• چهارشنبه ٣ دی ١٣٩٩-١٨:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٠٨٦
محمد جواد حق شناس در جلسه هماهنگی بزرگداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی مطرح:

شهید سلیمانی بر گردن شهر حق دارد/ وصیت حاج قاسم سلیمانی این بود که سرباز وطن نامیده شود

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تهران جز هنگام ورود و در روز وفات امام(ره)، جمعیتی به بزرگی بدرقه شهید سلیمانی به خود ندیده بود گفت: هم تهران حقی نسبت به این شهید دارد و هم این شهید نسبت به این شهر حق دارد. تشییع میلیونی حاج قاسم بی بدیل بود و باید روی این جمعیت تاکید کرد. این جمعیت نشان داد که حاج قاسم برای همه است.

 

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران جلسه هماهنگی بزرگداشت سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، محمد سالاری رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای شهر تهران، مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران، حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، برزین ضرغامی رییس سازمان زیبا سازی شهرداری تهران، نوبخت نماینده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران، سالک رییس سازمان بسیج شهرداری تهران، حمید علی صمیمی مدیر کل بنیاد شهید استان تهران، حزیراوی نماینده سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مدیران شهرداری برگزار شد.

محمد جواد حق شناس در ابتدای این جلسه گفت: موضوع نشست امروز هماهنگی و پیگیری لازم برای سالگرد شهادت سردار بزرگ اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی است. شخصیتی که چه در زمان حیات و چه در زمان شهادت، بزرگ بود و بزرگی کرد و این بزرگی را بر دل های مردم ایران و حتی دشمنان این آب و خاک حک کرد.

وی ادامه داد: این شهید بزرگوار به حق جایگاه بسیار ممتاز و بلند آوازه ای داشت، چه در هشت سال دفاع از این آب و خاک و چه پس از آن برای پیگیری آرمان های انقلاب در منطقه، به گونه ای که با شهادت وی چهره هایی بلند مرتبه از دشمنان این آب و خاک در برابر عظمت این شهید بزرگوار سر خم کردند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: مصاحبه معروف اردشیر زاهدی، داماد شاه و از چهرههای کلیدی دوران سلطنت را فراموش نمی‌کنم که وقتی به نام حاج قاسم رسید، تمجیدی از ایشان کرد که دوستان حاج قاسم نکرده بودند.

حق شناس همچنین افزود: تهران جز هنگام ورود و در روز وفات امام(ره)، جمعیتی به بزرگی بدرقه شهید سلیمانی به خود ندیده بود. لذا هم شهر حقی نسبت به این شهید دارد و هم این شهید نسبت به این شهر حق دارد. تشییع میلیونی حاج قاسم بی بدیل بود و باید روی این جمعیت تاکید کرد. این جمعیت نشان داد که حاج قاسم برای همه است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: این رویکرد سبب شد که میزبان عزیزان در شهرداری و سازمان های مربوط به آیین بزرگداشت شهید سلیمانی مانند بنیاد شهید و سپاه پاسداران و بسیج شهرداری باشیم.

حق شناس در ادامه این جلسه و پس از استماع سخنان مدعوین و تشریح برنامه های ویژه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: یکی از مواردی که باید در برنامه ریزی های این روز مورد توجه قرار گیرد این است که بر اساس خواسته و وصیت شهید سلیمانی واژه سردار به وی اطلاق نکنیم. حاج قاسم سلیمانی همواره خود را سرباز وطن می نامید و حتی خانواده وی نیز تاکید داشتند از اطلاق واژه سردار به شهید بزرگوار خودداری شود و عنوان سرباز وطن به وی اطلاق گردد. این موضوع به ویژه در تولید محتوای فرهنگی باید مد نظر قرار گیرد.

حق شناس افزود: بدون شک شهید سلیمانی فرق بین سردار و سرباز را می دانستند اما تاکیدشان از همان جنس تاکید پیامبر بزرگ اسلام است که می فرمودند من هم مردمی هستم از جنس شما لذا باید مراقب وصیت نامه شهید باشیم.

حق شناس افزود: ما براحتی می توانیم این کلید واژه " سرباز وطن" در سالروز شهادت شهید سلیمانی جا بیاندازیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: نکته ی دیگری که باید مد نظر قرار دهیم رعایت پروتکل های بهداشتی است، وقتی رعایت این پروتکل های زیارت اربعین، زیارت بقاع متبرکه و برگزاری نماز جماعت را پوشش می دهد به طور حتم در برگزاری این مراسم نیز باید مورد تاکید و اهمیت قرار گیرد.

حق شناس در ادامه افزود: این مراسم باید هر چه بیشتر مردمی برگزار شود و ما باید بتوانیم این مراسم را در بین مردم تسری دهیم.

حق شناس همچنین افزود: نکته ی دیگر پرهیز از به وجود آمدن فضای دو قطبی بین مراسم شهید سلیمانی و مراسم جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی است. به نظر باید برای دلجویی از بازماندگان سانحه هوایی تعدادی درخت در یکی از بوستان های عمومی شهر تهران غرص شود تا از آنان دلجویی کنیم و التیامی هر چند کوچک برای آلام آنان باشیم.

حق شناس در ادامه افزود: در سال گذشته شهرداری نه تنها در بزرگداشت مراسم تشییع شهید سلیمانی کم کاری نکرد بلکه به تنهایی بار چند سازمان دیگر را هم به دوش کشید.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا همچنین به نامگذاری معبری به نام شهید ابومهدی المهندس اشاره کرد و گفت: تا کنون چند مکان پیشنهاد شده که یکی در محدوده دولت آباد با توجه به علاقه شهید به این منطقه و تردد وی در آن مطرح شده و نیز منطقه 3 به دلیل سکونت این شهید مطرح شده که هنوز به جمع بندی نهایی نرسیدهایم.

حق شناس در ادامه افزود: موضوع دیگر بحث حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع شهید سلیمانی است که این امر می تواند به عنوان یک محور در برنامه ها قرار گیرد و حتی در تابلوی میدان ولیعصر نیز مد نظر قرار گیرد.

در این جلسه همچنین حجتالاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اظهار داشت: حاج قاسم کسی بود که هم زندگی او و هم شهادتش یک مکتب است. خداوند هم حیات و هم شهادت ایشان را به ملت ایران هدیه داد.

امرودی در همین راستا متذکر شد که: فاطمیه و شهادت حاج قاسم و سقوط هواپیما همزمان هستند و در کنار هم معنای خوبی پیدا می‌کنند.

او در پایان نیز گفت: بنیاد حاج قاسم، هشتک مرد میدان را بعنوان شعار مطرح نموده است و حضرت آقا نیز طی یک بیانیه حاج قاسم را قهرمان امت نامگذاری کردند.

در ادامه مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم متذکر شد: نصب تصویر شهید سلیمانی و شهید  ابومهدی المهندس در بزرگراه شهید قاسم سلیمانی و راسته انقلاب به آزادی و همچنین نصب تصاویر رویداد 16 دی سال گذشته در سطح شهر مواردی است که به آن خواهیم پرداخت.

سپس برزین ضرغامی رئیس سازمان زیباسازی گفت: فضا سازی سطح شهر، اجرای دیوار نگاری و اجرای ویدیو مپینگ در برج آزادی از اقدامات این سازمان خواهد بود

در ادامه نماینده معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری گفت: با همکاری بنیاد شهید تندیسی آماده شده است  که در سالن مشاهیر برج میلاد قرار خواهد گرفت. مجموعه نمایشگاهی از عکسهایی که خانواده این شهید در اختیار ما قرار داده است و قسمتهایی از فیلم شهادت ایشان که برای بار اول پخش میشود نیز از دیگر اقدامات ما خواهد بود.

در ادامه روحالله یگانه نوبخت نماینده سپاه تهران به تشریح برنامههای سپاه پاسداران برای برگزاری سالگرد شهادت سردار سلیمانی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته در تشییع ایشان حدود هفت ملیون نفر حضور داشتند، باید برای پیش‌بینی چنین جمعیتی فضاسازی و تبلیغات کنیم. لذا در بسیج و سپاه پایگاهها فعال شدهاند و هر ناحیه مقاومت بسیج بیش از ۱۰۰ بیلبورد را بروزرسانی می‌کند و هزار پلاکارد تهیه خواهد کرد و مجموعههای جهادی و خیریهای هم فعال خواهند شد.

وی ادامه داد: در بخش ادارات و سازمان ها هم بیش از پنج هزار نقطه قشری بسیج وجود دارد که از ظرفیت تبلیغی خود برای این کار استفاده میکنند و در فضای غیر رسمی ایستگاه های صلواتی و پلاکاردها، در بخش فضای رسمی تبلیغی از طریق تلویزیونهای شهری هم همکاریهای خوبی صورت خواهد گرفت.

در خیابان انقلاب سوای از یادآوری سالروز شهادت ایشان و استفاده از وصیت نامه ایشان، باید خاطرات تشییع ایشان را هم یادآوری کنیم.

راه اندازی کاروان های خودرویی سیار که ۴۵ کاروان را شامل می‌شوند و تابلوهای تبلیغی را منتقل می‌کنند و اجرای سرودهای پاتوقی در ۵۰۰ نقطه تهران، برگزاری جشنواره تولیدات هنری سردار دل ها، مسابقه هنری از وصیت نامه حاج قاسم، راه اندازی طرح خدمت رسانی به مردم به حساب حاج قاسم، راه اندازی طرح کمک مومنانه در ۶۶ مسجد با مشارکت مردم، چاپ و تکثیر پوستر شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حاج احمد متوسلیان و ابومهدی المهندس هم از جمله این برنامه ها هستند.

مجتبی سالک رئیس سازمان بسیج شهرداری هم با تشکر از محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورا  بابت برگزاری این جلسه و پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام ابومهدی المهندس گفت: بخشی از وصیتنامه حاج قاسم را انتخاب نمودیم که نصیحت به سیاستمداران است و برای ایشان ارسال داشته ایم. اما موضوع اصلی پویش مردمی برای حک کردن عکس حاج قاسم در سردر خانه ها و... است و ارسال آن برایمان است. این پویش به ۱۲۰ کشور به زبان های مختلف هم ارسال شده است و صدا و سیما هم تا دو الی سه روز دیگر وارد این پویش خواهد شد.

سپس حمید علی صمیمی مدیرکل بنیاد شهید استان تهران طی یک توصیه گفت: در ایام میلاد حضرت مسیح(ع) هستیم و درخواست دارم در دیدارها خانواده های ایثارگر مسیحی فراموش نشوند. همچنین کریسمس امسال برای هم میهنان ارمنی ما با توجه به جنگ قرهباغ و تلفات ناشی از این جنگ جانگداز است و بهتر است در این زمینه مراعات شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: