• سه شنبه ٤ ارديبهشت ١٤٠٣-١٤:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٧٣٥
اقراریان: 9-230

اقدامات شهرداری تا چه میزان متناسب با تکثر سلایق فرهنگی در شهر بوده است؟

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور اقوام و خرده فرهنگ‌های مختلف شهر 9 میلیون نفری تهران، خواستار توضیح شهرداری تهران در خصوص تناسب اقدامات انجام شده با تکثر سلایق فرهنگی پایتخت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا در واکنش به گزارش شهرداری تهران در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی انجام شده از سوی این سازمان در ایام عید نوروز و ماه رمضان اظهار داشت: گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران حاکی از انجام فعالیت‌های متنوع و زحمات بسیار است اما بر اساس مسئولیت نظارتی شورا و مسئولیت سیاست گذاری که شورا بر عهده دارد؛ به بیان نکاتی می‌پردازیم که امیدواریم در فرصت اندک باقیمانده از دوره مدیریتی شهردار تهران و همکارانش مورد توجه قرار گیرد. 
اقراریان با بیان اینکه در گزارش بیشتر به اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی به ویژه اقدامات مناسبتی توجه شده است که البته فعالیت‌های بسیار خوب و متنوعی بوده و جای تقدیر و تشکر دارد؛ تصریح کرد: ما نمی‌توانیم فرهنگ را به یکسری از اقدامات فرهنگی خاص تقلیل دهیم. یکی از خطوط مفقوده گزارش، نقش معاونت فرهنگی و اجتماعی در حوزه فرهنگ سازی است. از آنجا که گزارش ارائه شده؛ صرفاً گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی نبوده و فعالیت‌های فرهنگی شهرداری تهران فراتر از معاونت مذکور است؛ در گزارش ارائه شده این خلأ به طور کامل محسوس بود. این نکته مهمی است که باید مورد توجه واقع شود. 
وی در ادامه به عدم اشاره به اقدامات سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در گزارش فوق به عنوان حلقه مفقوده آن اشاره داشته و در قالب سؤالی بیان کرد: سؤال این است که در دوره مدیریتی فعلی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، چه نقشی داشته و چه تقسیم کاری در آن وجود دارد؟ مسئله‌ای که این ابهام را ایجاد می‌کند که شاید در مدیریت منابع دست به اقداماتی بزنیم که جزء فعالیت‌های هم‌افزا محسوب نشود. به این معنا که در گزارش، به فعالیت هم‌افزا با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف اشاره شده اما در خصوص فعالیت و هم‌افزایی با یکی از دستگاه‌هایی که در ذیل مدیریت شهر قرار دارد؛ سخنی به میان نیامده است. 
رئیس کمیته نظارت شورا با تأکید بر جمعیت قریب به 9 میلیونی شهر تهران و حضور اقوام و خرده فرهنگ‌های مختلف در پایتخت، با طرح سؤال دیگری گفت: مسئله بعدی توجه به تنوع مخاطب است. ما در شهری زندگی می‌کنیم که حداقل ۹ میلیون جمعیت دارد. پایتخت، محل حضور اقوام و خرده فرهنگ‌های مختلف است. سؤالی در اینجا مطرح است که اقدامات انجام شده شهرداری، تا چه میزان متناسب با تکثر سلایق فرهنگی در شهر بوده است؟
وی در ادامه در خصوص نسبت فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری با سایر بخش‌های شهرداری و سازمان‌های مختلف بیان کرد: قطعاً یکی از جمعیت‌های هدف، خود پرسنل شهرداری تهران و سازمان‌های تابعه است. اقدامات انجام شده چه نسبتی با این موضوع داشته است و به همین ترتیب، نسبت اقدامات انجام شده با فعالیت‌های سازمان بسیج شهرداری نیز مشخص نیست. نسبت اقدامات انجام شده با اسناد بالادستی و نیز پیوست نگاری فعالیت‌های فرهنگی که در شهرداری تهران در حال اتفاق افتادن است نیز باید مشخص شود. 
اقراریان با تأکید بر اینکه رفتار شهردار و معاونانش، نماد فرهنگی این سازمان محسوب می‌شود؛ تصریح کرد: نکته مهم دیگر، پیامی است که از اقدامات شهرداری تهران به جامعه مخابره می‌شود. یعنی هنگامی که درباره فرهنگ می‌گوییم؛ منظور این است که رفتار شهرداری تهران در ساخت فرهنگی آن اثرگذار است. به این معنا که رفتار شهردار و معاونین وی نماد فرهنگی این سازمان محسوب می‌شود. 
رئیس کمیته نظارت شورا مناسب نبودن شرایط تصاویر شهدا در برخی از کوچه‌های شهر را به عنوان یکی از دغدغه‌های اعضای شورا مطرح کرد و گفت: نکته بعدی که چندین بار در خصوص آن تذکر داده شده و تبدیل به دغدغه و غصه‌ای برای ما شده است؛ مربوط به کوچه هایی است که مزین به تصاویر شهدا هستند. تابلوهایی که مزین به تصاویر شهدا هستند؛ شرایط مناسبی ندارند و بهتر است در میان حجم هزینه‌هایی که صرف این اقدامات می‌شود؛ جایی هم برای بهبود شرایط تابلوهای تصاویر شهدا لحاظ شود. یادمان‌های شهدای گمنام نیز شرایط مشابهی دارند.
وی افزود: یادمان شهدای گمنام در بسیاری از مناطق وضعیت مناسبی ندارند. در جریان بازدیدهای انجام شده؛ دریافتیم که این یادمان‌ها از نظر نظافت،  سیما و منظر شرایط خوبی ندارند و نباید معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری در این مورد غفلت ورزد. پیامی که از اقدامات فرهنگی شهرداری به جامعه مخابره می‌شود؛ باید پیامی مبتنی بر این اصل باشد که مجموعه شهرداری تهران یک نگاه جامع نسبت به همه شهروندان تهرانی دارد. نه اینکه تنها متوجه یک گروه و جریان خاص است.
 
کد خبر: 9-230

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: