• شنبه ١٣ دی ١٣٩٩-١٧:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٢٢٤
آرش حسینی میلانی در گفت‌وگو با شهرما؛

تا پایان آذرماه، در تهران مازوت‌سوزی رخ نداده / صنایع کوچک مسبب مازوت سوزی‌های اخیر

شهرما در روزهای گذشته، بحث استفاده از سوخت مازوت در برخی از صنایع در شهر تهران و تاثیر آن بر آلایندگی پایتخت مطرح شد که حواشی را نیز به دنبال داشت. سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به این مسئله در گفت‌وگو با "شهرما"، گفت: مازوت‌سوزی و استفاده از سوخت‌های ناپاک از جمله مسائل مورد حساسیت شورای پنجم بوده است. در این چارچوب، پیگیری‌های زیادی انجام شده که هر اقدامی، جنبه پیشگیرانه در خصوص تبعات این مسئله داشته باشد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از شهرما در روزهای گذشته، بحث استفاده از سوخت مازوت در برخی از صنایع در شهر تهران و تاثیر آن بر آلایندگی پایتخت مطرح شد که حواشی را نیز به دنبال داشت. سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به این مسئله در گفت‌وگو با "شهرما"، گفت: مازوت‌سوزی و استفاده از سوخت‌های ناپاک از جمله مسائل مورد حساسیت شورای پنجم بوده است. در این چارچوب، پیگیری‌های زیادی انجام شده که هر اقدامی، جنبه پیشگیرانه در خصوص تبعات این مسئله داشته باشد. 
وی ادامه داد: با تذکرات اعضای شورای شهر و همچنین پیگیری‌هایی که از سوی کمیته محیط ‌زیست آن انجام شد، خوشبختانه اداره‌کل محیط‌ زیست شهر تهران در مکاتباتی که با شورای شهر داشته، اطمینان داده که تا پایان آذرماه، هیچ‌گونه مازوت‌سوزی از سوی صنایع اصلی و بزرگ انجام نشده است. پیرو این نامه، عنوان شده که کارخانجات و صنایع اصلی تا پایان ماه گذشته از گاز استفاده کرده‌ و مازوتی برای سوخت مصرف نشده است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در آذرماه امسال، تعداد روزهایی که آلودگی در مناطق جنوبی رخ داده و علت آن مربوط به دی‌اکسید گوگرد شناخته شده، بین سه تا ۷ روز بوده است، اظهار داشت: البته، شاخص اصلی، ذرات زیر دو و نیم میکرون بوده است. بر اساس این تحلیل، نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت مناطق 18 ،19 و 20 وجود داشته و نشان‌دهنده قرار گرفتن دی‌اکسید گوگرد در رده شاخص‌های آلاینده در این مناطق است. همچنین اداره‌کل محیط زیست شهر تهران در نامه خود به شورا، این احتمال را هم داده که این آلایندگی، متوجه برخی از صنایع خرد یا کوچک باشد. صنایعی که در جنوب تهران، پراکندگی داشته و کنترل آنها، نسبت به صنایع متمرکز، قدری مشکل خواهد بود.
حسینی میلانی با بیان اینکه در دی‌ماه، باید حساسیت بیشتری داشته باشیم تا سوخت پاک‌ استاندارد از سوی صنایع و پالایشگاه‌ها استفاده شود تا حداقل اگر جریان گاز برای آنها قطع شد، دست‌کم، گازوئیل با استاندارد بالا از سوی آنها مورد مصرف قرار بگیرد، تصریح کرد: در شوک سرمایی که سازمان هواشناسی، آن را پیش‌بینی کرده، این احتمال وجود دارد که شرکت گاز مجبور به قطع گاز برای صنایع شود و در این حالت، بدون تردید باید گازوئیل با کیفیت مناسب مورد استفاده قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه پیشنهاد و انتظار ما این است که اداره‌کل محیط زیست شهر تهران نیز به همین روند اطلاع‌رسانی خود ادامه دهد، خاطرنشان کرد: این اداره‌کل بهتر است، اعداد سنجنده‌های پایش خود از صنایع مستقر در حریم تهران را مانند ایستگاه‌های سنجش و پایش آلودگی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به صورت آنلاین اعلام کند. امری که بدون شک به اعتمادسازی کمک قابل توجهی خواهد کرد.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درباره مصرف سوخت مازوت هم ابراز داشت: مازوت، یکی از سوخت‌های ناوگان حمل و نقل دریایی است. از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی به عنوان یک الزام محیط‌زیستی در سطح بین‌المللی به کشورها اعلام شده که از ژانویه 2020، نباید مازوتی، کمتر از حد مجاز اعلامی مورد استفاده قرار بگیرد. 
حسینی میلانی افزود: سیستم پالایشگاه‌های کشور برای تامین مازوت در این رابطه، نتوانسته به استاندارد مذکور تا آن بازه زمانی برسد و از همین رو، مازوت کنونی برای این مدل مصرف از موضوعیت خارج شده است.البته، منعی برای عدم استفاده از این محصول در کل کشور وجود نداشته و در برخی از نقاط که از مناطق مسکونی دور هستند، امکان استفاده از این سوخت نیز وجود خواهد داشت. اما درخصوص کلانشهرها و اطراف آن، استفاده از مازوت از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست ممنوع شده و هیچ کارخانه و پالایشگاهی حق استفاده از این نوع سوخت را نخواهد داشت.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: