• شنبه ١٣ دی ١٣٩٩-١٧:٣٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٢٢٥
حسینی میلانی:

نباید خودروها را در آلودگی هوای تهران تبرئه کرد/ احتمال مصرف مازوت از سوی کارگاه‌ها و صنایع کوچک در جنوب تهران

متاسفانه آمار دقیق و قابل اتکایی از تردد و حمل و نقل در کل شهر به ویژه در مناطق مرکزی منتشر نمی‌شود یا وجود ندارد که بتوانیم آن آمار‌ها را با وضعیت آلایندگی‌ها مرتبط کنیم. این در حالی است که میزان ناوگان فرسوده حمل و نقلی تهران اعم از اتومبیل، موتورسیکلت و اتوبوس رو به افزایش است و ضروری است دولت برای نوسازی وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت و اتوبوس فکر جدی و اقدام عاجل انجام دهد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی به نکاتی اشاره داشته است که در ادامه می خوانید: 
 
نباید نقش خودروها و وسایل نقلیه را در آلودگی هوای تهران را نادیده گرفت چراکه براساس آخرین گزارش منتشر شده سیاهه انتشار، منابع سایر آلایندگی هوا شامل خودروها، موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها سهم 60 درصدی در آلودگی هوای تهران دارند و نمی‌توان نقش آن تبرئه کرد. 
 
هرچند تقاضای سفر در بخش آموزش کاهش یافته اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، استفاده مردم از حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است. پس از اینکه طرح ترافیک تغییراتی کرده، تردد خودروشخصی آسانتر شده و بخشی از مردم که به‌خاطر کرونا نمی‌توانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند از خودروی شخصی استفاده می‌کنند بنابراین سهم آن ۴۰ درصدی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند، اکنون احتمالا بیشتر هم شده است.
 
متاسفانه آمار دقیق و قابل اتکایی از تردد و حمل و نقل در کل شهر به ویژه در مناطق مرکزی منتشر نمی‌شود یا وجود ندارد که بتوانیم آن آمار‌ها را با وضعیت آلایندگی‌ها مرتبط کنیم. این در حالی است که میزان ناوگان فرسوده حمل و نقلی تهران اعم از اتومبیل، موتورسیکلت و اتوبوس رو به افزایش است و ضروری است دولت برای نوسازی وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت و اتوبوس فکر جدی و اقدام عاجل انجام دهد.
 
نکته مهم دیگری که در افزایش آلودگی تهران موثر است، کاهش توان یا تهویه طبیعی تهران است. توان طبیعی هوای تهران برای جمعیتی بالغ بر حداکثر چهار میلیون نفر است و نه شهری مثل تهران که جمعیتش بیشتر از ۱۰ میلیون نفر است. این توان از اوایل آبان ماه تا اواخر بهمن تا دوسوم کاهش می‌یابد.
 
منابع ثابت اعم از پالایشگاه‌، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های واقع شده در اطراف شهر تهران براساس گزارش سیاهه انتشار، سهم 34 درصدی در تولید آلایندگی دارند و سهم صنایع و کارخانه‌ها به صورت خاص، 17 درصد است. افزایش یا کاهش فوق‌العاده و قابل توجه این سهم هم یک شبه و ناگهانی رخ نمی‌‌دهد مگر آنکه آنها از سوخت‌های ناپاکی چون گازوئیل کم‌کیفیت و مازوت استفاده کرده باشند.
 
وسایل گرمایشی منازل در تولید آلایندگی براساس گزارش سیاهه انتشار سهم پنج درصدی دارند. خوشبختانه با رشد تکنولوژی از میزان آلایندگی آنها کاسته شده و بسیاری از وسایل گرمایشی گازسوز شده‌اند در حالی که وقتی وسایل گرمایشی از گازوئیل استفاده می‌کردند، بیشتر آلودگی ایجاد می‌کردند. 
 
آنچه اهمیت دارد و می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند، اصلاح ساخت‌وسازها و رعایت استانداردهای محیط‌زیستی در ساختمان‌سازی‌ها است که می‌تواند در کاهش و اصلاح مصرف انرژی موثر باشد. در این چارچوب، کمیته محیط‌زیست لایحه ساختمان سبز را دنبال می‌کند که می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی ایفا کند و کمتر از وسایل گرمایشی استفاده کرد.
 
در حال حاضر مصرف گاز خانگی نسبت به فصل قبل سی درصد رشد کرده و عملا گاز نیروگاهها و صنایع بزرگ ممکن است قطع شود و مجبور به استفاده از مازوت یا گازوییل شوند اما اگر شهروندان تهرانی فقط یک درجه حرارت منزل را کمتر کنند  10 درصد صرفه جویی در مصرف گاز خواهیم داشت و می توانیم ریسک آلودگی را کمتر کنیم.
 
آن گونه که اداره‌کل محیط‌زیست تهران اعلام کرده کارخانه‌ها در ماه آذر امسال از مازوت استفاده نکرده‌اند و گفته‌اند تلاش خود را می‌کنند که این صنایع در دی ماه نیز از گاز استفاده کرده و از مازوت استفاده نکنند. مطالبه همه مردم و شورای شهر هم این است که سازمان محیط‌زیست این مسئله را پیگیری کند که حتما از سوخت پاک یا حداقل از سوخت تمیزتری استفاده شود.
 
بیشترین نگرانی ما از نقش صنایع و کارگاه‌های کوچک است. ما تعداد زیادی صنایع کوچک و کارگاه‌های صنعتی در حریم جنوبی شهر تهران داریم که اینها اتفاقا به خاطر کوچک بودن و پراکندگی ممکن است در وهله اول به چشم نیایند، ولی این صنایع کوچک اگر از سوخت مازوت استفاده کنند، چون تعدادشان قابل توجه است در آلودگی هوا می‌توانند سهم داشته باشند. 
 
در سال ۹۸ شهرداری تهران برآوردی از هزینه اجرای برنامه کنترل آلودگی هوای تهران انجام داد. براساس این برآورد، شهرداری تهران مشخص کرده است که ظرف چهار سال اقدامات متعدد و جامعی باید انجام بگیرد تا آلودگی هوای تهران کنترل شود. این اقدامات نه تنها توسط شهرداری که با همراهی سایر نهاد‌های مربوطه باید انجام شود. برای این اقدامات بودجه‌ای ۱۷ هزار میلیارد تومانی براساس قیمت‌های سال ۹۸ مورد نیاز است که شهرداری تهران به تنهایی از عهده تامین آن برنمی‌آید و دولت باید در این راه کمک کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: