حسینی میلانی در گفتوگو با روزنامه شرق:
خسارت آلودگی هوای توأمان با کرونا جبرانناپذیراست
شرق: تهرانیها از ابتدای پاییز تاکنون ۵۳ روز هوای قابل قبول و ۳۷ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس -بهدلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون- تنفس کردند. هوای تهران درحالی در پاییز ۳۷ روز آلوده بود که در این بین سهم آذرماه از آلودگی هوا ۱۹ روز گزارش شده، این یعنی آذر آلودهترین ماه پاییز طی امسال بوده است.
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، در گفتوگو با «شرق»، در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تعطیلات نسبی ادارات و مدارس و کمشدن تردد در سطح شهر، امسال آلودگی حتی نسبت به سالهای گذشته بیشتر بود، گفت:
«اتفاقا به ماشینها ربط دارد. از کجا میگویید رفتوآمدها کمتر شده است؟ در ساعاتی از روز، ترافیک بهشدت در گلوگاهها بالاست؛ چراکه به خاطر کرونا مردم در استفاده از حملونقل عمومی احتیاط کرده و از ماشین شخصی برای عبور و مرور استفاده میکنند.
این یک واقعیت است که طرح ترافیک هم بازدارندگی سابق را ندارد و تسهیلاتی برای طرح در نظر گرفته شده و پلیس مثل سابق جریمه نمیکند. نتیجه این میشود که آلودگی تا این حد بالا میرود. من تأکید کردم شهرداری باید شاخصTQI را بررسی کند. این شاخص مثل AQI که وضعیت هوا را نشان میدهد باید به وسیله شهرداری بررسی شود. این شاخص بررسیکننده ترافیک است و مشخص میکند در محدوده مرکز شهر و حتی در ورودیهای شهر وضعیت ترافیکی چطور است. وقتی آمارها مشخص شد، میتوان گفت این آلودگی ربطی به ماشینها دارد یا ندارد.
مردمی که پیش از کرونا بیش از 40 درصدشان از وسیله نقلیه شخصی استفاده میکردند، الان قطعا این رقم بالاتر رفته و کسی نمیتواند به صورت دقیق بگوید این آمار به چه میزانی بالا رفته است».
او با بیان اینکه پاییز امسال جریان هوای کمتری دارد، گفت:
«میزان سکون هوا بیشتر است. مثلی هست که میگوید وقتی امنیت هست شما متوجه اهمیت آن نیستید. تهویه طبیعی شهر تهران هم چنین شرایطی را دارد. سالیان سال، این جریانات هوایی در تهران از سکون هوا جلوگیری میکردند. موقعیت جغرافیایی تهران به خاطر کوهها بسته است و این جریان هوا بسیار برایش مهم است.
متأسفانه به خاطر شرایط جوی این حرکت هوا بهشدت افت کرده است. تغییر شرایط اقلیمی در ایران خطر بسیار مهمی است که در منطقه خاورمیانه خشکسالی در حال افزایش است و در زمستان ظرفیت هوایی ما کاهش پیدا میکند. درباره شهر تهران بررسی دقیقی نشده و کسی نمیداند درحالحاضر ما در چه مسیری هستیم.
ما یک شهر عادی نیستیم، در شهری که اطرافش باز باشد و جریان هوا وجود داشته باشد، میشود تا حدودی آلودگی را مهار کرد، اما ما باید مراقبت بیشتری کنیم».
عضو هیاترئیسه شورای شهر تهران با اشاره به بحث آلایندههای صنعتی نیز تصریح کرد:
«در حال حاضر مصرف گاز طبیعی بالا میرود. نمیتوانند گاز مصرف شهری را قطع کنند، در نتیجه به کارخانهها فشار آورده میشود تا از سوخت جایگزین استفاده کنند. نیروگاهها و کارخانهها با این مسئله مواجه هستند. آنها خودشان علاقه ندارند که مازوت مصرف کنند. این فشار از شرایط کشور رخ میدهد.
مطابق قانون نباید کارخانههای اطراف تهران از مازوت استفاده کنند و در صورت استفاده از گازوئیل هم باید کیفیت گازوئیل خوب باشد. متأسفانه سال گذشته ما مصرف مازوت داشتیم. این مسئله به میل خودشان نیست و تحت اجبار هستند. این اجبار ناشی از شرایط خاص کشور است. ما هشت روز پیاپی آلودگی هوا داشتیم. از این هشت روز سه روزش مهدود بوده که بسیار خطرناک است؛ یعنی شرایطی که میزان آسیبپذیری افراد را بالا میبرد و رطوبت هوا زیاد است و بخار و آلودگی ترکیب میشوند.
از آن طرف در مناطق 18، 19 و 20 شاخص دی اکسیدگوگردشان بالا رفته. این را نمیشود انکار کرد و معلوم است وضعیت خوب نیست. باید مراکز نظارتی مرتبط با موضوع مثل قوه قضائیه و مجلس ورود پیدا کنند و جلوی این اتفاق را بگیرند. خسارت این آلودگی توأمان با کرونا جبرانناپذیر خواهد بود.»