• چهارشنبه ٦ اسفند ١٣٩٩-١٩:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٦٤
بهاره آروین

اصلی ترین هدفگذاری های شهرداری شیشه ای در سال پایانی چیست؟

اینکه ما از آغاز تحقق شهرداری شیشه ای را هدف قرار دادیم چند دلیل مهم داشــت؛ اولین و مهم ترین دلیل این انتخاب جلب اعتماد شهروندان بود. حقیقت این است که مدیریت شهری بدون جلب مشارکت شهروندان در انجام وظایف خود موثر نخواهد بود و پیش زمینه این مشارکت اعتماد است؛ اما مادامی که شــهروندان به شهرداری بی اعتماد باشند مشارکت آنان در حل مســائل شهری ازقبیل ترافیک، آلودگی هوا و مدیریت پسماند بسیار بعید خواهد بود. یکی از راه حل های افزایش اعتماد شهروندان ایجاد شفافیت در پیکره مدیریت شــهری است و به همین دلیل هم هست که شفافیت یکی از شاخص های اصلی حکمروایی خوب محسوب می شود. عامل دیگری که تحقق شــهرداری شیشــه ای را ضــروری می کند، لزوم اشتراک گذاری داده های شهری با مردم و متخصصان است.

مباحث شهری ازجمله مسائل پیچیده و چندوجهی است که جز با استفاده از دانش روز و همفکری متخصصان قابل حل نیست. این در حالی است که نهادهای سیاستگذاری و اجرا کمتر به استفاده از دانش آکادمیک اقبال نشان می دهند؛ به نظر می رسد میان نهادهای سیاستگذار و سازمان های اجرایی و نهادهای آکادمیک شکافی وجود دارد که یکی از دلایل آن دسترسی نداشتن نهادهای آکادمیک به داده های معتبر در خصوص وضعیت موجود است. بنابراین یک وجه دیگر از شهرداری شیشــه ای دسترس پذیرکردن این داده هاست. نکته بعدی و مهم ترین ضرورت شــهرداری شیشه ای نیز کاهش فساد و فعال کردن نظارت همگانی اســت. نظرسنجی ها و پژوهش های بسیاری نشان می دهد که احساس فســاد نسبت به شهرداری در جامعه بالاست و مدت هاست اصطلاح شــهرداریچی به عنوان فردی جا افتاده است که در قبال ساده ترین وظایف خود طلب رشوه می کند.

از این رو شفافیت یکی از ضرورت های مهم برای ســازمان هایی مثل شهرداری تهران است؛ چرا که بر مبنای تجربیات جاافتاده جهانی، راه حل اصلی کاهش فســاد نه در افزایش نظارت متمرکز بلکه در فعال کردن نظارت همگانی است. ما پروژه شــهرداری شیشــه ای را با چهار محور آغاز کردیم اما وقتی در عمل جلو رفتیم، متوجه شــدیم هر چه محورها را افزایش دهیم باز هم حوزه های مهمی غیرشفاف خواهند بود. در سه سالی که گذشت، نه تنها محورهای اولیه شــهرداری شیشه ای ازجمله انتشــار قراردادهای بالای یک میلیارد تومان، انتشار پروانه های ساختمانی صادره در حوزه شهرسازی، انتشار آرای اعضای شــورای شهر و انتشار جزئیات عملکرد و تفریغ بودجه شهرداری تهران محقق شــد بلکه چندین برابر این اطلاعات در دسترس عموم قرار گرفت؛ ازجمله صورت های مالی، اساسنامه و آیین نامه مالی و معاملاتی واحدهای تابعه، اطلاعات کارکنان و مدیران شــورا و شهرداری، اطلاعات سفرهای خارجی، نســخه کامل پژوهش های شهرداری تهران، داده های تماس هــای ۱۳۷ و ۱۸۸۸ و اطلاعــات روزبازارها و کیوســک ها. بنابراین می توان گفت پروژه شهرداری شیشه ای در تحقق اهداف اولیه خود تا حد زیادی موفق بوده است اما همچنان دو وجه از تحقق کامل این پروژه باقی مانده که نیازمند تالاش بیشتر است.

یکی از مهم ترین بخش های شهرداری تهران که در برابر شفافیت بخشی مقاومت بسیاری از خود نشان داده حوزه املاک و معاملات ملکی است. ما در سال پایانی از یک سو شفافیت بخشی به املاک شهرداری تهران را در دستورکار داریم که مثال بخشی از این املاک در دوره گذشته با تخفیف های قابل توجه به تعاونی ها و اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شــده اند (املاک نجومی) یــا در برخی موارد در انحراف جدی از بند شش ماده ۵۵ قانون شهرداری ها و به بهانه امور خیریه و امور اجتماعی و فرهنگی واگذار شده اند اما در عمل استفاده های دیگری از آنها شده است و از ســوی دیگر شفاف سازی جزئیات معامالات ملکی و تهاتر املاک را در دســتور داریم که به دلیل کمبود نقدینگی یکی از اصلی ترین اَشــکال تسویه بدهی در شــهرداری تهران بوده و بســتری فسادزا ایجاد کرده اســت.

اما در سال چهارم بخشی دیگر از تلاش ها باید به پایدارکردن شهرداری شیشه ای معطوف شــود؛ به گونه ای که با پایان یافتن این دوره از مدیریت شهری ایده شــهرداری شیشه ای به تاریخ نپیوندد. ما چاره این مســأله را در تمام الکترونیک کردن فرآیندها در شهرداری تهران می بینیم؛ چراکه با این کار وب ســایت شــفاف پس از پایان دوره پنجم نیز به صورت برخط و بدون دخالت اشــخاص به روزرسانی خواهد شد. بنابراین بخشی از تلاش های ما در ســال آخر متوجه تمام الکترونیک کردن دو گلوگاه مهم فساد در شهرداری تهران یعنی فرآیند معاملات و فرآیند صدور مجوزهای شهرسازی خواهد بود. پس از آن هم شکل دهی به شبکه ذی نفعان اعم از شهروندان دغدغه مند، سمن های فعال و انجمن های تخصصی مطالبه گر شفافیت می تواند ضامن تداوم شهرداری شیشه ای باشد.

 

منبع: ویژه نامه شهر و شورا شرق

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: