• سه شنبه ١٠ تير ١٣٩٩-١٠:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨١٧٥
احمد مسجدجامعی در جلسه شورای شهر تهران تاکید کرد

شورایاران می توانند کتابفروشی ها را شناسایی و با کمک شهرداری تابلو بزنند

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورایاران می توانند در محله خود کتابفروشی ها را شناسایی کنند و با کمک شهرداری تابلو بزنند. این کار سبب می شود تا دسترسی به این کتابفروشی ها آسان شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعی در دویست و بیست و سومین جلسه شورا، و در بررسی  طرح « الزام شهرداری تهران به نصب تابلوهای راهنمای کتابفروشی ها در مناطق 22 گانه تهران » و آمار ارائه شده در زمینه نشر کشور، گفت : آماری که درخصوص نشر داده می شود، اغراق آمیز است و ابعاد مسئله تا این حد گسترده نیست. به عنوان مثال  فرض کنید، وزارت ارشاد می گوید بیش از 15 هزار ناشر داریم. ولی واقعا ما بیش از 1500 ناشر در تهران نداریم. در نمایشگاه کتاب تمام ناشران کشور با نمایندگی و بی نمایندگی 2200 عدد هستند. یعنی ناشر به معنای کسی که کار می کند، کتاب چاپ می کند، و فعال است شاید حدود  1000 تا 1200  عدد داشته باشیم. وی ادامه داد: اگر هم بخواهیم ناشران فعال را بگوییم، تعداد از این هم کمتر است. درباره کتابفروشان هم آن طور که گفته شد، 4000 فروشگاه نیست. شاید 500 تا  حداکثر 700 کتابفروش داشته باشیم. از بین اینها نزدیک به یک سوم در راسته های کتابفروشی، مثل انقلاب و کریم خان هستند.

مسجد جامعی  با بیان این مطلب که در راسته کتابفروشی ها، طبیعتا همه کتابفروش هستند، گفت : در چنین راسته هایی، کتابفروش ها علامت نمی خواهند. بنابراین لازم است بندی بیاوریم که راسته ها مشمول این مصوبه نمی شوند، و علامت نمی خواهند. نصب تابلو به حدود 500- 400 کتابفروش محله ای مربوط می شود که معمولا همراه با کتاب، نوشت افزار هم می فروشند. ما عده ای ناشر داریم که دفتر دارند. اما اصلا کتابفروشی ندارند. بنابراین می شود ناشران را هم اینجا حذف کرد. البته ناشر کتابفروش هم داریم. ولی جداست و باید دقت داشت که مجوز کتابفروشی را اتحادیه و مجوز نشر را ارشاد می دهد. در حالی که اینجا کنار هم آمده اند .

یادی از یک کتابفروش در محله امیریه

عضو شورای شهر تهران با گرامیداشت یاد مرحوم آقای پلویی، مدیر کتابفروشی سعدی که اخیرا فوت کرده است،در محله خود، اظهار داشت : ما وقتی بچه بودیم کتابهای درسی و غیر درسی مان را از ایشان می خریدیم، یا به ایشان سفارش می دادیم. بچه های من هم از ایشان خرید می کردند. هنوز هم همین است. چنین کتابفروشی هایی رکن محله و عنصر پایدار محله محسوب می شوند.

نقش شورا یاران در معرفی کتابفروشی ها

مسجدجامعی در ادامه و در خصوص شناسایی کتابفروشی ها، گفت: ما به شورا یاران گفتیم که در محله خود کتابفروشی ها را شناسایی کنند، و با کمک شهرداری تابلو بزنند. این کار را هم کردند.  به عنوان مثال، وقتی در کتابگردی سال گذشته به منطقه 2 رفتیم، شاهد این اقدام بودیم و در واقع ایده هم از همانجا شکل گرفت. این کار دسترسی را آسان می کند، و اگر ابعاد مساله را از این زاویه ببینیم، اقدام در این زمینه، کار خیلی شاقی هم نیست، و الان هم انجام می شود. در مناطق دیگر هم با کمک شورا یاران انجام شده است. در واقع این مصوبه دارد قاعده مند و نظام مندش می کند، و به آن نظم می بخشد .

شهروندان به کتابفروشی ها مراجعه می کنند، نه دفاتر انتشاراتی

عضو شورای شهر تهران درباره تبصره یک طرح الزام شهرداری تهران به نصب تابلوهای راهنمای کتابفروشی ها در مناطق 22 گانه شهر تهران که اذعان می دارد « نصب تابلو راهنمای کتابفروشی ها به آن دسته از ناشران و کتابفروشانی تعلق می گیرد که دارای پروانه کسب معتبر از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند» گفت : این عنوان خوب است. اما ناشران را لازم نیست بیاوریم. ما کتابفروشان را داریم که از اتحادیه مجوز می گیرند، و ناشران هم هستند که از وزارت ارشاد مجوز می گیرند. برخی از ناشران کتابفروش هم هستند، و بعضی کتابفروشان هم ناشر نیستند. از آنجا که برای ما فضای عمومی شهر مورد نظر است، باید گفت جایی که در شهر، شهروندان مراجعه می کنند، کتابفروشی هاست، نه دفاتر نشر. بنابراین نیازی نیست برای ناشران هم تابلو بزنیم، تا اعلام شود که این جا انتشارات است. پیشنهادم این است که تبصره یک به این شکل تغییر کند: نصب تابلوهای راهنمای کتابفروشی ها به آن دسته از کتابفروشی هایی تعلق می گیرد که دارای پروانه معتبر از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران باشند.

 این پیشنهاد از سوی اعضای شورا مورد پذیرش واقع شد.

وی افزود: به هر حال دفاتر نشر بحث متفاوتی دارند، و در جایی که ناشر، کتابفروشی هم دارد، همان کتابفروشی را ملاک قرار دهیم که با عنوان هم تطبیق دارد.

راسته های کتابفروشی به تابلوی راهنمایی نیاز ندارند

در ادامه  جلسه و به هنگام بحث درباره نصب تابلوی راهنمای کتابفروشی ها، مسجدجامعی گفت: گاهی مکان هایی هست، مثل کتابفروشی فردوسی، در تجریش. اما گاهی هم راسته کتابفروشی تشکیل می شود. بنابراین این طرح یک بند نیاز دارد. در واقع جایی که راسته است، نیازی به تابلوی کتابفروشی ندارد. چون راسته است و همه کتاب فروشند. طرح ما مربوط به مکان هایی است که راسته نیست و بیشتر کتابفروشی های محله ای مد نظر است که نوشت افزار، اسباب بازی، مداد رنگی و کم و بیش صنایع دستی هم می فروشند، و به نوعی پاتوق محله هستند.

رئیس ستاد اجرایی و هماهنگی  شورایاری های شهر تهران اظهار داشت: در واقع شناسایی کتابفروشی ها را شورا یاری ها در محله و مناطقی نیز انجام داده اند. نباید فراموش کرد که اقدام برای نصب تابلو به انسجام محله ای کمک می کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این مطلب که لازم است به این بند اضافه کنیم که راسته های کتابفروشی از شمول این قانون مستثنی هستند، بیان داشت: بقیه موارد هم که سازمان زیباسازی متولی است، قواعد مخصوصی دارد که همان را اعمال می کند. پیشنهادم آن است که موضوع را در قالب بزرگتری ببینیم.

شورا در جزئیات اجرا دخالت نکند

مسجد جامعی همچنین در خصوص چگونگی نصب تابلوهای راهنمای کتابفروشی ها گفت : نباید موضوع را خیلی پیچیده کرد. این مسوولیت شهرداری است که با هماهنگی شهرداران مناطق 22 گانه کار نصب را انجام دهد. این که مکان یابی، ساخت و نصب تابلو به عهده کیست؟ موضوعی است که جزئیات اجرایی است و ما نمی توانیم تا این حد در اجرا دخالت کنیم. می گوییم مسوولیت با شهرداری و نیز سازمان زیباسازی است، به جهت اینکه تابلوها را نصب می کند. بنابراین باید این گونه دید که شهرداری خودش انجام دهد و گزارش بدهد.

عضو شورای شهر تهران در باره گفته بهاره آروین، مبنی بر نبود هیچ گونه توضیحی در باره چگونگی انجام و اجرای فرایند شناسایی کتابفروش ها در محلات، گفت: این کار در اجرا خیلی راحت است. فهرستی از کتابفروشی های تهران داریم که در اختیار همه هست. خود شوراهای محلی را هم می توانیم فعال کنیم. اینکه به اتحادیه مراجعه و مکاتبه شود، روند اجرایی طولانی ای را در بر می گیرد .

223-12

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: