• شنبه ١٥ مهر ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١١٤٩٩
بهاره آروین:

دستاورد شورای اصلاح‌طلب

طرح «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» که روز سه‌شنبه (۹۷/۷/۱۰) با ۱۶ رای موافق از ۱۸ نفر از حاضرین و بدون حذف حتی یک بند از آن در صحن علنی شورا به تصویب رسید، یکی دیگر از دستاوردهای شورای اصلاح‌طلب در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران است که به پشتوانه همراهی و رای نزدیک به اجماع تمامی اعضا محقق شد.
 این طرح در سه جلسه بررسی کارشناسی در کمیسیون‌ مشترک میان «کمیسیون‌های نظارت و حقوقی» و «برنامه و بودجه» و با استفاده از نظرات ارزنده برخی دیگر از کمیسیون‌ها مانند کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، پخته‌تر و کامل‌تر شد و دایره شمولیت موقعیت‌های دارای تعارض منافع در آن گسترش یافت به گونه‌ای که تعداد مفاد آن از ۷ بخش و ۱۳ماده در طرح اولیه به ۹ بخش و ۱۸ ماده در طرح نهایی افزایش یافت.
با پیشنهاد همکاران در صحن علنی شورا، ممنوعیت استخدام بستگان مدیران شهرداری در زمان تصدی مسئولیت که در این طرح پیش‌بینی شده بود، با رای اکثریت موافق به ممنوعیت استخدام بستگان شورای شهر نیز تسری یافت. پیشنهادی که در زمان بررسی، شکلی دموکراتیک از تضارب آرا و استدلال‌های موافق و مخالف را در صحن علنی شورا به تصویر کشید که متاسفانه بازنمایی نادرست آن در رسانه‌ها، سوءتفاهم‌هایی را در افکار عمومی ایجاد کرد و موجب هجمه و نسبت‌های ناروا به برخی همکارانم در شورا شد. به هرحال، امیدوارم شفافیت آراء در شورا به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای شورای اصلاح‌طلب، به ضدخود بدل نشود و به جای هجمه و سرکوب آراء اقلیت، به گفت‌وگوی مستدل و محترمانه میان آراء متفاوت منجر شود.
به‌هرحال وقتی فرآیند تدوین و تصویب طرح «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» را از ابتدا تا به امروز که با تصویبش در صحن علنی شورا، تنها نیمی از راه تحقق واقعی‌اش پیموده شد را مرور کنیم، می‌بینیم که در مراحل مختلف از امضا تا رای موافق به یک فوریت و بعد بررسی دقیق و کارشناسانه در کمیسیون‌های اصلی و پیشنهاد برخی بندها توسط کمیسیون‌های فرعی تا ارایه آخرین پیشنهادها در صحن علنی و بالاخره تصویب نهایی طرح، هریک از اعضای شورا نقشی به‌سزا در تدوین و تصویب این طرح ایفا کرده‌اند. طرحی پیشروانه که برای اولین‌بار در قالب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید و کمیته شفافیت تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن تمام بندهای آن خواهد کرد تا شهرداری تهران را به الگویی مثال‌زدنی در مدیریت موقعیت‌های مختلف تعارض منافع بدل کند.
مهم‌ترین مفاد این طرح عبارت است از:
❌ ممنوعیت ها:
❌ شرکت‌هایی که مدیران شهرداری تهران یا بستگان ایشان در آنها به میزان بیش از پنج درصد سرمایه شرکت سهامدار هستند یا مسئولیت مدیرعاملی، عضویت در هیئت مدیره یا هیئت نظارت، بازرسی، حسابرسی، مشاوره و نمایندگی شرکت را برعهده دارند، نمی‌توانند طرف معامله‌ی شهرداری تهران قرار گیرند.
❌ کارکنان شهرداری تهران حق استفاده از هیچ یک از صلاحیت‌های مندرج در پروانه سازمان نظام مهندسی ساختمان خود را در شهر تهران ندارند.
❌ مدیران شهرداری تهران که همزمان عضو هیئت مدیره یا امنای واحدهای تابعه شهرداری تهران و شرکت‌های اقماری هستند نباید از محل این عضویت هیچ گونه وجهی به عناوین مختلف از جمله عضویت و پاداش و عیدی مگر در موارد مصرح در قانون دریافت نمایند.
❌ به‌کارگیری بستگان مدیران شهرداری تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران به سبب موقعیت شغلی آنان طی دوره مسئولیت در شهرداری تهران و واحدهای تابعه ممنوع است.
✅ شفافیت:
✅ شهرداری تهران مکلف است فهرست مشخصات نام و نام خانوادگی، کد ملی، سال تولد، مدارج تحصیلی، مسئولیت (تاریخ انتصاب و محل خدمت)، احکام سرپرستی، سوابق شغلی، سوابق کار در شهرداری، کلیه حقوق و مزایا و دریافتی‌های مدیران شهرداری تهران و را به طور کامل در دسترس عموم قرار دهد.
🔸 کلیه اطلاعات اشاره شده، در خصوص هرگونه استخدام کارکنان جدید در شهرداری تهران نیز، باید منتشر و به‌صورت برخط در دسترس عموم قرار گیرد.
✅ شهرداری تهران مکلف است، فهرست کارکنان دارای پروانه سازمان نظام مهندسی ساختمان شهر تهران را منتشر و در دسترس عموم قرار دهند. همچنین این لیست را به عنوان لیست ممنوعه در سامانه شهرسازی اعمال نماید.
✅ شهرداری تهران موظف است فهرست اشخاص حقوقی دریافت‌کننده کمک از شهرداری تهران،‌ اسامی اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل، مبلغ دریافتی و دلیل کمک مالی را به صورت عمومی منتشر کرده و به صورت مستمر بروزرسانی نماید.
✅ شهرداری تهران مکلف است، مشخصات کلیه سفرهای خارجی مرتبط با مسئولیت کاری مدیران و کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه، که از تاریخ ابلاغ مصوبه انجام پذیرفته حداکثر تا سه هفته پس از اتمام سفر منتشر و در دسترس عموم قرار دهد.
📜 نسخه نهایی متن مصوبه

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: