنوان یکی از پایه‌های نگاه به منطقه و به ویژه بازار باشد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعی در جریان بررسی طرح "الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه 12 شهرداری تهران" با بیان اینکه قدمت بازار بسیار زیاد است و به روایتی از زمانی‌که تهران، تهران شد و حتی پیش از آن هم قدمت دارد گفت: حداقل مساجد و امام زاده‌های بازار پیش از آن که تهران جنبه شهری به خود بگیرد وجود داشته‌اند.

وی با بیان اینکه بازار در طول همه این سال‌ها برای ارتقاء خود دائماً از ظرفیت های جدید استفاده کرده است، افزود: به عنوان مثال نخستین بانک در بازار راه‌اندازی شد و از این منطقه به جاهای دیگر هم رفت، در واقع همین بانک تجارت که در میدان توپخانه است و قبلا بانک شاهنشاهی بوده و تا الان هم حفظ شده است؛ این بانک در شرایط جدید، شکل جدیدی به خود گرفته و به صورت سنتی نیست اما ساختارش حفظ شده است.

 زندگی شبانه متناسب با کارکردهای بازار

 مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل در منطقه 12 این است که روزها بسیار فعال و با نشاط است اما شب‌ها از همه چیز خالی می‌شود و زندگی به حاشیه می‌رود، تصریح کرد: در گذشته چنین نبود و بازار یک منطقه و مجموعه تجاری نبود بلکه یک مجموعه تجاری ـ فرهنگی ـ اجتماعی ـ اقتصادی بود.

وی بیان کرد: اینجا یک مجموعه به هم پیوسته است که باید با هم رشد کند؛ مدارسی که در آنجا بود مثل مدرسه حافظ که الان جزء میراث است یا مدارس قدیمی دیگر که وجود داشت به این دلیل بود که در آنجا زندگی جریان داشت اما امروزه جریان زندگی در آنجا آسیب دیده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهم‌ترین مسئله این است که چگونه جریان زندگی را در آنجا فعال کنیم و به حیات اجتماعی که بخشی از آن حیات شبانه است بپردازیم؛ به طوری‌که در عرصه حیات اجتماعی و شبانه ظهور داشته باشیم.

 کاهش اتکا به منابع مالی دولتی و عمومی و افزایش مشارکت مالی بازاریان در برنامه مرمّت و احیاء

مسجدجامعی در ادامه سخنان خود درباره مشارکت بازاریان در برنامه احیا و مرمت این مجموعه گفت: این یک جور احترام به ذی نفعان محلی و منطقه‌ای است؛ اگر اهالی بازار متکی به منابع خود نباشند در پی مشارکت نمی‌روند و اگر به دنبال مشارکت نروند آثار اساسی باقی نمی ماند.

وی افزود: وقتی در کاری مشارکت جذب و جلب می‌کنید، این موضوع تنها بار اقتصادی ندارد بلکه بار اجتماعی و فرهنگی هم دارد لذا تامین و افزایش منابع از محل عمومی راهکار جلب مشارکت نیست. از این جهت پیشنهاد کرده‌ام که در این طرح اتکاء به منابع مالی شهرداری و دولتی کاهش و مشارکت مالی بازاریان در برنامه‌های مرمّت و احیاء افزایش داشته باشد.

مسجدجامعی افزود: اتفاقاً جاهایی که این کار صورت گرفته جواب داده است از جمله در بازار تبریز که الگوی خوبی هم بوده است، در دوره پیشین در تهران هم در بعضی از خیابان‌ها مثل خیابان انقلاب این کار را انجام دادند که تشکر می‌کنم و امیدوارم در این دوره هم به این مسئله توجه شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: به دلیل اینکه دوستان می‌گویند طرح جامع و نگاه شورا با نگاه سنتی شهرداری فرق می‌کند و آقای اعطاء هم آن را امضاء کردند؛ البته آقای گلپایگانی حتماً می‌گویند این هم در برنامه‌های جامع نمی‌گنجد.

 شناسایی مناطق آزاد و بی دفاع و تبدیل آن به کاربری های مولد

مسجدجامعی در خصوص پیشنهاد ناهید خداکرمی درباره شناسایی مناطق آزاد و بی‌دفاع در مجموعه بازار گفت: در این زمینه به نتیجه رسیدیم که عبارت شناسایی مناطق آزاد و بی‌دفاع و تبدیل آن به کاربری های مولد اضافه کنیم؛ تملک، نیازمند قانون است و آن را حذف کردیم اما مناطق آزاد و بی‌دفاع در آنجا زیاد است و تبدیل آن به کاربری‌های مولد هم کار خوبی است و شهرداری می‌تواند این موضوع را در برنامه‌های خود ببیند.

 توجه به بهداشت و محیط زیست مجموعه بازار

مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طراحی و حفاظت از محیط و منطقه بازار و مردم حاضر در آن در برابر حوادث غیرمترقبه آتش‌سوزی، زلزله و ارتقای ایمنی فیزیکی و اجتماعی آن مساله بسیار مهمی است.

وی همچنین تاکید کرد: رعایت اصول و قوانین بهداشت منطقه و مسائل زیست محیطی نیز دیگر مسئله مهمی است که پیشنهاد آن را مطرح کردیم؛ هیچ چیز در آن منطقه به اندازه موضوعات مرتبط با سلامت و بهداشت و محیط زیست و سرویس‌های بهداشتی برای کسانی که به آنجا  مراجعه می کنند و مالکین مهم نیست.

7-297

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: