• يکشنبه ٢٥ آبان ١٣٩٩-١٩:١٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٦٠٥
زهرا صدراعظم نوری در گفت و گو با رکنا:

گوگرد بنزین در بعضی جایگاه های سوخت تهران بیش از حد استاندارد است

اجتماعی رکنا: تهرانی ها نسبت به خبرهای آلودگی هوا بی تفاوت شده اند و باید به این آلودگی عادت کنند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از رکنا، زندگی با آلودگی صوتی، ترافیک، آلودگی هوا و معضلات اجتماعی حالا تبدیل شده اند به بخشی از زندگی پایتخت نشینان ایران که باید با آن سر کنند. آلودگی هوا قبل از تاکنون وجود داشته و هنوز هم یکی از معضلات مهم شهر تهران است. این معضل بزرگ کلانشهرها که گریبان تهران را هم سفت چسبیده، یکی از شعارهایی است که به نتیجه هم نمی رسد تا امید مردم ناامید شود. در این میان محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از کشته شدن 150 تا 200 نفر به دلیل آلودگی هوا در سال خبر می دهد. ولی مدیریت شهری به نظر راه حل عملیاتی و خارج از شعار آن اشاره ای نمی کند. این در حالی است که امسال آلودگی هوا با شیوع بیماری کرونا همراه شده و جان های بیشتری را در معرض خطر قرار می دهند. آلودگی هوای تهران به چه دلیل است و چه کسانی در این آلودگی مسئول هستند؟ به محض آن که این سوال پرسیده می شود، دارت انتقادات بر سیبل شهرداری کوبیده می شود. این در حالی است که زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید می کند که مدیریت شهری مخاطب آلودگی هوا نیست.
 
منابع آلودگی هوا
وی افزود: آلودگی هوا به دستگاه های مختلف کشور برمی گردد و اگر بررسی کنیم شاید سهم مدیریت شهری کمترین سهم نسبت به سایر دستگاه ها را دارد به همین دلیل نمی توان مدیریت شهری را مخاطب آلودگی هوا قرار داد. آلودگی هوا از دو منشا و منبع ثابت و متحرک ایجاد می شود. منابع متحرک (خودروها و سوخت) حدود 70درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده است. 30درصد دیگر مربوط به منابع ثابت (کارخانه ها و واحدهای مسکونی و...) است. شهرداری و مدیریت شهری تهران در منابع آلاینده های متحرک خودرو و سوخت هیچ نقشی ندارد، چرا که تولیدکننده سوخت (نفت، بنزین، گاز، گازوئیل و مازوت) و خودرو نیست. بنابراین دستگاه های دیگر در این جهت باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
لزوم نصب فیلترهای جذب دوده
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به این که درصدی از آلودگی هوای به دلیل استفاده از اتوبوس های آلاینده است، گفت: اتوبوس های درون شهری به دلیل فرسودگی آلودگی ایجاد می کنند و باید ساز و کاری برای آن فراهم شود. طبق قانون هوای پاک باید از فیلترهای جذب دوده برای اتوبوس ها استفاده شود. ناوگان حمل و نقل باید نوسازی شود و خودروهای فرسوده از رده خارج شود. اگر این امکان وجود ندارد اتوبوس ها باید بهسازی شوند تا آلودگی را کاهش دهد. طبق قانون برنامه دوم شهرداری که توسط شورای شهر به تصویب رسید، شهرداری جهت نصب فیلتر بر اتوبوس ها ملزم شد. مدیریت شهری برای نوسازی حمل و نقل تلاش های بسیاری داشت و 100 دستگاه اتوبوس نو به حمل و نقل اضافه کردند و با توافقی که صورت گرفته تا پایان سال در دو فاز دیگر 400 اتوبوس دیگر به ناوگان اضافه کند.
 
مترو در راستای حمل و نقل پاک
زهرا صدراعظم نوری با اشاره به حمل و نقل پاک، اظهار کرد: خطوط، تجهیزات، تعداد واگن ها و... مترو در راستای حمل و نقل پاک باید توسعه پیدا کند تا سرفاصله خطوط کاهش پیدا کند. این اقدام در حال انجام است اما زمان می برد.
 
سرب از بنزین حذف شده است
وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامی در راستای کاهش آلودگی هوا می توان انجام داد؟ گفت: سوخت باید استاندارد بیشتری را رعایت کند. البته نسبت به گذشته بنزین بهتری تولید می شود و سرب از بنزین حذف شده است اما در بعضی از جایگاه های سوخت رسانی گوگرد بیشتر از حد استاندارد است.
 
خودروهای ایرانی یورو 4 را پاس نکرده اند
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: امروز سوخت زیاد مشکل ندارد اما خودروها باید استاندارد لازم را داشته باشند. امروزه در کشورهای توسعه اروپایی و حتی کشورهای آسیایی خودروهای یورو5 و یورو 6 است اما خودروهای ایرانی که شماره گذاری می شوند، هنوز یورو 4 و یورو 5 را پاس نکرده است.
 
خودروهای فرسوده از رده خارج نمی شوند
صدراعظم نوری با اشاره به خودروهای فرسوده تاکید کرد: هر تولید کننده به ازای هر خودرویی که تولید می کرد موظف بود چند خودروی فرسوده را از رده خارج کند. از سوی دیگر واردات خودرو نیز باید چند خودروی فرسوده را از رده خارج می کرد اما در حال حاضر واردات خودروهای خارجی متوقف است و خودروسازان داخلی نیز الزامی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ندارند. بنابراین خودروهای فرسوده افزایش یافته و خودروهای آلاینده در شهر تردد می کنند.
 
اخذ معاینه فنی از مراکز غیرمجاز
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: