• سه شنبه ٥ مرداد ١٤٠٠-٢٣:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٠٧٢
در جلسه شورا:

نقشه راه توسعه ساختمان سبز در شهر تهران تصویب شد

محمد سالاری گفت: توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار، کوششي است براي حفظ محيط زيست‌ و آسايش براي انسانها، به همین منظور کمیسیون های شهرسازی ومعماری و سلامت و محیط زیست شورا این مهم را در اولویت جدی قرار دادند.

 
 
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری گفت: توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار، کوششي است براي حفظ محيط زيست‌ و آسايش براي انسانها، به همین منظور کمیسیون های شهرسازی ومعماری و سلامت و محیط زیست شورا این مهم را در اولویت جدی قرار دادند.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شعر تهران بیان کرد: «ساختمان سبز» يا «پايدار» به ساختماني گفته می شود که کمترين ناسازگاري و مغايرت را با محيط طبيعي پيرامون خود و در پهنه وسيع تر با منطقه و جهان دارد. هدف از طراحي اين ساختمان ها کاهش آسيب بر محيط، منابع انرژي و طبيعت است.
وی ادامه داد: استفاده معقول از منابع طبيعي، مديريت مناسب منابع طبيعي و کاهش مصرف انرژي و بهبود کيفيت محيطي باید در ساختمان سازی مورد توجه قرارگیرد. کيفيت، اساس طراحي پايدار است و کيفيت مطلوب بدون توجه به طبيعت و محیط زیست فراهم نمي‌شود.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه امروز شورای شهر تهران در خصوص توسعه ساختمان های سبز و معماری پایدار در شهر تهران، اظهار داشت: برای جهت‌گیری ساختمان‌های شهر تهران در مسیر توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار، شهرداری تهران را مکلف کردیم تا مجموعه ای از اقدامات را به انجام برساند که اولین گام آن، اجرای مدیریت سبز در ساختمان‌های تحت پوشش شهرداری و بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر وتعیین رده انرژی و اخذ گواهی ممیزی انرژی است که در این راستا باید شناسنامه انرژی ساختمان‌های تحت پوشش را تهیه کند.
سالاری تصریح کرد: جهت گیری ساختمان سازی شهر تهران به سمت توسعه ساختمان سبز  نیازمند حمایت از متولیان ساخت است لذا در بندی از مصوبه امروز، حمایت از سرمایه‌گذاري در توسعه ساختمان سبز و پیش‌بینی مشوق‌های لازم برای سازندگان و مالکین ساختمان‌هایی که ضوابط و الزامات محیط زیستی را رعایت می‌کنند پیش بینی کردیم تا شهرداری دستورالعمل اجرایی آن را تهیه و ابلاغ کند.
وی در خصوص اقداماتی که در جهت مدیریت منابع انرژی در سطح ملی و شهری در حال انجام است،گفت: مبحث 19 مقررات ملی ساختمان با رویکرد رده بندی ساختمان ها بر اساس انرژی، بازبینی و ملاک عمل است و همچنین در سطح ملی کار مطالعاتی سامانه مدیریت انرژی ساختمان ها توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن شهرسازی تهیه و به زودی اجرایی خواهد شد. شهرهای کشور نیز در راستای حرکت در این مسیر نیازمند سیاستگذاری و انجام اقدامات اجرایی هستند لذا ما موضوع پایش، ارزیابی و سطح‌بندی ساختمان‌ها بر اساس معیارها و اصول معماري سبز و معماری پايدار و تشکیل بانک اطلاعاتی ساختمانهای سبز در شهر تهران را به شهرداری الزام کردیم.
سالاری بیان کرد: بدون شک برای موفقیت در این مسیر نیاز به تهیه اسناد راهبردی و اجرایی است که شهرداری را مکلف کردیم، ظرف مدت حداکثر شش ماه اسناد را تهیه و ابلاغ و در گام دوم ظرفیت‌های ترویجی، اطلاع‌رسانی و آموزشی جهت ارتقاءآگاهی شهروندان را برای کاربست این اسناد را فراهم کند.
وی با اشاره به نقش معماران در ترویج ساختمان سبز و معماری پایدار در شهر تهران، اظهار داشت: برای جلب مشارکت معماران در ارایه طرح های خلاقانه معماری پایدار و ساختمان سبز شهرداری تهران را ملزم کردیم تا سازو کارهای تشویقی و ترویجی معماری ساختمان سبز در شهر تهران را تهیه و ابلاغ کند.
وی افزود: جهت‌گیری ساختمان‌ سازی شهر تهران به سمت ساختمان سبز و معماری پایدار راهی است که در شورای پنجم آغاز و برای برنامه ریزی و راهبری آن نیازمند کوششی مستمر است که به این منظور راهبری اجرای مصوبه بر عهده کمیته برنامه ریزی و راهبری توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار شهر تهران متشکل از معاون شهرسازی و معماری (رئیس کمیته) ، معاون خدمات شهری و محیط زیست ، معاون مالی واقتصاد شهری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و امور شورا ، نماینده تام الاختیار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، نماینده تام الاختیار سازمان نظام مهندسی استان تهران نماینده تام الاختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و نماینده شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر تعیین شد.
18-314

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: