• دوشنبه ٢٩ دی ١٣٩٩-١٢:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٤٣٠
محمد سالاری در بازدید از منطقه 15:

مشکلات اجرای یک طرح شکست خورده در محله مینابی، پس از 12 سال رفع می شود/ حذف طرح های تعریض غیرضروری معابر در منطقه 15 را پیگیری می کنیم

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران شهرداری منطقه 15 را پیشتاز تعریف پروژه های توسعه محله ای دانست و گفت: مشکل سند مالکیتی چندین هزار واحد مسکونی در محله مینابی و شهرک بروجردی رفع می شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری با اشاره به بازدید خود از منطقه 15 شهرداری تهران، گفت: منطقه 15 یکی از مناطق جنوب شرقی تهران و جز مناطق محروم است که در تعریف پروژه های محله محور، مبتنی بر نیاز محلات پیشتاز بوده و حدود 115 پروژه توسعه محلی در این منطقه تعریف شده است که بخش عمده‌ای از  آن ها در مراحل پایانی و اتمام قرار دارند و سایر پروژه‌ها نیز در حال اجرا هستند. 

تردد روزانه 80 هزار نفر در پایانه خاوران

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: در جریان حضور در این منطقه، بازدیدی از پایانه خاوران به عنوان یکی از پایانه‌های مهم تهران داشتیم که روزانه 80 هزار نفر از شهروندان تهرانی از این پایانه به عنوان مبدا عازم مقاصد مختلف درون شهری و برون شهری می‌شوند. سازه پایانه خاوران از جمله سازه‌های فاخر و مبتنی با استانداردهای نوین امروز است که علاوه بر مسقف شدن،‌ نورپردازی خوبی برای آن انجام شده و آنجا را از موقعیت یک مکان بی‌دفاع شهری کاملا خارج کرده است.

مشکلات اجرای یک طرح شکسته در محله مینابی

سالاری در خصوص بازدید از  محله مینابی اظهار داشت: این محله جزو محلاتی است که کمتر مسئولان شهری در آن حضور پیدا کرده اند، در دوره مدیریت شهری گذشته، حدودا 12 سال پیش بارگذاری‌های انبوهی در عرصه هایی از این محله صورت گرفت که سند مالکیت آنها دچار مشکل بود و پروانه‌ای برای این ساخت و سازها صادر نشده است.

وی تصریح کرد: چندین هزار واحد مسکونی با رویکرد جابه‌جایی مسکن و احیاء و نوسازی بافت فرسوده در این محله ساخته شد که عملا یک طرح شکسته خورده بود و آثار و تبعات سوء آن بر محله و منطقه همچنان وجود دارد. در این دوره مدیریت شهری، شهرداری تهران و منطقه و سازمان نوسازی با یکدیگر  مجموعه گسترده‌ای از پروژه‌های محله‌ای و بازگشایی معابر را آغاز کردند که هربار در منطقه 15 حاضر شدم، شاهد پیشرفت آن ها بودم و خوشبختانه رضایتمندی خوبی هم در بین شهروندان وجود دارد.

سالاری اضافه کرد: اقدامات خوبی در محله مینابی در حال انجام است البته هنوز سند مالکیت تعداد زیادی از این واحدها علیرغم تلاش شهرداری به نتیجه نرسیده اما امیدواریم که در آینده نزدیک در تفاهمی با سازمان ثبت اسناد شهر تهران این مشکل سندی را  برطرف کنیم.

وجود بلوک های قرمز در محله مظاهری

این عضو شورای شهر تهران بازدید از پروژه‌های توسعه محلی و کوچک مقیاس به منظور بررسی وضعیت آن ها را بخش دیگری از برنامه حضور خود در منطقه 15 دانست و گفت: بخشی از این پروژه ها در راستای تامین سرانه‌های خدماتی در حال انجام است. یکی از پروژه‌های بسیار خوب، مجموعه ورزشی شهید مظاهری در محله مظاهری که جز محلات به شدت محروم محسوب می‌شود. این محله جمعیت‌پذیری خیلی بالایی دارد و برخی از بلوک‌های این محله، به لحاظ آسیب‌های اجتماعی جز بلوک‌های قرمز شهری محسوب می‌شوند و انواع آسیب های اجتماعی در آن مشاهده می شود.

وی ادامه داد: مدیریت شهری تهران در راستای توزیع عادلانه امکانات و توجه به محلات جنوبی شهر تهران، در این محله، یک مجموعه ورزشی تقریبا 1700 متری را با تجهیزات کامل بنا کرده است که هم بانوان و هم آقایان امکان استفاده از این مجموعه ورزشی را دارند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهرتهران با اشاره به بازدید از بوستان گلزار در محله شهید مطهری، بیان کرد: در این بوستان احداث بنای فاخری برای شهدا با مشارکت خیرین محله، با محوریت شورایاری و با کمک شهرداری منطقه در حال انجام است. این پروژه یادمان بسیار خوبی است که هم طراحی و هم تامین اعتبارات آن با مشارکت محلی در راستای ایفای مسئولیت پذیری اجتماعی در حال پیگیری است. البته شهرداری منطقه در این پروژه پیشگام بوده و بخش زیادی از هزینه این پروژه را تقبل کرده است.

سالاری در خصوص مشکلات شهرک شهید بروجردی منطقه 15، نیز گفت: 27 سال قبل، در این شهرک که عرصه آن متعلق به بنیاد مستضعفان است، چندین هزار واحد آپارتمانی بدون دریافت پروانه ساخته شد که با پیگیری‌هایی که شهرداری منطقه و سازمان نوسازی در این راستا انجام داده‌اند، بالاخره موفق شدند که تفاهم‌نامه‌ای را بین شهرداری و بنیاد مستضعفان به امضا برسانند و ما نیز از همان زمان مساله را پیگیری کردیم، اکنون مقرر شد تا طی 2 ماه آینده زمینه صدور پایان کار برای ساختمان‌ها فراهم شود تا مشکل سند مالکیت این هزاران واحد فراهم شود.

ریس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه اتوبان نجفی رستگار، یکی از مگا پروژه‌های شهر تهران در این دوره از مدیریت شهری است،‌اظهار داشت: مدیریت شهری دوره پنجم علیرغم وجود مشکلات جدی منابع درآمدی، اقدامات بسیار گسترده‌ای را انجام داده که البته افکار عمومی چندان به آن ها توجه نکرده است. طبق گزارشات دریافتی، مبلغی بالغ بر 490 میلیارد تومان برای تملک به منظور اجرایی کردن این اتوبان، توسط شهرداری تهران انجام شده که به قیمت امروز 3 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این حجم از سرمایه‌گذاری در این وانفسای درآمدی، کار بسیار مهم و بزرگی است که متاسفانه خیلی این ابعاد برای شهروندان تبیین نشد و به آن پرداخته نشد.

حذف طرح های تعریض غیرضروری معابر در منطقه 15

وی افزود: ما در محلات منطقه 15 با گذرهایی که قبلا با رویکرد تعریض معابر برای حل مشکل ترافیک طرح ریزی شده بودند، مواجه شدیم که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده بود. خوشبختانه شهرداری منطقه این موضوع را احصا کرده و مقرر شد که تقاضای لغو طرح تعریض آنها را به کمیسیون ماده 5 ارائه داده شود و امیدوارم که تا قبل از سال جدید این طرح‌های تعریض که غیر ضروری هم هستند، برداشته شوند تا بخش عمده‌ای از مشکلات شهروندان این محلات حل شود.

سالاری با اشاره به بازدید از محله مشیریه جنوبی، گفت: این محله به شکل یک جزیره به واسطه اتوبان نجفی رستگار از محله مشیریه شمالی جدا افتاده است. شهرداری منطقه سعی کرده که در مشیریه جنوبی مجموعه‌ای از سرانه‌ها خدماتی مثل میدان تره‌بار، زمین‌های ورزشی و ... فراهم کند. اقدامات بسیاری خوبی در این محله انجام شده و شاهد رضایتمندی مردم بودیم. همچنین زیرگذری به اسم شورایاران در این محله با درخواست شورایاری‌ها ایجاد شده تا آن گسست بین مشیریه جنوبی و شمالی را از بین ببرد و آن تعلق خاطراتی که شهروندان نسبت به هم داشتند حفظ شود، البته در همین پروژه ما شاهد روگذرهایی برای تردد شهروندان از اتوبان و نیز کنارگذرهای برای وسایل نقلیه بودیم.

وی ادامه داد: در مجموع بر اساس بازدیدی که از پروژه‌های منطقه 15 داشتیم باید گفت که اقدامات شهرداری منطقه نسبت به برخی از مناطق دیگر که ظرفیت‌های بسیار زیادی هم به لحاظ منابع درآمدی دارند، جای تقدیر و تشکر دارد و امیدوارم شهروندان منطقه 15 که قشر متوسط و رو به پایین هستند بتوانند از مجموعه خدمات شهرداری تهران استفاده کنند.

سالاری افزود: در پایان این بازدید مقرر شد تا در تعریف پروژه‌های توسعه محلی، همچنان شهرداری شهرداری منطقه پیشگام باشد و تعداد زیادی از پروژه‌های کوچک مقیاس را در این منطقه تعریف کند. به ویژه آنکه با توجه به تفویض اختیاری که شهردار تهران به مناطق انجام داده است، به نظر می‌رسد که در راستای تامین منابع هم مشکلی وجود نداشته باشد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: