• يکشنبه ١٣ مهر ١٣٩٩-٠٨:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩١٩٥
احمد مسجد جامعی در برنامه تهران 20 اعلام کرد:

افتتاح 50 پروژه کوچک مقیاس در هفته تهران

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در آغاز هفته تهران به عنوان یک رویداد فرهنگی، ضمن حضور در برنامه تهران 20 از افتتاح 50 پروژه کوچک مقیاس در طول این هفته خبر داد و گفت: برای کلانشهر تهران بیش از هزار پروژه کوچک به ارزش دو تا سه هزار میلیارد تومان با توجه به اولویت‌های تعیین شده از سوی مردم تعریف شده است.

 

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در آغاز هفته تهران که یک رویداد فرهنگی برای شناخت بیشتر و عشق ورزیدن به تهران است، با حضور در برنامه تهران 20 از ارائه طرح راه‌اندازی خانه تهران پژوهان خبر داد.

او گفت: ما در شهرداری، خانه هنرمندان یا اندیشمندان علوم انسانی داریم اما خانه تهران پژوهان یا تاکسیرانان که مربوط به خودمان است، نداریم.

مسجد جامعی تاکید کرد: خانه تهران پژوهان طرح مهمی است. یک بخشی از تهران پژوهی بُعد نوستالژیک آن است اما یک بخش مهم چنین ساختاری، بررسی خواسته‌ها و نیازهای مردم است.

او اضافه کرد: پیشنهاد من این بود که خانه تهرانی که راه‌اندازی می‌کنیم، باید جایی باشد که با هم گفتگو کنیم.

او تعریف پروژه‌های کوچک مقیاس محله‌ای را گامی برای شناخت بهتر نیازهای مردم معرفی کرد.

به گفته این عضو شورای شهر، شرایط متفاوت محله‌های تهران، جنس مشکلات مردم را متفاوت کرده است.

او ادامه داد: اعتبارات ما محدود است. امسال در شرایط کرونایی هستیم و دولت هم توان کمک کردن به شهرداری را ندارد. به قول خودشان یک قطره نفت هم صادر نمی‌شود. بنابراین در چنین شرایطی اگر اولویت ما مردم است، باید بببنیم مردم چه می‌گویند و چه چیزی از ما می‌خواهند. اولویت مردم در همه محله‌های تهران یکسان نیست.

این عضو شورای شهر در تشریح سخن خود ادامه داد: مثلا اتاق اسباب بازی در یکی از محله‌های بالای شهر اصلا اولویت مردم منطقه نیست زیرا بچه‌های ساکن در این محلات به اندازه کل وسایل یک اتاق اسباب‌بازی، امکانات در اختیار دارند.

او افزود: برای اینکه بتوانیم پروژه‌های کوچک مقیاس را تعریف کنیم به مردم گفتیم که سه اولویت به ما اعلام کنند و بعد بگویند اولویت کلانشان چیست. مثلا فرض کنید اولویت منطقه امنیت است وقتی داخل این بحث میشود، در می‌یابید که روشنایی برای مردم محل، نوعی امنیت می‌آورد بنابراین باید پروژه را جوری تعریف کنیم که این خواسته مردم محقق شود. یا در برخی مناطق تهران، زیادی فضای سبز مشکل‌ساز شده و این مکان را به محلی برای تجمع معتادان تبدیل کرده است.

مسجد جامعی بیان کرد: ما اولویت‌ها را تعیین کردیم. من حاصل چهار سال مطالعات خود را گروه‌بندی کردم و گفتم مشکلات اصلی هر کدام از مناطق چیست و در چه گروهی قرار می‌گیرد. تصمیم گرفتیم به جای پروژه‌های بزرگ به سمت پروژه‌های کوچک برویم.

او درباره اهمیت پروژه‌های کوچک گفت: گاهی اجرای یک پروژه کوچک مثل پل می‌تواند تعداد تصادفات را کاهش دهد اما چنین پروژه‌هایی اصلا به چشم نمی‌آیند.

به گفته مسجد جامعی، در حال حاضر هزار پروژه کوچک تعریف شده است که این پروژه‌ها بر اساس اولویت‌های مردم منطقه شکل گرفته‌اند. کل اعتبار شهری حدود 31 هزار میلیارد تومان است که این پروژه‌ها حدود دو هزار تا سه هزار میلیارد تومان اعتبار دارند و در هفته تهران 50 پروژه کوچک مقیاس افتتاح می‌شود.

او اضافه کرد: از مزیت‌های پروژه‌های کوچک مقیاس این است که مردم چنین پروژه‌هایی را متعلق به خود می‌دانند. زمان سخن گفتن درباره این پروژه‌ها از کلمه ما استفاده می‌کنند که حس تعلقشان را نشان می‌دهد و این خیلی دستاورد مهمی است.

او در پاسخ به این پرسش که چرا باید به آینده تهران امیدوار باشیم؟ به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کم نظیر تهران اشاره کرد.

این عضو شورای شهر افزود: این شهر در کنار کوه باعظمتی قرار گرفته است. مجموعه باغ‌های به هم پیوسته کن ظرفیتی است که باید به آن توجه کرد. باید به نحوی رفتار کرد که صاحبان باغ‌ها که در بهبود شرایط تهران نقش دارند و باغشان درختان چند صد ساله دارد، حس کنند که ارزش باغشان بیشتر از یک زمین بایر است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به اجرای بد قانون ساخت 30 درصد سطح باغات، حساس شدن مردم نسبت به شهر را عامل موثری برای حفظ میراث طبیعی تهران معرفی کرد.

مسجد جامعی گفت: احتمالا فردا 60 درخت بالای صدسال تهران را شناسنامه‎دار می‌کنیم. بارها درباره شناسنامه‌دار کردن درختان تهران صحبت شده بود اما تاکنون این مسئله اجرایی نشده بود.

او افزود: این درختان را مردم به ما معرفی کرده‌اند. ما نهادی به اسم شورایاری داریم که 20 سال است فعالیت می‌کند. ما شناسایی درختان کهنسال را مدیریت کردیم و به شورایاری‌ها گفتیم که در این رابطه وارد عمل شوند و در هفته تهران شناسنامه‌دار کردن درختان را آغاز می‌کنیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: