• سه شنبه ١٢ مرداد ١٤٠٠-١٢:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢١١١
سالاری اعلام کرد:

سازمان مردم نهاد و كمپين حق بر شهر ايجاد ميكنيم/ توقف چرخه باطل شهرفروشی در تهران، می تواند الگویی برای سایر کلانشهرهای کشور باشد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی در جریان سیصد و شانزدهمین جلسه شورا به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون پرداخت و گفت: 8 سال حضور در پارلمان شهری پایتخت سپری شد، زنده یاد قیصر امین پور شاعر معاصر این سرزمین به درستی فرمودند: حرفهای ما هنوز ناتمام، تا نگاه میکنی وقت رفتن است/ باز همان حکایت همیشگی، پیش از آنکه باخبر شوی، لحظه عزیمت تو ناگزیر می شود/ آی... ای دریغ و حسرت همیشگی، ناگهان چه زود دیر می شود، بدون شک اعتماد شهروندان عزیز تهرانی و جریان سیاسی اصلاح طلب، افتخار بسیار بزرگی بود که در کمتر از یک دهه گذشته نصیب اینجانب برای ایفای نقش نمایندگی مردم شریف کلانشهر تهران شد.

سالاری افزود: خداوند متعال و تک تک همکاران، کارشناسان، مشاوران و صاحب نظران حوزه شهرسازی و معماری و مدیریت شهری در شورا و شهرداری تهران و سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط در جامعه حرفه ای و مدنی را به شهادت می طلبم که در این دو دوره آنچه را که در توان داشتم برای ایفای وظایف نمایندگی ام به میدان آوردم، اگرچه مطمئنا قصور و اشکالات زیادی بر بنده در این کارزار وارد بوده و است.

وی تصریح کرد: از آنجاییکه به هنگام حضور بنده در دوره چهارم شورای شهر، برای پیگیری و تحقق ماموریت های مدیریت شهرسازی و معماری کمیسیونی مستقل وجود نداشت، در گام اول پیشنهاد ایجاد کمیسیون شهرسازی و معماری را علی رغم مخالفت های جدی در آن زمان، پیش بردم و بعد از رسمی شدن فعالیت شورای چهارم، با همراهی جناب آقای مسجد جامعی بعنوان رییس سال اول دوره چهارم، این مهم محقق شد. در دیدار اعضای شورای چهارم و مدیران شهرداری تهران با مقام معظم رهبری و پس از ارائه گزارش رییس شورا به ایشان مبنی بر ایجاد کمیسیون شهرسازی و معماری، این اقدام به شدت مورد استقبال رهبری قرار گرفت و صراحتاً از این کمیسیون نام بردند و بخش قابل توجهی از بیاناتشان معطوف به اهمیت و ضرورت تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری بود.

شهر نفروشی و حرکت به سمت شهرسازی انسانگرا، ابر پروژه مدیریت شهری دوره پنجم

وی ادامه داد: خدارا شاکرم که پس از دو دوره حضور در جایگاه مسئول کمیسیون شهرسازی و معماری با همکاری این کمیسیون و جامعه حرفه ای و دانشگاهی کشور و به خصوص در دوره پنجم شورا با همراهی مسئولانه و خردمندانه همکارانم سرکارخانم دکتر زهرا نژادبهرام و جناب آقای دکتر علی اعطاء و کارشناسان و مشاورین همراه، توانستیم اهمیت و ضرورت تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری را به خوبی تبیین و تا حد زیادی نهادینه کنیم، به نحوی که امروز در پایان مدیریت شهری دوره پنجم، مهمترین ابر پروژه این دوره شهر نفروشی و حرکت به سمت شهرسازی انسانگرا و شهر انسان محور قلمداد می شود.

وی ادامه داد: کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در مقطعی از تاریخ فعالیت خود را آغاز کرد که سالها بود کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای ایران در گردابی از چالش های در هم تنیده در حوزه شهرسازی و معماری، از قربانی شدن سرانه های خدماتی به نفع بارگذاری های انبوه تا خودرو محوری، بی ضابطگی، رانت، امضاهای طلایی، سوداگری و فساد و بی توجهی به حقوق عمومی گرفتار شده بود و معاونت شهرسازی و معماری و ادارات کل مربوطه که رسالت صیانت و پیگیری تحقق مفاد طرح های جامع و تفصیلی و مقررات و قوانین شهرسازی و معماری را برعهده داشت. عملا از مسیر و ریل اصلی خود خارج و در خلع برنامه جامع اقتصاد پایدار به محملی با هدف درآمدزایی شهر تهران تبدیل شده بود و منشا ایجاد فساد و رانت و سوداگری و تبلور امضاهای طلایی و نهادینه شدن نگاه کالایی و از دست رفتن ظرفیت های زیستی شهر شده بود.

 

نگاه تک بعدی و تقلیل گرایانه به شهرها، علت العلل مصائب حوزه شهرسازی و معماری

محمد سالاری خاطر نشان ساخت: علت العلل چالش ها و مصائب حوزه شهرسازی و معماری در شهر تهران و سایر کلانشهرهای ایران، نگاه تک بعدی و تقلیل گرایانه به شهرها بوده و هست، چرا که این نگاه باور دارد شهر صرفاً یک بستر کالبدی و فضاهای شهری کالا هستند که باید آنرا برای کسب درآمد و سود آوری ساخت و فروخت و نتیجه این نگاه، شهری دو قطبی شده با شهروندانی بیگانه است. به نحوی که همه ظرفیت های آن اعم از فضای باز و سبز و عرصه های طبیعی و تاریخی و قلمروهای عمومی بایستی به منظور کسب درآمد و سوداگری و ارتقای سیاسی مدیران شهر و پول پاشی و اعتبار خریدن سیاسی مصرف شود  و  غریبه ترین مفاهیم چنین شهری مغفول ماندن مصلحت جمعی، حقوق عمومی و کیفیت زندگی برای انسانهای شهر است.

وی افزود: متاسفانه طی دهه های گذشته به دلیل فقدان یک برنامه مصوب برای اقتصاد شهرها، چرخه شهر فروشی با توسل شهرداری تهران و سایر کلانشهرها به درآمدزایی به هر قیمتی در تمامی ابعاد آن نهادینه شد، به نحوی که در فرایند تصویب طرح های جامع و تفصیلی و نیز تصمیم گیری های بعد از ابلاغ این طرح ها نظیر تصمیمات کمیسیون ماده 5، ماده صد، شوراهای معماری و شوراهای توافقات و ملاقاتهای به اصطلاح مردمی مدیران شهرداری، شاهد این نگاه درآمدزایی و کسب درآمد از فضاهای شهری آنهم بدون توجه به آثار و تبعات سوء آن بوده ایم، یکی از عوامل تشدید کننده شهر فروشی، فراهم کردن امکان سوداگری برای طیف های وسیعی از بنگاه ها، اشخاص حقیق و حقوقی و نهادها بودیم که در اصل به عنوان اقلیت محض جامعه، بیشترین سود و درآمدزایی را در فضای بی ضابطگی و جایگزینی روابط شخصی و بخشی به جای قانون و مصالح عمومی به نفع خود فراهم کردند.

محمد سالاری مطرح کرد: این رویکرد و نگاه آنچنان در پوست و استخوان این شهر و ذینفعان آن و بخصوص شهرداری ها جذاب و عرفی سازی می شود که عملا به دلیل وابستگی شدید منابع درآمدی شهرداریها به شهرسازی از یک سو و منافع سوداگرانه قابل توجهی که برای دست اندرکاران این حوزه داشته از سوی دیگر، امکان هرگونه اصلاح و تغییر ریل به سمت و سوی حقوق عمومی و ملاک عمل قرار گرفتن قوانین شهرسازی و طرح های جامع و تفصیلی محال و غیرقابل دسترس به نظر می رسد.

وی افزود: در چنین شرایط و بستری، از همان زمان شکل گیری کمیسیون شهرسازی و معماری بویژه پس از روی کار آمدن مدیریت شهری دوره پنجم تغییر ریل و تغییر پارادایم از شهرسازی سوداگرا به شهرسازی انسانگرا به اولویت جدی تبدیل شد

گفتمان سازی برای تغییر نگرش مدیران شهری و بستر عمومی جامعه

سالاری افزود: در گام ابتدایی ضرورت داشت تا با کمک تشکل های حرفه ای و مدنی، نسبت به گفتمان سازی برای تغییر نگرش در بین مدیران شهری و بستر عمومی جامعه اقدام شود تا این مهم به دغدغه و مطالبه عمومی برسد. کمیسیون شهرسازی و معماری تلاش کرد با مشارکت دهی واقعی و موثر تمامی ذینفعان شهر به خصوص جامعه حرفه ای و رسانه ها و با برگزاری سلسله جلسات، نشست ها و همایش ها، مسائل و مشکلات و چالش ها را شناسایی و اهمیت تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری در حل این مسائل و حرکت به سمت شهر انسان محور و ارتقای کیفیت زندگی را در گستره وسیعی تبیین کند.

توقف چرخه باطل شهرفروشی در تهران، الگویی برای سایر کلانشهرها 

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا افزود: توقف چرخه باطل شهرفروشی در اداره شهر تهران می تواند الگویی برای اداره کل شهرهای کشور باشد. کمیسیون شهرسازی و معماری و شورای پنجم کارنامه پاکدستی واقدامات ارزشمند خود را ارج می نهد، چرا که کار بسیار بزرگی انجام داده است و مناسبات رانت و بی قانونی و تخلفات را از سفره شهر جمع کرده است، کاری که تا کنون خیلی از نهادها و مدیران در برنامه های خود بارها بیان کردند ولی در میدان عمل با توجه به فشار سوداگران نتوانستند مقاومت کنند و خود نیز آلوده به این چرخه باطل و فساد شدند.

قصه پرغصه شهرفروشی

سالاری گفت: قصه شهر فروشی غصه است و از جایی شروع شد که  شهرداری ها را بدون در آمد جایگزین، خودکفا کردند ، مثل فرزندی از خانواده که در سن کم و بدون شغل و درآمد از خانواده جدا شود و به او بگویند باید  به هر شیوه و هر قیمتی درآمدزایی داشته باشد که قطعا به بزهکاری و فساد و دزدی  روی می آورد.در شهرداری نیز درآمدزایی به هر شیوه و قیمتی در شهر موجب شد که شهرفروشی در تمامی ابعاد در شهر تهران و سایر شهرها نهادینه شود.  شهرفروشی در تمامی ابعاد یعنی نگاه به شهر مثل کالایی باشد که ارزش مبادله دارد نه ارزش استفاده و باید بگونه ای مبادله شود که سود را زیاد کند. یعنی توجه به کمبود سرانه ها و حفظ میراث تاریخی و...چون سود شهرداری را زیاد نمیکند اهمیت ندارد ولی ساخت و ساز و بارگذاری های انبوه و بی رویه، فروش فضاهای شهری و.... سودآور و در اولویت هستند.  لذا در شهر کمیت ساخت و سودآوری در تقابل با کیفیت قرار می گیرد  و با تغییر کاربری ها  و تراکم فروشی های بی ضابطه ، بارگذاری در باغات انبوه  و....بسرعت  قارچ گونه کل شهر را فرا می گیرد و شهر را فقط بستر کالبدی می داند و سازمان اجتماعی و شهروندان شهر را رها میکند .

وی افزود: سوداگری نیز عامل تشدید کننده شهرفروشی می شود و  شهرداری عملا بی قانونی و تخلفات در شهر را تبدیل به عرف و ارزش شده  و حتی مطالبه مردم هم به سمت بی قانونی حرکت میکند. لذا در پی این بی قانونی گسترده، آینده شهر به فروش می رود ، زمین، هوای پاک ، و ... که حق همه مردم  است یکی پس از دیگری به نفع درآمدزایی برای اقلیت محض از بین میرود و شهر برای جبران تبعات حاصل از شهر فروشی ناگزیر و چندباره تن به این دور باطل شهرفروشی می دهد.

سالاری با بیان اینکه کمیسیون شهرسازی و معماری با همراهی کلیت شورای پنجم و شهرداری مهمترین کاری که انجام داد این بود که این چرخه باطل شهرفروشی را به رسمیت نشناخت و به آن تن نداد و حتی جلو ضربات سوداگرانه افراد و نهادها ایستاد و رویکرد خود را صیانت از حقوق عمومی و حق به شهر قرار داد ادامه داد:  در این رویکردها، ضدارزش ها و ارزش ها به کلی دگرگون می شوند و توجه به رویکرد شهرسازی سوداگرا جای خود را به شهرسازی انسانگرا داد که در آن منفعت عمومی شهر و شهروندان، توجه به  هویت و ارزش های معنوی و فرهنگی شهر، کیفیت زندگی در شهر ، ایمن سازی ساختمان ها و تاب آوری شهری، بازآفرینی شهری ، توجه ویژه به ظرفیت های کیفی طرح تفصیلی، انضباط بخشی به حوزه شهرسازی، مبارزه با رانت و فساد و بی قانونی با شفاف سازی به عنوان ارزش تلقی می شود.

مبارزه با فساد و رانت با پیاده سازی شفافیت، قانون و کیفیت

رییس کمیسیون شهرسازی ادامه داد: عملکرد حوزه شهرسازی و معماری و کلیت شورای پنجم نشان داد که نگاه‌ها و رویکردهایی که بر نحوه حکمرانی کلان و مدیریت‌های شهری در ایران حاکم شده است، باعث اینهمه مشکلات برای شهرها شده است. و می توان از رویکردهای شورای پنجم در اداره شهر تهران در وضعیت بحرانی تجربه های بسیار آموخت.میتوان از الگو و تجربه اداره شهرتهران در مبارزه با فساد و رانت و  با پیاده سازی شفافیت و قانون و کیفیت برای سایر حوزه ها استفاده کرد

وی افزود: امروز می توانیم ادعا کنیم که توقف چرخه باطل شهرفروشی در اداره شهر تهران می تواند به عنوان الگو در کلانشهرها و شهرهای ایران و فراتر از شهرداری و شورا بلکه در سطح کلان اداره کشور نیز در برخی ابعاد پیاده سازی گردد و از این بابت خدا را شاکریم.

سالاری افزود: کمیسیون شهرسازی و معماری ضمن مبارزه با شهرفروشی، با اولویت قرار دادن طرح های توسعه شهری اعم از طرح های جامع، تفصیلی، موضعی و موضوعی تلاش کرد، تکالیف برجای مانده آنها که به جای کمیت گرایی و درآمدزایی تولید کیفیت و ارزش می کنند را در اولویت قرار داده و بخش قابل توجهی از آن را پیاده سازی کند.

مدیریت شهری تهران پیشگام در حوزه بازآفرینی شهری

محمد سالاری افزود: حوزه شهرسازی و معماری مدیریت شهری تهران به عنوان یکی از پیشگام ترین شهرها در نهادینه و عملیاتی کردن حوزه بازآفرینی شهری و جایگزینی آن با رویکرد درجاسازی و تخریب و نوسازی در بافت های فرسوده و ناکار آمد اقدامات بسیار ماندگاری را به سرانجام رساند و در راستای توجه به ارتقای کیفیت زندگی، توسعه عرصه ها و قلمرو ها عمومی و مناسب سازی فضاهای شهری را در اولویت جدی قرار داد و توفیقات ارزشمندی را به ارمغان آورد.

و یادامه داد: توجه به هویت و ارزش های تاریخی، ساماندهی سیما و منظر شهری و همچنین صیانت از باغات، فضاهای سبز و باز و لغو مصوبه برج باغ از جمله دیگر اولویت ها و توفیقات حوزه شهرسازی و معماری با همکاری سایر کمیسیون ها و اعضای شورا و مدیران شهرداری بود. جایگزینی رویکردهای نرم افرازی بجای رویکردهای صرفاً سخت افرازی در این دوره باعث شد تا تاب آوری و ایمن سازی شهر و ارتقای کیفیت ساخت و ساز از جمله مهمترین اولویت ها در همکاری با سایر سازمانها و نهاد های ذیربط باشد.

تعیین عوارض صدور پروانه مبتنی بر عدالت اجتماعی و مرغوبیت مکانی شد

سالاری افزود: کمیسیون شهرسازی و معماری با ارائه طرحی برای اولین بار در تاریخ این شهر و کشور تعیین عوارض صدور پروانه مبتنی بر عدالت اجتماعی و مرغوبیت مکانی آنهم در مقیاس تمامی پارسل های شهر تهران را با همکاری کلیت شورا به تصویب رساند و با ارائه لایحه معاونت شهرسازی و معماری در این خصوص سهم  قابل توجهی از آن در تعیین عوارض سال 1400 در راستای تحقق عدالت اجتماعی عملیاتی شد. از جمله سایر دستاوردهای حوزه شهرسازی و معماری حفاظت و صیانت از حریم شهر تهران بوده که در این راستا بیشترین اهتمام را داشته به نحوی که تمامی نهادهای نظارتی کشور به آن اذعان کرده اند.

نهادسازی برای تحقق ماموریت های حوزه شهر سازی و معماری

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری ادامه داد: نهایتاً به دلیل عدم تحقق مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری، نهادسازی های فراسازمانی برای تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری و الگو قرار گرفتن آنها در کل کشور از جمله رویکردهای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بود که تشکیل نهاد پایش و راهبری  طرح های توسعه شهری ، تشکیل دبیرخانه ستاد هماهنگی کمیسیون های ماده صد و نیز تشکیل مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان های کشور و تشکیل دبیرخانه میز خیرین و توسعه فضاهای آموزشی شهر تهران ، باتوجه به عدم تحقق مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری ، از جمله اقدامات نهادسازی این کمیسیون بود که منجربه تصمیمات بسیار ارزشمند و الگوسازی در سطح شهرهای ایران گردید.

 تشکیل سازمان مردم نهاد و کمپین حق بر شهر

محمد سالاری در پایان اظهار داشت: با توجه به اینکه در این مقطع تاریخی، نهادینه کردن گفتمان حقوق عمومی و مفهوم حق به شهر در تمامی ابعاد آن، مهمترین نیاز ایران اسلامی و شهرهای کشور است، به قول لوفور برای تحقق حق به شهر دموکراسی نمایندگی کافی نیست، و می بایست از طریق دموکراسی مشارکتی عملی گردد. دموکراسی مشارکتی کوشش این است تمام شهروندان به طور فعال در تصمیم گیری ها مشارکت کنند و حضور اجتماعی آنها به رای دادن محدود نشود. بنده به اتفاق تعدادی از همکاران و فعالان مدنی، تصمیم به ایجاد سازمان مردم نهاد و کمپین حق بر شهر گرفته ایم که اساسنامه آن در آستانه ثبت می باشد و هدف آن عمدتاً حمایت از حقوق همه ساکنان شهر نسبت به شهر و به ویژه حمایت از صداهای خاموش و گروه های طرح شده و پیگیری منافع عمومی به حاشیه رانده شده بوده و نیز موضوع شفاف سازی از هر نوع انحراف نسبت به حقوق عمومی و حق به شهر و همچنین تقدیر و تجلیل و همراهی و رویکردهای مدیران ملزم به حقوق عمومی خواهد بود.

سالاری افزود: از هیأت رئیسه محترم اجازه می خواهم گزارش جامع عملکرد کمیسیون شهرسازی ومعماری که به صورت پاورپوینت تهیه شده است را جهت تقدیم به همکاران، رسانه ها و مردم عزیز تهران ارایه دهم . آنچه که در مقدمه اعلام کردم و در ادامه گزارش خواهد آمد نتیجه همکاری مبتنی بر مسئولیت پذیری و رویکرد کارشناسی توأم با دانش و خردمندی همکاران عزیزم سرکار خانم دکتر زهرا نژادبهرام به عنوان مسئول کمیته شهرسازی وجناب آقای دکتر علی اعطا به عنوان مسئول کمیته معماری و  طرح های شهری و کارشناسان، مشاورین، دبیران کمیسیون و کمیته ها و جامعه حرفه ای دانشگاهی و البته همراهی موثر معاون محترم شهرسازی ومعماری و  مدیران کل مربوطه و نیز همراهی مؤثر کلیت شورای شهر وشهرداری می باشد.

 

گزارش عملکرد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در دوره پنجم

 

در یک نگاه

  • برگزاری 377 جلسه کمیسیون
  • بررسی کارشناسی و تصمیم‌گیری در خصوص 64 طرح و 71 لایحه
  • پیگیری و تصویب بیش از 40 طرح و لایحه مهم و تاثیرگذار مرتبط با حوزه شهرسازی و معماری در شورای پنجم
  • تصمیم‌گیری در خصوص ۶۴۸ فقره پرونده املاک باغات شهر تهران در کمیسیون پس از بررسی مستندات و بازدید میدانی و ارایه نظرات کارشناسان کمیسیون تشخیص باغات
  • ارایه گزارش کارشناسی بررسی  پرونده‌های باغات در صحن شورا و تصویب نهایی 413 پلاک ثبتی
  • بررسی کارشناسی و پاسخگویی به حدود 3400 درخواست مردمی (حضوری و مکاتبه‌ای)
  • بررسی کارشناسی و پاسخگویی به تعداد حدود 320 مورد ارجاع از سوی هیات رئیسه شورا
  • بررسی کارشناسی و پاسخگویی به تعداد 102 مورد ارجاعات ارسالی از سوی روابط عمومی
  • بررسی، بازدید و مکاتبه جهت ایمن‌سازی و رفع خطر 204 فقره گود پرخطر در شهر 
  • 695 مورد بازدید و نظارت میدانی از مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و پروژه‌های سطح شهر توسط اعضای کمیسیون
  • ارایه 208 تذکر در صحن شورا توسط اعضای کمیسیون به مدیریت شهری تهران، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی در صحن شورای اسلامی شهر تهران(علی اعطا30، زهرا نژادبهرام 66، محمد سالاری114)
  • ارایه 31 نطق توسط اعضای کمیسیون در صحن شورای اسلامی شهر(علی اعطا 7، زهرا نژادبهرام 9، محمد سالاری 15)
  • پایش و بررسی بیش از 13هزار صورتجلسه و تصمیم شورای معماری پرونده‌های شهرسازی مناطق22گانه در این دوره (بخصوص سالهای اول ودوم) وتطبیق تصمیمات با ضوابط طرح تفصیلی و مقررات شهرسازی و معماری و اعلام مغایرتها به مدیریت شهری جهت عدم تداوم این رویه و لغو تصمیمات مغایر با طرح تفصیلی  
  • پایش، ارزیابی و نظارت بر فرآیند فعالیت کمیته‌های نما و نظارت بر تعداد 87هزار پرونده نمای ساختمان در3 هزار جلسه کمیته نما در این دوره شورا از طریق نمایندگان ناظرکمیسیون درکمیته‌های نمای مناطق22گانه
  • بررسی بیش از 127 مورد گزارش ارائه شده توسط شهرداری تهران، سازمانها و شرکت‌ها و سایر نهادها درکمیسیون
  • تهیه و تدوین  بیش از 60 موردگزارش تحلیلی و بعضا پژوهشی درکمیسیون شهرسازی و معماری وکمیته‌های آن
  • برگزاری 58 نشست و همایش تخصصی توسط اعضای کمیسیون در شورا، مناطق و سازمان‌های شهرداری با حضور صاحبنظران، اساتید و مدیران مرتبط 
  • برگزاری 142 نشست و جلسه با دبیران شورایاری ‌ها واعضای کارگروه‌های تخصصی پیرامون بررسی مسایل و مشکلات محلات

 

اهم اقدامات و دستاوردهای حوزه شهرسازی و معماری

1. تغییر ریل در مدیریت شهری تهران به سمت اولویت دهی به ماموریت‌های شهرسازی و معماری از طریق ایجاد فضای گفتمانی

2. توقف چرخه باطل شهر فروشی و انضباط بخشی و قاعده مند کردن حوزه شهرسازی(در دوره پنجم)

3. پیگیری تحقق تکالیف طرح‌ های جامع و تفصیلی

4. بازآفرینی شهری، احیاء و نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران

5. نهادینه کردن الگوی توسعه محله ای در شهر تهران (برای اولین بار در دوره پنجم)

6. توجه به عرصه‌ها و قلمروهای عمومی و مناسب سازی فضاها و توسعه آنها

7. توجه به هویت و ارزشهای تاریخی و سیما و منظر شهری

8. صیانت از باغات و فضای سبز و لغو مصوبه برج باغ

9. تاب‏آوری و ایمن سازی و ارتقای کیفیت ساخت وساز

10. تعیین عوارض صدور پروانه مبتنی بر عدالت اجتماعی  و مرغوبیت مکانی 940 هزار پارسل شهر تهران و انضباط بخشی به نحوه محاسبه عوارض ساخت و ساز

11. حفاظت و صیانت از حریم شهر تهران 

12. نهادسازی فرا سازمانی برای تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری در کمیسیون

13. شناسایی میدانی و رفع بخش قابل توجهی از مسایل و مشکلات شهرسازی محلات و مناطق با همکاری معماونت شهرسازی و معماری، کمیسیون ماده 5 و شورایعالی شهرسازی و معماری کشور

 

1. تغییر ریل در مدیریت شهری تهران به سمت اولویت دهی به ماموریت‌های شهرسازی و معماری از طریق ایجاد فضای گفتمانی

 

-          مغفول ماندن نقش و تاثیرگذاری ماموریت‌های شهرسازی و معماری در ارتقای کیفیت زندگی

-          نگاه صرفا معطوف به درآمدزایی و تامین منابع برای اداره شهر بدون توجه به آثار و تبعات

-          ضرورت مشارکت‏دهی واقعی ذینفعان شهر در تصمیم سازی ها و ایجاد فضای گفتمانی و مطالبه‌گری

-          ضرورت گفتمان سازی و ایجاد فضای گفتمانی در بستر جامعه با محوریت جامعه حرفه‌ای، جامعه مدنی و اصحاب رسانه

 

2. توقف چرخه باطل شهر فروشی و انضباط بخشی و قاعده مند کردن حوزه شهرسازی(در دوره پنجم)

فقدان برنامه اقتصاد شهرها منجر به:

1- درآمدزایی به هر شیوه و قیمتی

2- شهرفروشی در تمام ابعاد

3- تغییرکاربری و درآمدزایی

4- تراکم فروشی بی ضابطه

5- بارگذاری در باغات پراکنده برای کسب درآمد (مصوبه برج باغ)

6- تغییر بارگذاری باغات انبوه برای درآمدزایی

7- تدوین طرح جامع و طرح تفصیلی با رویکرد درآمدزایی

 

شهر فروشی در تمامی ابعاد

1- تغییرکاربری و درآمدزایی

2 -تراکم فروشی بی ضابطه

3 - بارگذاری در باغات پراکنده برای کسب درآمد )مصوبه برج باغ(

4 - تغییر بارگذاری باغات انبوه برای درآمدزایی

5 - تدوین طرح جامع و طرح تفصیلی با رویکرد درآمدزایی

5 - 1 -مصوبه 8 بندی رییس جمهور وقت در خصوص ساخت و ساز در باغات-شهرک ها- اراضی متعلق به دولت

5 - 2 -پیوست سوم طرح جامع ) دستورالعمل ماده 14 مبنی بر تایید برج باغ(

5 - 3 -تعریف 14000 هکتار بافت نابایدار در طرح تفصیلی بر خلاف سند طرح جامع با رویکرد درآمدزایی

5 - 4 -تصریح بر تداوم برج سازی در منطقه 22 در سند طرح تفصیلی )بند 29 - 16 و 30 - 16 )

5 - 5 -بارگذاری انبوه درآمدزایی برای عرصه های عمومی و پادگان ها )از جمله پادگان 06 )

5 - 6 -عدم تهیه پیوست های مطالعاتی برای بارگذاری های انبوه سازی و مال سازی و بدون توجه به تبعات سوء آنها

6- درآمدزایی از کمیسیون های ماده پنج(83 درصد تصمیمات جلسات با رویکرد درآمدزایی بوده)

7- درآمدزایی از شوراهای معماری مناطق و شورای توافقات(فراتر از طرح تفصیلی و ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری)

8- فروش اراضی سرانه های خدماتی منطقه22( فروش 22 میلیون مترمربع از اراضی به اشخاص)

9- صدور پیش پروانه و ایجاد دسترسی ویژه وVIPبه شهرداران مناطق (محملی برای امضاهای طلایی و ایجاد رانت) تصمیم گیری های سلیقه ای و رانتی

10-صدور دستورات بدون رعایت مقررات شهرسازی ومعماری توسط  مدیران شهری در فرآیند صدور پروانه و گواهی های ساختمانی

و ...

انضباط بخشی حوزه شهرسازی و معماری

  • الزام شهرداری به انتشار عمومی اطلاعات تمامی پرونده‌های حوزه شهرسازی و معماری و ایجاد دسترسی آزاد و همگانی به اطلاعات پرونده ها
  • حذف فرایندهای زاید و دستی در فرایند صدور پروانه وگواهی‏های ساختمانی و الکترونیکی و سیستمی شدن برخط و هوشمندسازی برخی از فرایندهای صدور پروانه
  • کنترل سیستمی تراکم مجاز پهنه‌های طرح تفصیلی بر روی سامانه شهرسازی وکنترل هوشمند ضوابط و حذف امکان سلایق
  • اصلاح ساختار شوراهای معماری با تعیین شرح وظایف و اختیارات شورای معماری و کمیسیون‌ داخلی مناطق 22گانه و حذف رانت و امضاهای طلایی
  • کاهش 63 درصدي تعداد پروانه‌هاي مسکونی مغایر با دستور نقشه
  • کاهش26 درصدي مجموع طبقات مازاد در پروانه‌هاي مسکونی مغایر
  • کاهش میزان مغایرت ارتفاعی پروانه هاي صادره در مناطق 1 و 2
  • حذف صدور طبقه اضافی از 1240 مورد در منطقه یک
  • جلوگیری از بارگذاری‌های انبوه درقلمروهای عمومی (به عنوان مثال کاهش  بارگذاری 2.2میلیون مترمربعی پادگان 06 به زیر 570هزار مترمربع)
  • تغییر رویکرد کمیسیون ماده 5 شهر به ارتقای کیفی  شهر ( افزایش مصوبات کیفی سازی از 13% به بیش از 70%)
  • برخورد با تخلفات پروژه‌های بزرگ مقیاس ساختمانی و کاهش50 درصدی تخلفات بیش از هزارمترمربعی
  • الزام شهرداري تهران به صدور فرم‌هاي اعلام عوارض ساختماني به صورت سيستمي و اجتناب از اعلام شفاهي و فرم‌هاي عوارض دستي
  • لغو دسترسی ویژه شهرداران مناطق در سامانه شهرسازی و امکان صدور پیش پروانه در راستای حذف رانت و امضاهای طلایی و صیانت از حقوق عمومی
  • الزام به رعایت مطالعات عارضه سنجی ترافیکی در احداث ساختمانهای بزرگ مقیاس،مال‏سازی و بلند مرتبه‌سازی ها :
  •  با ارائه و تصویب طرح در کمیسیون شهرسازی و معماری مبنی بر الزام شهرداری به تهیه پیوست‏های مطالعاتی واقعی برای پروژه‏ها وساخت وسازهای شهری از جمله الزام به ارایه پیوست عارضه‏سنجی ترافیکی ساختمانهای بزرگ مقیاس شهر تهران
  • الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه اصلاح فرآيند صدور پروانه عمليات ساختماني
  • الزام شهرداري تهران به تعيين تكليف پروانه عمليات ساختماني وگواهي پايان‌كار كليه ساختمان‌هاي در تملك شهرداري تهران که تا بحال پروانه دریافت نمی‌کرده اند

 

3. پیگیری تحقق تکالیف طرح‌ های جامع و تفصیلی

تهیه طرح‌های موضوعی

 1. دستورالعمل اصلاحی ماده14 قانون زمین شهری(خانه باغ)

2. دستورالعمل تدقیق شناسایی و بهره برداری از اراضی ذخیره و توسعه نوسازی شهر تهران(5450هکتار)

3. تدوین برنامه عملیاتی ساماندهی زیرپهنای حفاظت ویژه (323 G) با رویکرد توسعه پایدار (به وسعت حدود 1729 هکتار)

4. بازنگری ضوابط تامین پارکینگ کاربریها در کلانشهر تهران(مصوب کمیسیون ماده 5)

5. پیگیری و تصویب طرح موسوم به خط آسمان شهر تهران (تدقیق ضوابط زیرپهنای سکونت 122 R-251 R و گستره‌های مختلط   M114 - M115 - M116 ) با هدف رعایت عدالت اجتماعی بویزه در محلات کم برخوردار

6. ارزیابی و آسیب شناسی طرح تفصیلی شهر تهران و ارائه الگوی بازنگری آن

7. مدل سازی و برآورد ارزش املاک شهر تهران با تاکید بر موقعیت مکانی

8. تهیه طرح مکانیابی و ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران

9. تهیه و تدوین طرح ساختاری حریم پایتخت

10.پیگیری برای اصلاح قانون ماده 100 شهرداری ها در جلسات گروه های زیربنایی، لوایح و کلانشهرهای هیات دولت

11. تدوین ضوابط هماهنگی، تداوم و انسجام بصری نماهای شهری در مناطق22گانه تهران و تهیه سند راهنمای نماهای ساختمانی

12. رفع مغایرت و ابهام از 8هزار و 666خیابان و کوچه در طرح تفصیلی و بازبینی طرحهای تعریض غیرضروری در مناطق مختلف شهر تهران

13.ایجاد سازوکار بانک زمین در شهر تهران

14. تدوین ضوابط احداث و تجهیز اتاق مادر و کودک در ساختمانها و اماکن عمومی

 15. تهیه طرح کمربند سبز حریم شهر تهران(در دست اقدام)

16.تهیه، تکمیل و اصلاح ضوابط و مقررات طرح تفصیلی تدوین برنامه عملیاتی نحوه ساماندهی با رویکرد

     توسعه پایدار(زیرپهنه321Gحفاظت فرهنگی و تاریخی)(در دست اقدام)

17. تهیه طرح تدقیق، بهنگام سازی، مارکرگذاری خط محدوده و مرز حریم شهر تهران(در دست اقدام)

18. انجام مطالعات و طراحی حریم باغ(در دست اقدام)

19.انجام طرح شناسایی جداره های ارزشمند تاریخی شهر تهران با همکاری سازمان میراث فرهنگی

20. تهیه طرح شناسایی و ساماندهی آرامستانهای تاریخی شهر تهران

21. تهیه طرح شناسایی و بازتعریف مکان رویدادهای تاریخی مناطق1، 12 و 20

22. تهیه برنامه جامع متناسب سازی برای اقشار خاص جامعه در شهر تهران

23. شناسایی و تدقیق لایه حرایم بناهای تاریخی در طرح تفصیلی

24. برنامه‌ریزی مراکز و گستره‌های تجاری اداری و خدماتی با غلبه سبز و باز و فرهنگی222,S221S

25. تهیه الگوی مشارکتی بخش خصوصی-دولتی-مردمی در احیا و نحوه بهره برداری از اماکن تاریخی و

      با ارزش تحت تملک شهرداری تهران(در دست اقدام)

26. تهیه و ابلاغ ضوابط و راهنمای طراحی مساجد و اماکن مذهبی مبتنی بر معماری ایرانی-اسلامی

27. تهیه طرح تکمیل و تدقیق حرایم طبیعی و مصنوع شهر تهران(دستورالعمل نحوه تدقیق حرایم بزرگراههای

      شهر تهران تفریق حریم کمی رود دره ها و مسیرها)(در دست اقدام)

28. برنامه راهبردی طراحی شهری و مدیریت منظر شهری(در دست اقدام)

29. تدوین برنامه استراتژیک توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD)به منظور بهره برداری در فرآیند برنامه ریزی طرح های توسعه شهری(در دست اقدام)

30. تهیه و تدوین ضوابط مربوط به طراحی مجتمع های مسکونی دوست دار کودک در شهر تهران

31. تهیه دستورالعمل کاهش سطح اشغال و افزایش طبقات

 

تهیه طرح‌های موضعی

 1. تهیه طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام(نوفام) به وسعت 570 هکتار

2. تهیه طرح راهبردی احیاء و بهسازی محدوده تاریخی چشمه علی

3. تهیه برنامه راهبردی گردشگری محله و باغات کن با رویکرد حفاظت و صیانت ار باغات

4. طراحی محور شارباغ فاطمه زهرا(س) «بازآفرینی محور شهری فضای فوقانی تونل راه آهن تهران-تبریز» به وسعت 70 هکتار

5. بازنگری طرح تفصیلی تعریض 35 متری کرمان

6. طراحی شهری مجموعه120هکتاری و طرح جامع سه بعدی فاز2برج میلاد

7. طرح امکان سنجی تغییرکاربری سایت مهمات سازی(منطقه13)

8. طراحی شهری محله نفرآباد به وسعت 13 هکتار «برنامه ریزی، طراحی شهری و طراحی معماری برآمده از

    الگوی مسکن ایرانی-اسلامی در محله مسکونی مجاور حرم حضرت عبدالعظیم(ع)پ محله نفرآیاد شهرداری

    منطقه20»

9. راهبری و تصویب طرح ساماندهی میدان ها شامل:«میدانهای ولیعصر(عج)، بهارستان، منیریه، فردوسی، هفت

     تیر، هفت حوض(نبوت)، اختیاریه»

10. تهیه طرح ساماندهی خیابان ولیعصر(عج) «برنامه راهبردی طراحی یکپارچه محور ولیعصر شهر تهران در

     انطباق با سند طرح ساختاری راهبردی شهر تهران(از میدان تجریش تا راه‌آهن)»

11. طرح بازآفرینی حیاط تهران (سند راهبردی اسلام آباد) به مساحت132هکتار

12. طراحی و ساخت پروژه مسیر طبیعت

13. مسابقه بین المللی ایده هایی برای انطباق کاربری و بازآفرینی کارخانه سیمان ری

14. تهیه و راهبری طرح احداث مسکن جایگزین در منطقه19 موسوم به پروزه دلتا(در دست اقدام)

15. ساماندهی، بهسازی و نوسازی خیابان لاله زار(حد فاصل خیابان انقلاب و جمهوری) و تهیه طرح اجرایی آن

16. طرح بهسازی، مرمت و ارتقای عملکرد چارسوق چوبی، آرام سازی و طراحی شهری محیط پیرامون آن

17. تهیه طرح بازآفرینی عرصه های ناکارآمد منطقه19

18. تهیه طرح بازآفرینی عرصه‌های ناکارآمد منطقه18

19. ساماندهی محله ده ونک (در دست اقدام)

20. تهیه طرح شهرک نواوری در اراضی موقوفه حاج اسماعیل جراح تهرانی(اسماعیل آباد)«راه اندازی

      بزرگترین پارک علم و فناوری شهر تهران در منطقه19»

21. تهیه و راهبری طرح مفهومی و فاز یک طراحی شهری و طراحی و طراحی منظر محور میانی

      چهارباغ(حدفاصل خیابان هوانیروز تا میدان دریاچه) منطقه22 تهران

22. طراحی محیط و منظر اکولوژیک طرح تفصیلی محدوده اوین درکه(در دست اقدام)

23. تدوین برنامه راهبردی طراحی یکپارچه محور انقلاب اسلامی شهر تهران در انطباق با سند طرح ساختاری

      راهبردی شهر تهران-حد فاصل میادین انقلاب اسلامی و امام حسین (ع) (در دست اقدام)

24. طرح پادگان 06 و تعدیل قابل توجه توده بارگذاری در آن

25. بازآفرینی پروژه مسکن امید باغ آذری(در دست اقدام)

26. بازنگری طرح بازآفرینی اراضی بوستان ولایت(در دست اقدام)

27. طرح ساماندهی و پالایش پهنه صنعتی مدرن منطقه21(در دست اقدام)

28. بازآفرینی کالبدی-فضایی اراضی دوشان تپه با رویکرد ارتقاء تاب آوری و تامین خدمات حوزه شرق شهر

      تهران(در دست اقدام)

29. طراحی شهری محدوده واجد ارزش فرحزاد و اراضی پیرامونی

30. تهیه و راهبری طرح یکپارچه معبر پینهادی کاج(حد فاصل خیابان شهید مدنی تا خیابان شریعتی)

31. تهیه و راهبری طرح توجیهی بهره برداری از اراضی محدوده زیرگذر محور بروجردی(حد فاصل بلوار بهار

      تا بلوار الغدیر)

32. تهیه و تدوین ضوابط ساماندهی و بهسازی محورکارگر(در دست اقدام)

33. طرح هدایت و کنترل توسعه پهنه ساحلی دریاچه خلیج فارس و جزایر سه گانه(در دست اقدام)

34. طراحی شهری خیابان دماوند(در دست اقدام)

35. انجام مطالعات راهبردی توسعه مجدد اراضی پادگان جی (در دست اقدام)

36. بازنگری و اولویت بندی جهت اجرای طرح پیاده‌راه سازی در تهران تاریخی(حصار ناصری)

37. طراحی و احداث کوشک باغ هنر

38. باز تنظیم زمین در محله دولاب (71پلاک)

39. طراحی و احداث گذرگردشگری در منطقه فرهنگی عباس آباد

40. طراحی و احداث باغ هنر در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد

41. طراحی و احداث باغ غذا در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد

42. باز تنظیم زمین در محله تختی(50پلاک)

43. تهیه طرح محله آرام مبتنی بر الگوی شهرسازی و معماری ایرانی-اسلامی

44. طرح توسعه مجلس و میدان بهارستان  

 

بازنگری طرح تفصیلی

 1. اجرای مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری و به روز رسانی دفترچه ضوابط طرح تفصیلی

2. الزام شهرداری به ارزیابی تحقق‌پذیری طرح تفصیلی شهر تهران 

3. آسیب‏شناسی و تدوین الگوی بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران:

       -  ارزیابی و آسیب شناسی سند طرح و اجرای آن(محتوایی- فرآیندی)

       -  ارزیابی و آسیب‌شناسی طرح جامع از پنجره طرح تفصیلی

       -  تدوین الگو و فرآیند بازنگری طرح

       -  تدوین برنامه بازنگری

4. اجرای طرح تفصیلی

       - کنترل هوشمند ضوابط طرح تفصیلی در صدور پروانه

       -  جلوگیری از توافق بر روی آرای قطعی ماده صد

       -  ابلاغ مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری درباره اصلاح ضوابط و مقررات طرح تفصیلی و به‌روزرسانی دفترچه ضوابط طرح تفصیلی

       -  اجرای تکالیف شورایعالی شهرسازی و معماری در تهیه طرح‌ها و اسناد

5.  بازنگری طرح تفصیلی قبلی منطقه 22شهر تهران و تهیه طرح تفصیلی ویژه

6.  الزام به تهیه طرح ویژه منطقه 12و بخشی از منطقه11(منطقه تاریخی مرکز شهر) و تدوین سند راهبردی مدیریت محدوده‌های تاریخی شهر تهران

7.  تهیه طرح ویژه بازآفرینی محله کن با رویکرد طراحی شهری

8.  طرح خط آسمان (تدقیق ضوابط زیرپهنای سکونت(122,R251R) و گستره‌های مختلط(114,M115,M116 M))

9.  تهیه طرح محله نارمک بر اساس زیر پهنه   231R

11.  بازنگری ضوابط تأمین پارکینگ کاربری‌ها درکلانشهر تهران

12.  بازنگری طرح تفصیلی محله حصارک

13.  طراحی شهری محله فرحزاد

 

طرح های ارتقای کیفیت معماری و طراحی شهری

 ایجاد لایه طراحی شهری با عنوان سطح چهارم اسناد توسعه (میدان‌های شهری، محلات کن، فرحزاد، نفرآباد، اسلام آباد، خیابان ولیعصر، شارباغ، بانک نقشه، مناسب سازی فضاهای شهری، طرح جامع سیما و منظر)

تعمیم رویکردهای حوزه شهرسازی و معماری مدیریت شهری دوره پنجم تهران به سایر شهرها توسط شورایعالی شهرسازی و معماری

- ساماندهی سیماو منظر شهر تهران از طریق کمیته های نما

- الگوی توسعه محلات

- نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران

- قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری‌ها، مبتنی بر نحوه اجرای آن توسط شهرداری تهران

 

4. بازآفرینی شهری، احیاء و نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران

  • نهادینه کردن رویکرد بازآفرینی شهری بجای رویکرد تخریب و نوسازی(درجا سازی) با هدف ارتقای کیفیت محیطی  یافتهای فرسوده و محدوده‌های ناکارآمد شهری در شهر تهران
  • فعال‌سازی ستاد بازآفرینی شهر تهران وکمیته‌های ذیل آن
  • عملیاتی کردن پروژه های بهسازی محیطی در درون محلات غیر برخوردار به عنوان پروژه‌های محرک توسعه در راستای ارتقای کیفیت فضاهای شهری مبتنی بر دستورالعمل های مصوب در دوره پنجم
  • پیگیری وتحقق ایجاد محلات الگوی بازآفرینی شهری برای اولین بار در شهر تهران
  • بازتعریف نقش دفاتر تسهیلگری معطوف به برنامه‌های بازآفرینی شهری
  • تخصیص عمده منابع مالی سازمان نوسازی و حوزه شهرسازی شهرداری تهران به اجرای طرح‌های بازآفرینی، بهسازی محیطی، تامین سرانه های خدماتی با اولویت محلات غیر برخوردار و جنوبی شهر تهران
  • شناسایی 1168 هکتار بافت فرسوده مغفول مانده شامل 70.000 پلاک و پیگیری و تصویب اصلاح محدوده بافت فرسوده جهت قرارگیری در فرایند بازآفرینی و ارایه بسته های تشویقی نوسازی و و رفع بی‌عدالتی
  • اجرای 35 پروژه بهسازی محیطی به مساحت 130.000 مترمربع
  • طراحی 97 پروژه بهسازي محیطی به مساحت 243500مترمربع
  • تهیه 7 طرح بازآفرینی شهری به مساحت 2511 هکتار
  • تهیه 8 طرح موضعی برای محلات در مجموع به مساحت 448 هکتار
  • ایجاد و بهسازی 22 مرکز محله به مساحت 33673 متر مربع
  • بهسازی و ساماندهی 13گذر به مساحت 95830 متر مربع
  • تأمین خدمات پشتیبان سکونت با احداث پروژه‌های فضای سبز به مساحت 22000 متر مربع، تامین 2384 واحد پارکینگ
  • اقدامات ناشی از تصمیمات کمیته زیرساخت  ستاد بازآفرینی
  • تعویض و جابجایی 1200 اصله تیربرق معارض و فرسوده
  • تامین روشنایی 12کیلومتر از معابر بافت فرسوده دارای اولویت
  • نوسازی 15کیلومتر شبکه آبرسانی
  • تکمیل و اتصال 8 کیلومتر شبکه فاضلاب
  • تحویل۲۱۰ عدد شیرایستاده توسط سازمان آتش نشانی و نصب 161 دستگاه شیر ایستاده (هیدرانت)
  • جابجایی تعدادی از پستهای  برق معارض واقع در محلات بافت فرسوده و بازگشایی معابر
  • جابجایی تعدادی از پستهای گاز در محلات بافت فرسوده
  • اعطای رایگان، تسهیل و تسریع در صدور مجوزهای حفاری در محدوده‌های مصوب به ارزش 161 میلیارد ریال
  • پیگیری دریافت  حدود 500  میلیارد تومان از دولت بابت بازپرداخت سهم معوق مانده در نوسازی بافت های فرسوده

 

 5. نهادینه کردن الگوی توسعه محله ای در شهر تهران (برای اولین بار در دوره پنجم)

  • گنجاندن رویکرد توسعه محله ای در برنامه عملیاتی پنج ساله سوم شهر تهران
  • برنامه‌ریزی‌ با مشارکت‌دهی ذینفعان از جمله شورایاران و مدیران محله و سایر گروه‌ها درتعریف و اجرای پروژه ها
  • تدوین 170 سند توسعه محله‌ای
  • در سالهاي 98 تا 1400 برابر با 2487 پروژه توسعه محلی تعریف شده است.
  • 89 درصد از پروژه ها در محلات کم برخوردار و نیمه برخوردار تعریف شده اند.
  • اهتمام شورا به تحقق توسعه محله ای با تصویب اعتبار377 میلیارد تومان سال 1398 ، اعتبار 1960میلیارد تومانی سال 99 و 3074میلیارد تومان سال 1400
  • تاکنون 551 پروژه توسعه محلی به اتمام رسیده است.
  • تعمیم الگوی توسعه محله ای برای سایر شهرهای کشور در آخرین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری

 

6. توجه به عرصه‌ها و قلمروهای عمومی و مناسب سازی فضاها و توسعه آنها

  • توجه ویژه به توسعه عرصه‌های عمومی در تدوین و تصویب برنامه پنج ساله سوم شهر تهران
  • افزایش ده ها برابری اعتبارات مربوط به مناسب سازی در سال 1399 نسبت به بودجه ۱۳۹۸ و تداوم منابع ان در سال 1400
  • الزام شهرداری به ارایه لایحه مدیریت فضاهای عمومی شهر
  • الزام شهرداری به ساماندهی پل‌های عابر پیاده شهر تهران و ارتقای ایمنی و امنیت آنها
  • طراحی و اجراي بالغ بر 84 هکتار میدانگاه شهر
  • ساماندهی و بازآفرینی باغات محدوده کن و فرحزاد
  • تغییر پارادایم در شیوه‌ بهره‌برداری از معابر شهر با اولویت دادن به پیاده‌مداری با تدوین دستورالعمل خیابان کامل و شروع به اجرای 22 خیابان کامل

مناسب‌سازی فضاها و اماکن شهری تهران از طریق:

  • احیاء ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری تهران در سطح ستاد و مناطق
  • تدوین برنامه جامع اقدامات مناسب سازي فضاهاي شهري براي اقشار خاص جامعه در شهر تهران
  • تدوین آیین نامه بهره گیري از کدهاي ارتفاعی گذرها در صدور پروانه هاي ساختمانی در مناطق پایلوت
  • اصلاح فرایند صدور پروانه و کنترل عملیات ساختمانی با ارائه کد ارتفاعی در املاك در مرحله بر و کف
  • مناسب سازی یک میلیون هشتصد هزار مترمربع
  • افزایش ده ها  برابری اعتبار ردیف های مربوط به مناسب سازی در بودجه ‌های سنواتی شهرداری
  • اخذ تاییدیه از سازمان استاندارد ایران به شماره 15564 با عنوان « ساختمان ها و فضاهاي عمومی براي افراد داراي معلولیت
  • کنترل رعایت ضوابط مناسب سازي در پروژه هاي عمرانی از طریق سامانه مدیریت و کنترل پروژه ها
  • پیگیري مناسب سازي ساختمانهاي اداري و تجمعی شهر تهران (مرحله اول: وزارت خانه ها وسازمانهاي مستقل)

 

 7. توجه به هویت و ارزش های تاریخی و سیما و منظر شهری

  • ساماندهی نماهای شهری و قانونی شدن تشکیل کمیته‌های نما وکمیته بناهای شاخص در دوره پنجم شورا و تشکیل دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کمیته‌های نما  و بررسی حدود 87000  پرونده نما در این کمیته ها
  • تصویب نهایی ضوابط عام نما شهر تهران درکمیسیون ماده پنج
  • ساماندهی و بازپیرایی راسته‌ها وگذرهای تاریخی شهر و مرمت و بهسازی نماهای ساختمانی و حذف زوائد شهری در خیابان‌های مرکزی شهر(خیابان‌های مرکزی مانند لاله زار و محور انقلاب اسلامي حدفاصل چهارراه وليعصر (عج) و ميدان فردوسي)
  • برگزاری مسابقات معماری برای پروژه‌های شاخص شهری مانند طراحی ساختمان پلاسکو، محور نیلوفری(شارباغ)، عینعلی و زینلی و غیره
  • برگزاری همایش‌های نما در سطح مناطق 22گانه شهر یا همکاری معاونت شهر سازی و معماری با رویکرد ترویج نماهای اصیل و الگوهای برتر معماری و نما
  • تهیه سند راهبردی مدیریت منطقه تاریخی تهران
  • توجه به حفظ بافت تاريخي و  ایجاد نهضت سرمایه‌گذاری در احیاء بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران
  • تصویب ایجاد سازوکار صدور پروانه مرمت و بهره‏برداري از بناهاي ارزشمند و تاريخي و کمیته فنی مرمت شهر تهران
  • تملک و احیاء تعداد قابل توجهی از بناهای تاریخی و ارزشمند (120 هزار مترمربع ابنیه تاریخی و فرهنگی معادل به نفع شهروندان احیا و بازسازی شد)
  • احیا و مرمت آرامستان های فرهنگی، تاریخی و مذهبی  (ارامنه، ..)
  • آسیب شناسی طرح‏ها و الزام شهرداری به تهیه طرح تفصیلی ویژه منطقه تاریخی شهر تهران
  • تصویب طرح ساماندهی و ارتقاء کیفی خیابان ولیعصر(عج)
  • احیاء ارزش‌های فرهنگی-تاریخی محلات از طریق بهسازی 5 اثر تاریخی شامل بهسازی بازارچه نایب السلطنه(محله سیروس)، بهسازی بازارکفاش‌ها(محله بازار؛ راسته فرش فروش‌ها)، چهارسوق چوبی(محله فروزش)، ساماندهی میدان سید اسماعیل(محله بازار)، مرمت خانه پیرنیا
  • تملک و احیا و مرمت ۲۷ خانه موزه به نفع شهروندان از جمله خانه موزه ولیعصر، خانه موزه اتحادیه، خانه موزه لرزاده، بازسازی آرامگاه شهدای مشروطه، بازسازی موزه هفت چنار و ...
  • تهیه و راهبری طرح مرمت و باززنده‌سازی ساباط های تاریخی تهران در محدوده حصار ناصری
  • تهیه طرح ساماندهی، مرمت و احیای آشیانه های قدیمی و فرودگاه قلعه مرغی
  • بازنگری و تکمیل طرح پیوند بازار عودلاجان با مرکز محله حکیم
  • تدوین سند راهبردی مدیریت محدوده های تاریخی شهر تهران، بازنگری طرح تفصیلی و تدوین ضوابط ویژه بافت مرکزی تهران -حصار ناصری
  • شناسایی و مستندسازی جداره های تاریخی ری و شمیرانات و تدوین دستورالعمل های بازپیرایی و طراحی در محورهای فوق
  • مرمت و بهسازی  خانه هنرمندان دو و تبدیل آن به خانه معمار یا لرزاده

 8. صیانت از باغات و فضای سبز و لغو مصوبه برج باغ

  • طرح لغو مصوبه برج باغ‌ها و جایگزینی با مصوبه خانه باغ با رویکرد حفاظت حداکثری از باغات و بارگذاری حداقلی (در سال 96 احداث 283 برج باغ با بارگذاری 4 میلیون مترمربع صورت پذیرفته است وطی سالهای 87 تا 97 حدود 128 هکتار باغ تخریب شده است )
  • پیگیری و تصویب طرح موضعی باغات انبوه کن(1072 هکتار) و فرحزاد (211 هکتار) در مراجع قانونی و تبدیل این عرصه‌های ارزشمند محیط زیستی به بزرگترین محدوده تفرجگاهی وگردشگری شهر
  • افزایش وسعت پهنه‌های سبز و باز در تهیه و تصویب طرح تفصیلی منطقه 22
  • کمک به ایجاد فرآیند سیستمی تشخیص باغات شهر تهران و رسیدگی کارشناسی و علنی پرونده‌ها
  • الزام شهرداری و پیگیری تکمیل مرحله اول تهیه شناسنامه باغات (برای بیش از 4000 باغ شناسنامه تهیه شد)
  • طرح موضعی ساماندهی و ارتقای کیفی خیابان ولیعصر به منظور صیانت از میراث طبیعی این خیابان جهت ثبت میراثی
  • پیگیری احداث تصفیه خانه در منطقه 22 و 4 به منظور تامین منابع آبی پایدار

 

9. تاب‏آوری و ایمن سازی و ارتقای کیفیت ساخت وساز

  • گذاشتن تکالیف جدی برای توجه به به تاب‌آوری و ایمن سازی در تدوین و تصویب برنامه پنج ساله سوم شهر تهران و تصویب طرح و لوایح مربوطه
  • بارگذاری نقشه‌های پهنه‌های گسلی شهر تهران بر روی سامانه طرح تفصیلی برای اولین بار و جلوگیری از احداث ساختمان‌های  حساس پر خطر و با اهمیت بر روی گسل‌ها
  • کمک به ایجاد نهضت ایمن‌سازی ساختمان‏های ناایمن از قلب تهران در مناطق 11 و12 و نظارت میدانی بر اجرای آن
  • پیگیری و اجرایی شدن صدور پروانه ساختمانی برای مقاوم‏سازی و بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های آسیب پذیر شهر تهران
  • پیگیری و عملیاتی شدن حضور مجری ذیصلاح در راستای ارتقای کیفیت ساخت و ساز شهری و عقد تفاهم‌نامه‌ شورای شهر، شهرداری و نظام مهندسی استان تهران
  • ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‏های پرخطر شهر تهران و فعال‏سازی کمیته‏های ایمنی ساختمان مناطق 22گانه شهر تهران
  • پیگیری اصلاح مبحث۲۲ مقررات ملی ساختمان و مشارکت و همکاری در تدوین سازوکارهای اجرایی و ویرایش جدید این مبحث (وزارت راه وشهرسازی و نظام مهندسی ساختمان استان تهران)
  • پیگیری ایمن‏سازی بازار بزرگ تهران
  • پیگیری وضعیت فرونشست در تهران با برگزاری نشست‏های تخصصی با سازمان‌های درون و برون شهرداری
  • ارتقای ایمنی گودهای ساختمان‌های در تهران با تصویب لایحه مربوطه در شورا و پیگیری ساماندهی و رفع خطر تعداد قابل توجهی ازگودهای پرخطر و رها شده در مناطق با نظارت‌های میدانی و پیشنهاد تخصیص بودجه ایمن‌سازی

 

10. تعیین عوارض صدور پروانه مبتنی بر عدالت اجتماعی و انضباط بخشی به نحوه محاسبه عوارض ساخت و ساز

  • عوارض صدور پروانه ساختمانی مبتنی بر قیمت واقعی و مرغوبیت مکانی املاک با  ارائه طرح"الزام شهرداری به ارائه لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی مبتنی بر قیمت واقعی و مرغوبیت مکانی املاک در شهر تهران" و تصویب عوارض صدور پروانه ساختماني در سال 1400 مبتنی بر این رویکرد در شهر تهران در جهت تحقق عدالت اجتماعی.
  • یکپارچه‌سازی، بهنگام‌سازی و تنقيح مصوبات شورا درخصوص تعيين عوارض ساختماني در شهر تهران و تصويب لايحه"عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از طرح های توسعه شهری و ساخت پارکینگ های محله‌ای" در سال 97 با توجه به عوارض بهره‌برداری
  • سطح‌بندی راسته‌ها و بورس‌های تجاری بر اساس مرغوبیت این راسته‌ها در تعیین عوارض به منظور شفاف‌سازی مبنای تعیین عوارض راسته‌های تجاری در شهر تهران
  • الزام شهرداري تهران به صدور فرم‌هاي اعلام عوارض صدور پروانه و نظارت فنی ساختماني به صورت سيستمي بجای فیش های دستی
  • پیشگیری از بروز تخلف و خطای ساختمانی د‌ر ساخت ‌و سازهای با افزایش نرخ جرایم تخلفات در کمیسیون‌های ماده 100

 11. حفاظت و صیانت از حریم شهر تهران

  • پیگیری و تصویب طرح راهبردی حریم تهران
  • پیگیری برخورد با تخلفات ساختمانی در حریم (تعداد تخریب در حریم 6800 فقره شهریور 96 تا شهریور 99)
  • تهیه طرح ساختاری حریم در دوره پنجم
  • پیگیری احياء سند مجموعه شهري تهران از طریق دولت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و حضور در جلسات شورای راهبری سند مذکور
  • انجام هماهنگی با استانداری، قوه قضاییه، فرمانداری‌ها، شهرداری شهرهای اقماری و شهرداران مناطق(دارای حریم) در جهت  حفظ و صیانت و مدیریت هماهنگ حریم

 

 12. اقدام کمیسیون شهرسازی و معماری در نهادسازی فراسازمانی برای تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری

  • تشکیل میز خیرین آموزشی شهر تهران با دبیری کمیسیون شهرسازی و معماری
  • واگذاری اراضی توسط شهرداری جهت احداث مدرسه در منطقه 22
  • طرح ساماندهي و بهينه‏سازي املاك و فضاهاي آموزشي متعلق به آموزش و پرورش شهر تهران
  • ستاد هماهنگی کمیسیون‌های ماده صد
  • اصلاح فرم ارزش معاملاتی ساختمان (جرایم تخلفات ساختمانی) موضوع تبصره 11 ماده صد
  • پیشنهاد اصلاح ماده صد با ارایه طرح اصلاح ماده صد قانون شهرداری به شورای عالی استانها، وزارت کشور وکمیسیون زیربنایی دولت
  • پیشنهاد سازو کار اجرای کامل تبصره 7 ماده صد برای ماموران شهرداری تهران
  • ایجاد مجمع روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها
  • برگزاری دو اجلاس مجمع درتيرماه 98 به همت كميسيون شهرسازي و معماري در شوراي اسلامي شهر تهران وآبان‌ماه 98 در شوراي اسلامي شهر مشهد  و تایید و تصویب طرح‌"انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی و ایجاد دسترسی عمومی و نظارت همگانی مبتنی بر اقتضائات محلی"، ‌"تشکیل نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری در شهرهای کشور" ، ‌"تشکیل کمیته های نما در شهرداری شهرهای کشور"
  • انتشار دو بیانیه و اعلام مواضع مجمع در دو محورکلیدی"تغییر نگرش واولویت دادن به مأموریت‌های شهرسازی و معماری در راستای ارتقای کیفیت زندگی در شهرها" و "تبیین جایگاه حقوق عمومی در شهرها "
  • احیای نهاد پایش و راهبری طرح‌های توسعه شهری تهران و رسمیت یافتن آن و تعمیم الگوی آن به کل کشور

 

13. شناسایی میدانی و رفع بخش قابل توجهی از مسایل و مشکلات شهرسازی محلات و مناطق با همکاری معماونت شهرسازی و معماری، کمیسیون ماده 5 و شورایعالی شهرسازی و معماری کشور

  • شناسایی مغايرت‌هاي بخشنامه‌هاي شهرداري، ضوابط طرح تفصيلي و مقررات ملی ساختمان و پیگیری رفع آنها و تنقيح ضوابط حوزه شهرسازي و معماري و بارگذاري در سامانه شهرسازي
  • ضرورت تعیین چهارچوب واختیارات و سيستمي كردن فرآيندهاي تصميم‌گيري در كميسيون‌هاي داخلي مناطق و شوراهاي معماري
  • ضرورت بررسی و بازنگری در طرح اجرایی تعریض تعداد قابل توجهی از خیابان‌های سطح محلات واقدام به لغو طرح تعریض محورهایی که ضرورت تعریض نداشته اند.
  • ایجاد سازو کارهای  كنترل ضوابط آتش نشاني در صدور پروانه هاي ساختماني مبتني بر دستورالعمل‌ها
  • ضروت اصلاح زیرپهنه های املاک در برخی محلات بدلیل ناهمخوانی وضع موجود با پهنه‏بندی تعریف شده
  • بررسي و اصلاحات در سامانه شهرسازي در خصوص نحوه محاسبه تراكم در برخی از زیرپهنه ها
  • ضرورت اجرای کامل مصوبات شورا و اجرای سيستمي نحوه محاسبه و صدور فرم‌هاي اعلام عوارض طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران
  • بررسي اعتبارگواهي‏هاي ساختماني سيستمي شهرداري تهران و پذيرش آن از سوي ساير سازمان‏ها و نهادها
  • ضرورت ارایه سازوکارهای مرمت و مقاوم‌سازي املاك ريزدانه در محدوده مركزي شهر
  • ضرورت ارایه دستورالعمل نحوه صدور پروانه در پهنه‏هايS3 (صنعتي) با همکاری اداره كل صنايع استان تهران
  • ضرورت صدور پروانه مرمت بناهاي تاريخي و خانه‌هاي ارزشمند جهت حفظ و نگهداري آنها
  • ضرورت ارایه دستورالعمل احياء و مرمت بناهاي فاقد اسناد ثبتي در محدوده تاریخی در راستاي حفظ بناهاي موجود
  • لزوم تهیه طرح‏های تکلیفی و طرح‏های اجرایی برای تعيين تكليف املاك فريز شده در سطح مناطق
  • ضرورت بازنگری در ضوابط پاركينگ در شهر تهران
  • ضرورت تسریع در تهیه طرح حق انتقال توسعه(TDR) برای جبران عدم النفع شهروندان
  • ضرورت ایجاد ساز وکار ایجاد بانك زمين برای مدیریت اراضی سهم شهرداری در جهت تامین سرانه های خدماتی
  • ضرورت تدقيق ضوابط زير پهنه‌هاي بر اساس شرایط منطقه ای و توجه به موضوع رعایت خط آسمان در شهر تهران
  • ضرورت مدیریت حريم و تسریع در تهیه و تصویب اسناد هدایت و راهبری آن در جهت حفاظت و صیانت
  • ضرورت ساماندهی انبارهاي كالا در مناطق مرکزی شهر و تصميم‌گيري در خصوص نحوه جایگزینی آنها
  • ضرورت  ایجاد سازوكار انتقال سند پاركينگ‌هاي محله‌اي برای املاک مسکونی
  • ضرورت تهیه طرح تفصيلي ویژه برای محدوده مركزي شهر با توجه به ناکارآمدی طرح تفصیلی شهر تهران در پاسخ به مسایل این محدوده‏ها
  • ضرورت تعریف  سازوکار چگونگي تامين پاركينگ‌هاي مازاد در مناطق
  • ضرورت واگذاري تهيه طرح‌هاي موضعي به مناطق به منظور تسريع در به نتيجه رسيدن آنها
  • ضرورت اصلاح محدوده بافت فرسوده و لزوم ارزیابی اثر‌بخشی بسته‌های تشویقی ارایه شده برای نوسازی بافت فرسوده
  • ضرورت رفع خطاها در سامانه شهرسازي به منظور اعمال حقوق پروانه‌هاي مختلف (شهرسازي، تخريب، ساخت)
  • ضرورت ارایه دستورالعمل در خصوص رفع مشكلات مالكين در املاك مشاعي جهت اخذ پايانكار ساختماني
  • ضرورت بازبيني و اصلاح پهنه‌بندي املاك مسكوني همجوار با پهنه و محورهاي كار و فعاليت  بواسطه تغيير در نوع فعاليت آن‏ها
  • شناسایی عرصه‌های ناکارآمد محلات و ضرورت تهيه طرح موضعي برای آنها حسب درخواست شهروندان
  • ضرورت انجام اصلاحات مورد نیاز در سامانه‌‌ها در فرآیندهای صدور پروانه وگواهی‌های ساختمانی در جهت حذف موازی‌کاری‌ها وایجاد وحدت رویه     

  

4-316

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: