• چهارشنبه ١٥ بهمن ١٣٩٩-١٥:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٦٢٣
محمد جواد حق شناس در مراسم امضای تفاهم نامه ایجاد گذر معدن:

گذر معدن محلی برای عرضه و نمایش تلاش هزاران معدن کار کشور خواهد شد

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از اتفاقات مهم که باید مد نظر قرار گیرد این است که جایی برای عرضه و بروز و ظهور تلاش فعالین حوزه معدن در شهر وجود داشته باشد گفت: معدن ها در کل مساحت کشور تقسیم شده اند و خیلی از معادن دور افتاده اند و لذا جامعه تصوری از آن ندارد و اگر ما در قلب پایتخت بتوانیم به نوعی موزه شهری یا خیابان موزه یا گذر معدن را ایجاد کنیم محلی برای نمایش و عرضه این تلاش ها فراهم خواهد شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مراسم امضای تفاهم نامه ایجاد گذر معدن با حضور محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، تورج فرهادی شهردار منطقه 6 ، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران ، محمد نبی یوسفیان رییس انجمن صنفی معادن شن و ماسه و جمعی از فعالین حوزه معدن برگزار شد.  

محمد جواد حق شناس در این مراسم با اشاره به سالروز میلاد حضرت فاطمه(س) گفت: امروز روز مادر نام گذاری شده، و مادر شاید شبیه ترین وجود زمینی به خداوند است و اگر بخواهیم نماد خداوند روی زمین را نشان دهیم فکر نمی کنم غیر از نام مادر در ذهن مجسم شود. مهربانی و از خود گذشتگی و محبت و ایثار و پناه دادن فرزند و ندیدن خود همه ویژگی های آسمانی است که در وجود مادران نهاده شده است .

وی ادامه داد: مادر نماد خلاقیت و آفرینش است، زن نماد زیبایی و جمال خداوند است و چه خوب که این مراسم در تلاقی با چنین روز ارزشمندی برگزار می شود. و چه فرصتی خوبی که  شروع این کار(گذر معدن) با خلاقیت و هنر توام شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: دو سال پیش بود ایده گذر معدن مطرح شد که ما بر سر وعده خود ایستادیم. البته دوستان در آن زمان پیشنهاد هایی برای ایجاد گذر معدن در سمت شهرک غرب دادند که ما گفتیم این مکان ها نسبتی با موضوع معدن ندارند  و لذا مرکز شهر و یکی از مهمترین جاهایی که با معدن سروکار دارد، وزارت معدن و دانشکده امیر کبیر که یکی مهمترین مراکز پرورش دانشجویان معدن در کشور است برای این کار پیشنهاد شد و لذا می توانیم به راحتی گذر معدن در اینجا  موضوعیت دهیم.

حق شناس در ادامه سخنان خود افزود: دلیل دیگر پیشنهاد این محدوده این است که در این محدوده قرار است سایت فرهنگی تهران ایجاد شود؛ پهنه رودکی از جنوب منطقه 6 شامل محدوده میانی انقلاب، ولیعصر، حافظ و نوفل لوشاتو، گذر نمایش در خیابان لاله زار و گذر هنر در خیابان برادران مظفر لذا در این بین اگر گذر معدن هم داشته باشیم، یک هم افزایی برای حوزه معدن فراهم می شود. با این اقدام علی القاعده بستر کار را فراهم می شود و  خلاقیت و سرمایه اجتماعی ای که وجود دارد می تواند از این بستر بهره گیرد.

حق شناس در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم شهر ما این است که مدیریت شهر برای ایجاد بستر همراهانه عمل نمی کند و  اگر  چنین فضاهایی برای گروه های خلاق فراهم شود به یقین شهر ما وضعیتش بهتر می شود و شهرداری بهتر است به جای مانع تراشی در ایجاد این فضا ها همراهی کند تا فضاهایی برای  حوزه شهری و زیست شهری ایجاد شود.

وی افزود: یکی از اتفاقات مهم که باید مد نظر قرار گیرد این است که جایی برای عرضه و بروز و ظهور تلاش فعالین حوزه معدن در شهر وجود داشته باشد. معدن ها در کل مساحت کشور تقسیم شده اند و خیلی از معادن دور افتاده اند و لذا جامعه تصوری از آن ندارد و اما اگر ما در قلب پایتخت بتوانیم به نوعی موزه شهری یا خیابان موزه یا گذر  معدن را ایجاد کنیم محلی برای نمایش و عرضه این تلاش ها فراهم خواهد شد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با استفاده از زبان هنر می توان به راحتی صد ها سال و هزاران ساعت کار را در قالب یک نماد یا مجسمه عرضه کرد. هزاران نفر در معادن تلاش می کنند اما چطور این تلاش را باید به نمایش گذاشت و درک درستی که جامعه از این تلاش باید داشته باشد را به وجود آورد؟ اینجاست که جز زبان هنر ابزاری وجود ندارد که این تلاش را برای جامعه به تصویر بکشد. اینجاست که هنرمندان مجسمه ساز و گرافیست و نقاش، خوشنویس باید وارد شوند و این تلاش ها را با زبان هنر به تصویر بکشند.

حق شناس افزود: لذا از همین لحظه باید آمادگی اجرای برنامه ها و ایده ها را داشته باشیم و اجرای گذر معدن از خیابان سمیه تا شریعتی را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: این گذر می تواند تعمیم هم داده شود و کل دیوار های این راسته می تواند تبدیل شود به نقاشی های ارزشمند خیابانی برای هنرمندان نقاش.

وی اضافه کرد: در این راستا یکی از نقاط ارتباطی بین موضوع معدن و حوزه شهری می تواند استفاده از معادن سنگ و ایجاد پل ارتباطی با این معادن است.

حق شناس ادامه داد: گذر معدن می تواند بستری برای کار و تجارت و معرفی این صنعت در شهر باشد و  امیدواریم از همین  امروز برنامه های این مهم عملیاتی شود.

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: