• يکشنبه ٢ خرداد ١٤٠٠-١٧:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٦٠٨
احمد مسجدجامعی خواستار شد:

رسیدگی به موارد اضطراری در منطقه 12 به جای تصویب طرح جامع

احمد مسجد جامعی در مخالفت با طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه طرح تفصیلی ویژه منطقه12 گفت: بهتر است در یکی دو ماه باقیمانده از عمر مدیریت شهری کنونی یک طرح کوتاه مدت موثر درباره این منطقه اجرا شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعی در جلسه علنی روز یکشنبه 2 خرداد با بیان این مطلب گفت: می‌خواهم درباره این موضوع مشروط صحبت کنم چراکه به در مورد ارزش بافت تاریخی منطقه و اینکه اینجا قلب تهران است تردیدی وجود ندارد اما ما یکی دو ماه فرصت داریم که فقط می‌توانیم یک سند ثبت کنیم و جای کار اساسی در این سند وجود ندارد.

وی افزود: البته تصویب سند بد نیست و من هم مخالف آن نیستم اما این هم یکی از همان سندهای بسیاری است که نمونه‌اش از قبل وجود دارد؛ دوره‌های قبل درباره بازار تهران این حساسیت بوده است.

مسجدجامعی با بیان اینکه ثبت بازار تهران مربوط به استاد بزرگ میراث فرهنگی مرحوم آیت‌الله‌زاده شیرازی است که واقعاً در این زمینه زحمت کشید، گفت: در مورد دارالخلافه هم باید بگویم که وسیع‌تر از این چیزهایی است که امروز گفته شد؛ دارالخلافه از منطقه 12 وسیع‌تر است و همه آن هم ارزش ویژه دارد اما هدف اصلی ما باید رضایتمندی شهروندان، مراجعه‌کنندگان و مالکان باشد.

وی با بیان اینکه اگر در این زمان باقیمانده از دوره کنونی مدیریت شهری طرح‌های بلند مدت بدهیم به جایی نمی‌رسد، گفت: ما تعارض منافع با میراث فرهنگی و وزارت مسکن هم داریم که تا حل نشود دائماً در کش و قوس هستیم؛ من نمونه‌های عینی آن را دیده‌ام که مالکان و ذینفعان مشکل شهرداری را حل می‌کنند اما میراث فرهنگی اشکال می‌گیرد یا بالعکس.

مسجدجامعی با بیان اینکه این مسائل نیازمند یک سند فرادستی است، گفت: اما برخی موارد فوری است؛ به عنوان مثال بخشی از میراث تهران به جّد در این منطقه در حال از بین رفتن است و ما می‌توانیم به آن بپردازیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: دو مورد این مسائل را قبلا مطرح کردم و آقای حناچی گفتند به آنجا سر خواهند زد؛ نمی‌دانم از آنجا بازدید داشتند یا نه که یکی حصار طهماسبی است و اینجا یک دیوار معمولی نبوده و زمانی که تهران محاصره می‌شود آغا محمد خان نمی‌تواند از این حصار عبور کند یا آن را خراب کند.

وی در تشریح بیشتر ویژگی‌های حصار طهماسبی گفت: در آن دوره بتن و آهن نبوده؛ جای شگفتی است که با خشت و گل این حصار را چگونه ساخته‌اند که سردار بزرگی چون آغا محمد خان آن را محاصره می‌کند اما عقب‌نشینی می‌کند و دوباره محاصره می‌کند.

وی افزود: قطر دیوار و مصالح به کار گرفته در این حصار چگونه بوده است که چنین پایداری را ایجاد می‌کرده؟ فارغ از اینکه در همه جای دنیا این حصارها را نگه می‌دارند، الان این حصار دارد از بین می‌رود؛30 سانتیمتر از قطر آن به مغازه‌های مجاور اضافه شده و شرایط خوبی ندارد؛ چندین بار در صحن و غیر صحن گفتم و آقای شهردار م گفتند دوباره آنجا را خواهند دید.

مسجدجامعی در ادامه افزود: شهردار پیشین، آقای مهندس افشانی هم از آنجا بازدید کردند و دستور دادند این دیوار را حفظ کنید ولی هنوز کاری نشده است؛ چرا دائماً بگوییم طرح‌های جامع؟ خب این مثل روز روشن است و هربار هم من مطرح کردم جامعه شهرسازی و میراث فرهنگی استقبال کردند و خود آقای شهردار هم گفتند شخصاً آنجا می‌روند اما در انتها کاری نکردیم.

 

دسترسی به سرویس بهداشتی یک نیز ضروری در بازار

عضو شورای اسلامی شهر تهران نبود سرویس‌های بهداشتی در بازار تهران را یک مشکل دیگر منطقه عنوان کرد و گفت: دسترسی به سرویس های بهداشتی یک مسئله اساسی است؛ شما اگر به کوچه پس‌کوچه‌های آنجا بروید بوی نامطبوع شما را آزار خواهد داد، این یک مسئله اساسی است که باید به آن بپردازیم و رضایت مالکان و مراجعه کنندگان و شهروندان را به دنبال دارد.

وی افزود: این سند که حالا مطرح شده خیلی خوب است و اگر بندهای آن مطرح شود من هم پیشنهادات اضافه و تکمیلی دارم اما باید ببینیم در چه شرایطی این موضوع را مطرح می‌کنیم چرا که در این قبیل طرح‌ها زمان هم مهم است.

مسجدجامعی تصریح کرد: کاوش‌هایی که در منطقه انجام گرفته و رها شده است؛ من  خودم مواردی مثل بانوی هفت هزار ساله را پیگیری می‌کردم؛ همچنین بخشی از باغ ایلچی و خانه گریبایدوف و باغ بزرگ که در آن اتفاق‌های تاریخی افتاده بلاتکلیف است.

وی افزود: یک بار از باغ بزرگ بازدید داشتیم و وزارت خارجه با ما تماس گرفت که حاضر است در بازسازی و بازپیرایی آن مشارکت کند اما در اثر بی‌توجهی تخریب شد.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران ب بیان اینکه در منطقه بازار اینگونه مسائل از پیش هم وجود داشته است، گفت: کار مطالعاتی در اینجا سابقه دارد، همچنین سند و مطالعات دیگر هم فراوان هست و این حرف که در این ماه‌ها مطالعاتی شده که تا حالا بی‌نظیر بوده را صحیح نمی‌دانم؛ خیلی‌ها مطالعه کردند و دایره المعارف ها و ویژه نامه‌هایی هم  نوشتند.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه در فرصت باقیمانده بهتر است کارهایی را انجام دهیم که اگر انجام ندهیم پشیمان می‌شویم، افزود: موضوع شهردار بافت تاریخی را ما پیشترها هم مطرح کردیم اما آقای شهردار تهران می‌گفتند ممکن است بین دو شهردار بافت تاریخی و شهردار منطقه تعارض پیش بیاید و بهتر است شهرداری را بگذاریم که بافت تاریخی را بشناسد.

وی با تاکید بر اجرای یک طرح کوتاه مدت در منطقه 12 به جای طرح جامع گفت: زندگی شبانه در آنجا از همه این موارد مهم‌تر است چرا که فقدان زندگی شبانه منطقه را ناامن و به نقطه بی‌دفاع شهر تبدیل کرده است.

مسجدجامعی در ابتدای سخنان خود با تشکر از شهردار و محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران که طرح تفضیلی منطقه 12 را مورد بازبینی قرار دادند، گفت: امیدوارم خانم صدراعظم نوری و آقای میلانی به عنوان مسئولان کمیسیون محیط زیست در خصوص مناطقی که در آن روددره‌ها قرار دارد هم چنین کاری کنند.

 وی افزود: اگر در این زمینه به صورت متناسب تجدید نظر شود خوب است و با توجه به آلودگی‌های تهران و مطالعات وسیعی که روی هفت رود دره در دوره‌های پیشین صورت گرفته خوب است که نگاه مجددی به طرح تفضیلی مناطقی که رود دروه‌ها در آنها واقع شده هم بشود.

16-296

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: