• يکشنبه ٢ خرداد ١٤٠٠-١٧:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٦٠٧
تذکر مسجدجامعی به مناسبت سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر:

در تهران اثری از فداکاری‌های دفاع مقدس باقی نمانده است

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران با گرامیداشت روز سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: از آثار دفاع مقدس نه آن شادی‌ها، نه آن فداکاری‌ها و نه آن موشک باران‌ها، چیزی در تهران باقی نمانده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعی که در جلسه روز یکشنبه 2 خرداد، شورای اسلامی شهر تهران سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: یک سال در دوم خرداد مراسمی به مناسبت مشارکت با شکوه مردمی در انتخابات آن سال‌ها بود که آقای خاتمی صحبت خود را اینگونه  شروع کردند، فردا سوم خرداد است، سوم خرداد شاید اولین جشن عمومی باشکوه بعد از انقلاب بود که همه مردم در کوچه و خیابان ریختند و شادی و پایکوبی کردند.

وی با تاکید بر اینکه از آثار دفاع مقدس در تهران چیزی باقی نمانده است، تصریح کرد: چند بار این موضوع را در شورا مطرح کرده‌ام، دیروز هم به هنرستانی در نازی‌آباد رفتم که در سال‌های دفاع مقدس، قطعات و لوازم برای رزمندگان تولید می‌کرد؛ این هنرستان در سال 1330 یا قبل از آن کار خود را آغاز کرده است و در جنگ تحمیلی هم تعداد زیادی شهید داشت.

وی افزود: در جشن تولدی در همان جا16 دانش‌آموز با موشکی که در اطراف آن هنرستان خورد شهید شدند اما از این مجموعه فعالیت‌ها و فداکاری‌ها و ایثارها و رشادت‌ها شما چیزی نمی‌بینید.

مسجدجامعی با بیان اینکه در همه جای دنیا تمام آثاری را که مربوط به جنگ بوده؛ مثلاً جایی را آتش زده‌اند به نوعی حفظ کرده‌اند، افزود: ما از واقعه به این مهمی در پایتخت کشورمان و در جایی که بیش از 20 هزار شهید داده است چنین یادگارهایی نداریم.

مسجدجامعی با انتقاد از نوع مواجهه و برخورد با حماسه‌سازی‌های دوران دفاع مقدس در شهر تهران تصریح کرد: خیلی از عکس‌های پرسنلی را به صورت تندیس یا سردیس تهیه کرده و فکر کرده‌ایم کار ویژه‌ای است اما از خود اثر چیزی باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه حفظ این آثار مسئله بسیار مهمی است، گفت: ظاهراً ما کارهایی را رج می‌زنیم که ساده و کمیت‌گراست و دائماً آمار می‌دهیم و آمارها را بالا می‌بریم که چقدر سردیس ساخته‌ایم اما جای تاسف است که مجموعه‌ای که دانش‌آموزانش توان خود را برای ایجاد امکانات برای رزمندگان گذاشتند و حتی خود جنگیدند و به شهادت رسیده‌اند هیچ اثر و نشانی از آن وقایع وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی تهران در ادمه افزود: در موردی دیگر، در خیابان اقبال، کنار بازار شهرستانی فضایی بود که موشک به آن اصابت کرده بود در حالیکه میهمانی عید نوروز در آنجا برپا بود و عده‌ای که در آن مکان جمع شده بودند، جان خود را از دست دادند.

مسجدجامعی افزود: تا 3، 4 سال پیش این فضا باقی بود اما الان چیزی از آن باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه شهر ما هیچ نسبتی با شادی فراوان پیروزی رزمندگان در آن سالها ندارد، گفت: حتی به آثار دیواری یعنی نقاشی‌های دیواری آن دوره توجهی نمی‌شود، تنها دو اثر از آنها باقیمانده که یکی دیوار سازمان تبلیغات در میدان فلسطین است و شاید دیگری هم در حسن آباد باشد.

مسجدجامعی با ذکر نمونه‌ای از حفظ آثار دفاع مقدس گفت: به باغ سفارت انگلیس در خیابان دولت یک موشک اصابت کرد که همچنان سفارت انگلیس آن را حفظ کرده است؛ البته من تا به حال آنجا نرفته‌ام اما کسانی‌که رفته‌اند می‌گویند حفظ شده است.

وی با انتقاد از کارهای معمولی در این زمینه گفت: در تهرانگردی که داشتیم به اتفاق دوستان پیشنهاد موزه دفاع مقدس تهران را دادیم، موزه دفاع مقدس ما خیلی هم خوب است اما رویکرد آن بیشتر سخت افزاری شده و در واقع بیشتر موزه ادوات نظامی و دفاعی است.

مسجدجامعی افزود: موشک‌های بزرگ و تانک‌هایی که ساخته‌ایم و غنیمت گرفته‌ایم در آنجا وجود دارد اما دفاع مقدس یک عقبه، یک حس و یک روح دارد که این روح به گونه‌ای دیگر باید بیان شود؛ یعنی همان که در شهر هم به آن نپرداخته‌ایم.

وی در ادامه گفت: پیشنهاد می‌کنم که وزارت آموزش و پرورش هم محبت کند آن مدرسه را که دانش‌آموزان آن شهید شدند و اطراف آن موشک اصابت کرده بود و با توجه به اینکه منطقه 16 بیش ترین شهید دانش آموز را داشته به عنوان یک مدرسه ارزشمند و ماندگار بیشتر مورد توجه قرار دهد.

مسجدجامعی همچنین افزود: روبه‌روی آن مدرسه بوستانی بود که قرار بود شهرداری در آن کار حجمی زیبایی انجام دهد که نداد، به عنوان یک مدرسه ارزشمند و ماندگار معرفی کند و به آن اهمیت بیشتری  دهد.

مسجدجامعی در پایان گفت: خانم حاجوی، شهردار منطقه 7 پدرشان، مرحوم یزدان حاجوی از کسانی بود که در آغاز عملیات خرمشهر در خط مقدم شهید شدند و مادر ایشان هم خانم ناهید یزدانی از همکاران حوزه فرهنگ و هنر ما بودند و از 21 سالگی ایشان و برادرشان را بزرگ کردند.

وی با بیان اینکه این گونه فداکاری‌های بانوان چندان دیده نمی‌شود پیشنهاد کرد زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای اسلامی شهر تهران از طرف شورا به دیدار ایشان و مادرشان برود.

15-296

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: