• چهارشنبه ٢٢ مرداد ١٣٩٩-٠٩:٢٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٦٢٢
محمدجواد حق شناس در گفتگو با آفتاب یزد:

مهندس بازرگان و اعظم طالقانی صاحب خیابان شدند

شورای شهر به حاشیه‌ها توجهی نشان نمی‌دهد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل ازآفتاب یزد ـ رضا بردستانی: چه بخواهیم، چه نخواهیم؛ «تیتر»ها سخن می‌گویند! یکی خیلی ساده اطلاع‌رسانی می‌کند:«خیابانی به نام مهندس بازرگان نامگذاری شد» دیگری:
« تصویب نامگذاری خیابانی به نام مهدی بازرگان در شورای شهر»را بر می‌گزیند و اما وقتی تیتر می‌زنند:« در اقدامی غیرمنتظره یکی از خیابان‌های تهران به‌نام «مهدی بازرگان» نامگذاری شد» یعنی پشت این تیتر می‌تواند خبرها و چالش‌هایی در کمین باشد.
برخی با تیتر بازی می‌کنند:« تغییر نام خیابان «سازمان آب» در محله صادقیه به نام «مهدی بازرگان» و بعضی، خیابان را خیابان‌ها می‌نویسند:« نام بازرگان بر روی خیابان‌های تهران».
جناح سیاسی صاحب این تیتر نیز مشخص است:« سیاسی بازی جدید شورای شهر/ یک خیابان هم برای «بازرگان»!» حداقل از آن علامت تعجب می‌توان فهمید که کار به همین یک تیتر، ختم نخواهد شد! تیترهای دیگری هم هست:«خیابانی به نام بازرگان در تهران نامگذاری شد»، « تلاش شورای شهر برای نامگذاری یک خیابان به نام مهندس بازرگان»، « نام‌گذاری یک خیابان تهران به نام مهدی بازرگان» و «خیابان سازمان آب تهران به نام «مهدی بازرگان» تغییر یافت.»
>تعادل بخشی!
حرف خوبی می‌زند محمدجواد حق شناس، او می‌گوید:« در تهران میدان و خیابانی به نام شهید حسین فاطمی نامگذاری شده و خیابانی به نام نواب صفوی، نمی‌شود گفت چون فدائیان اسلام با فاطمی زاویه داشته‌اند پس یا باید نام نواب صفوی بر خیابانی نقش ببندد یا فاطمی! بالاخره این گونه شخصیت‌ها که چندبعدی نیز به شمار می‌آیند، موافقان و منتقدان و حتی مخالفانی دارند، این وظیفه ی شورای شهر است که استانداردهای لازم را رعایت کند نه توجه یک جانبه به خواست و میل و اراده
یک جناح سیاسی!»
>تهدید بر سر نامگذاری خیابانی به نام دکتر مصدق!
حق شناس که دستی نیز بر آتش سیاست دارد معتقد است:«نباید به حاشیه‌ها توجه داشت؛ حاشیه در هر زمینه‌ای وجود داشته و دارد.» و ادامه می‌دهد:«سر جریان نامگذاری خیابانی به نام دکتر مصدق حتی تهدید شدم که «نمی گذاریم و امکان ندارد!» اما من با نرمی و آرامش با آن‌ها سخن گفتم که وقتی کاشانی موافقانی دارد لابد مصدق نیز همین گونه است.»
وی خاطرنشان می‌کند:«حالا اگر غلبه بر موافقان دکتر مصدق بود یعنی باید از شخصیتی چون کاشانی بگذریم؟ قطعاً نه! این با ذات و ماموریت شورای اسلامی شهر تهران منافات دارد زیرا ما در همه ی امور باید تعادل بخشی‌های اجتماعی را لحاظ کنیم.»
>تغییر نام خیابان «سازمان آب» به نام «مهدی بازرگان»
محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرعی نامگذاری صورت جلسه چهلمین جلسه رسمی دور پنجم (دویست و هشتاد و دومین جلسه متوالی) را اینگونه شرح داد که پل بی‌نام در محدوده تهرانسر در منطقه ۲۱ شهرداری تهران به نام پیشنهادی سرلشکر خلبان شهید مکری و کوچه حاج عبدالمحمود در محدوده میدان قزوین در منطقه ۱۱ شهرداری تهران به نام پیشنهادی پروفسور شمس (موسس بیمارستان فارابی) تغییر نام یابد.
حسن رسولی در مخالفت با تغییر نام کوچه حاج عبدالمحمود به نام پروفسور شمس گفت: محل کار و زندگی پروفسور شمس در خیابان ویلا بوده است و بهتر است در همان محدوده یک نام‌گذاری داشته باشیم. همچنین مسجد جامعی با بیان اینکه کوچه عبدالمحمود به محل اسکان کارگران و محل فروش پیچ و مهره تبدیل شده و هیچ سنخیتی با چشم پزشکی ندارد، گفت: به نظر می‌رسد باید یک مکان را بهتری را انتخاب کنیم و همچنین باید بگویم که ما برای اولین بار است که می‌خواهیم یک مکان به نام دانش‌آموزان شهید نام‌گذاری کنیم و این محل به دلیل آنکه محل شهادت ۱۶ دانش‌آموز در حمله هوایی بوده بسیار مناسب است. تغییر نام کوچه حاج عبدالمحمود به پروفسور شمس با توجه به اعتراض‌ها برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه برگشت داده شد.
خیابان "سازمان آب" با ۱۳ بار تکرار، در محدوده صادقیه در منطقه ۲ و ۵ شهرداری تهران به نام پیشنهادی مهندس مهدی بازرگان و گذر "عدالت" با ۲۸ مورد تکرار در محدوده مختاری واقع در منطقه ۱۱ شهرداری تهران به نام پیشنهادی شهید علی اکبر کلاته، خیابان شاهد در محدوده ارتش واقع در منطقه ۱ شهرداری تهران بنام پیشنهادی جهادگر شهید محمد تقی رضوی، همچنین خیابان سراج در محدوده شهید علی اصغر محمدی واقع در منطقه ۱۹ شهرداری تهران به نام پیشنهادی شهید آقاسی زاده تغییر نام یافتند.
>یک نامگذاری جنجالی
در این میان جنجالی‌ترین این نامگذاری‌ها که مربوط به تغییر نام خیابان سازمان آب به نام مهدی بازرگان بود که مورد تائید اعضای شورای شهر قرار گرفت. احمد مسجد جامعی در موافقت با نامگذاری این خیابان به نام بازرگان به خدمات وی در سالهای پیش از انقلاب اسلامی برای ایجاد لوله کشی آب اشاره کرد و گفت: نامگذاری این خیابان به نام بازرگان از این جهت سنخیت دارد. حق شناس با اشاره به اینکه خیابان «آزادی» با ۷۱ مورد تکرار در حد فاصل بزرگراه سعیدی تا بلوار یافت آباد واقع
در منطقه ۱۸ شهرداری تهران بهتر است به نام پیشنهادی شهیدان مایلی تغییر نام یابد، تغییر نام میدان باربری در محدوده شهید رجایی واقع در منطقه ۱۶ شهرداری تهران به نام پیشنهادی دانش‌آموز را مطرح کرد.
>اعظم طالقانی هم صاحب خیابان شد
رئیس کمیسیون فرعی نامگذاری در صورت جلسه چهلمین جلسه
رسمی دور پنجم درباره تغییرنام معابری به شرح ۱۶ متری گلستان با ۹۲ مورد تکرار در محدوده پونک واقع در منطقه ۵ شهرداری تهران به نام پیشنهادی شهید اسلامیان، کوچه بی‌نام در محدوده وحدت اسلامی واقع در منطقه ۱۱ شهرداری تهران بنام پیشنهادی دوم، کوچه حافظ در محدوده دولت واقع در منطقه ۳ شهرداری تهران به نام پیشنهادی اعظم طالقانی کنشگر حقوق زنان هم اشاره داشت، که مورد تائید دیگر اعضا قرار گرفت.
حق شناس به تغییر نام کوچه نصر ۵ در محدوده شاهد واقع در منطقه ۱۵ شهرداری تهران به نام پیشنهادی شهید فریدون روزبهانی، پل رو گذر کن در محدوده یافت آباد واقع در منطقه ۱۸ شهرداری تهران به نام پیشنهادی شهیدان عابدی، کوچه بی‌نام در محدوده شهرک صدرا واقع در منطقه ۲۲ شهرداری تهران به نام پیشنهادی آشیانه ۱، کوچه بی‌نام در محدوده شهرک صدرا واقع در منطقه ۲۲ شهرداری تهران به نام پیشنهادی آشیانه ۲، کوچه بی‌نام در محدوده شهرک صدرا واقع در منطقه ۲۲ شهرداری تهران بنام پیشنهادی آشیانه ۳، کوچه بی‌نام در محدوده چیتگر واقع در منطقه ۲۲ شهرداری تهران به نام پیشنهادی شهید ابراهیم شهرکی و کوچه آبرم در محدوده کارگر واقع در منطقه ۱۱ شهرداری تهران بنام پیشنهادی شهید حیدری جوزانی پیشنهاداتش را ارائه داد. اعضای شورای شهر به تغییر نام این معابر به جز کوچه حاج عبدالمحمود در محدوده میدان قزوین در منطقه ۱۱ شهرداری تهران به نام پیشنهادی پروفسور شمس (موسس بیمارستان فارابی) رای مثبت دادند.
دیگر مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تغییر نام خیابان محل سکونت اعظم طالقانی به نام این فعال سیاسی تاریخ معاصر ایران بود. اعظم طالقانی، فرزند آیت الله سیدمحمود طالقانی از چهره‌های تاریخ معاصر ایران است. اعظم طالقانی به‌عنوان مبارز سیاسی پیش از انقلاب و از فعالان اجتماعی بعد از انقلاب شناخته می‌شود. وی از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۸۲ در مقام دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی فعالیت داشت. ازجمله فعالیت‌های اعظم طالقانی در عرصه فرهنگ مکتوب مسئولیت انتشار دو نشریه «پیام هاجر» و «پیام ابراهیم» بود. وی ۸ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.
>تعادل بخشی و پاسداشت نام‌ها و شخصیت ها
حق شناس به آفتاب یزد می‌گوید:«شورای کمیته نامگذاری تلاش دارد که بر اساس شرایط شهر بتواند هم یک تعادل بخشی منطقی ایجاد کند و هم اینکه در رابطه با بزرگداشت و پاسداشت کسانی که برای این مرز و بوم تلاش کردند، زحمت کشیدند و بدون هیچ ادعایی خودشان را وقف شهر و ملت شان کردند بتوانیم حداقل گوشه‌ای از زحمات شان را پاس بداریم و قدردان شان باشیم، بنابراین یکی از این تغییرات، تغییر نام خیابان سازمان آب در منطقه 2 و 5 شهرداری به نام «مهندس بازرگان» بود. دلیل این نامگذاری هم مشخص است فارغ از اینکه آقای بازرگان را عموم مردم به عنوان یک چهره سیاسی و از مبارزین انقلاب می‌شناسند به عنوان یک مهندس در دهه 20 و 30 در تهران نقش بسیار مهمی در رابطه با ترمیم و بهبود شبکه آبرسانی شهر تهران
داشته اند. ضمن اینکه 13 نام مشابه سازمان آب در استان تهران وجود دارد که طبیعتا یکی از وظایف این است که این نام‌های تکراری آرام آرام کاهش یافته و تا حدودی از سرگردانی مردم کاسته شود و نهایتا بتوانیم از این ظرفیت نامناسب‌سازی نام‌هایی که نیاز است تغییر بکند استفاده کنیم.»
>اعظم طالقانی زندانی ابدی که با قیام مردم آزاد شد
این عضو شورای شهر تهران ادامه می‌دهد:«نام‌گذاری دوم هم که باز مورد توجه است نامگذاری معبری است به نام خانم اعظم طالقانی که ایشان نماینده اول دور اول مجلس از تهران بودند و نیز از مبارزین شناخته شده قبل از انقلاب هستند که در سال 1353 دستگیر و به حبس ابد محکوم شدند و در سال 1356 با قیام مردم آزاد شدند و به روزنامه نگاری پرداختند و به هر حال چهره شناخته شده شهر تهران هستند و خیابان کلاهدوز که محل زندگی ایشان بود به نام این بانوی بزرگ تغییر نام یافت.»
وی اظهار داشت:« نهاد دیگری که مطرح شد نهاد سازمان نظام پزشکی کشور بود که برای قدردانی از بیش از 150 شهید خدمت از همکاران عزیز در کادر پزشکی، پرستاری و درمانی که خیابان زرافشان شمالی به نام مدافعان سلامت نامگذاری شد و برای اینکه نام زرافشان هم حفظ شود زرفشان جنوبی به زرافشان نام‌گذاری شد. قبلا هم نام‌هایی چون شهید دکتر نرگس خانعلی زاده و دکتر خدادوست هم برای فرعی‌های منشعب این خیابان انتخاب شد. به دلیل نزدیکی این معبر به محل وزارت بهداشت و درمان کشور معابر را به نام جامعه پزشکی نامگذاری کردیم و تعدادی از معابر به نام شهیدان فرامنطقه‌ای نام‌گذاری شد که در مجموع حدود
22 نامگذاری انجام شد.»
حق شناس در واکنش به این سوال که:«نام گذاری‌ها همیشه حواشی سیاسی به دنبال خواهد داشت که بخشی از آن طبیعی است و بخشی هم که در نامگذاری‌های قبلی شاهد بودیم تبدیل به حواشی بسیار آزاردهنده شد. نظر شما چیست؟» می‌گوید:
«ما به تنها چیزی که فکر نمی‌کنیم حاشیه‌ها است ما دقیقا در متن کار می‌کنیم و وظایف قانونی شورا کاملا مشخص است و هدف، بهسازی معابر است. در هیچ شهر و کلان شهر دنیا این اندازه آشفتگی نام که در تهران وجود دارد را شاهد نیستیم. در بررسی‌ها مشخص شد که 92 نام تکراری در تهران برای معابر وجود دارد که این تشابه حتما برای پیگیری، آدرس و تاکسی‌ها و... مشکل آفرین است. معبرها باید به سمت یکه‌سازی برود. خیلی از میادین و معابر وجود دارد که هنوز بی‌نام است و قرار شد برای آنها نامگذاری انجام شود و بتوانیم به یک سامان مناسبی در نامگذاری برسیم.»
حق شناس به آفتاب یزد گفت:«تلاش ما بر این است که نام‌های تاریخی به هر قیمتی حفظ شود و در عین حال فرصت‌های جدیدی برای شهر تعریف شود و یک تعادل بخشی ایجاد شود. در یکی از جلسات نام دکتر مصدق پیشنهاد شد که خب این بزرگوار موافقین و مخالفین خود را دارد و با زبان تهدید با بنده صحبت شد که ما اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی بیافتد و بنده به آرامی صحبت کردم که چه دلیلی دارد که اینگونه صحبت کنید اگر مخالف دارد قطعا موافق هم دارد.» وی ادامه داد:«مثلا آیت الله کاشانی به عنوان چهره ارزشمند و مذهبی در کنار مصدق نقش آفرینی جدی در مسائل سیاسی و مذهبی و ملی شدن نفت داشتند. ولی متاسفانه با جدایی که پیش آمد هر کدام موافقین و مخالفینی دارند. حال آیا ما باید اجازه بدهیم مخالفین نام آیت الله کاشانی تعرض بکنند که چرا چنین نامی انتخاب شده است؟ این مسائل به مرور درست خواهد شد و نگاه باید اصلاح شده و رویکرد صفر و صدی نباشد.»
حق شناس در پایان خاطرنشان می‌کند:« یکی از میادین معتبر شهر به نام دکتر سید حسین فاطمی است ودر مقابل نام یکی از معابر شهر به نام شهید نواب صفوی است که از فداییان اسلام هستند. پس ما با دو جریان رو به رو هستیم یکی از نام‌ها به نام کسی است که ترور شده و دیگری به نام کسی است که ترور کرده است و این نشان می‌دهد که باید نسبی نگاه کرد و باید بپذیریم که یک انسان کامل نیست و هم می‌تواند اشتباه بکند و هم قابل احترام باشد. دلیل ندارد که بگوییم حتما باید نمره صد باشد تا به عنوان نام معبر انتخاب شود. باید به تمام دیدگاه‌ها در شهر احترام گذاشت.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: