در مسجد فخرالدوله تهران صورت گرفت
ارائه گزارش رئیس کمیته عمران شورای شهر در نشست عمومی سالانه جامعه علما و خطباء
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در نشست عمومی سالانه جامعه علما و خطباء که در مسجد فخرالدوله تهران برگزار شد به ارائه گزارشی از سیاستگذاری های شورای اسلامی شهر تهران و عملکرد شهرداری در بخش های عمران و حمل و نقل، فضای سبز، اجتماعی و فرهنگی و ... در این دوره پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد آقامیری در این نشست با اعلام اینکه آیین بهرهبرداری از ۳ ایستگاه جدید مترو به همراه ایستگاه تبادلی تربیت مدرس و ۲ ورودی در خط ۶ مترو تهران در قالب صد و دوازدهمین پویش امید و افتخار برگزار شد، تصریح کرد: سال آینده ۲ ایستگاه و پس از آن هر ۵ ایستگاه خط ۶ در اختیار مردم قرار میگیرد.
آقامیری با اعلام اینکه در طراحی فضای ایستگاههای مترو بیش از هر عنصر دیگری به سراغ معماری ایرانی-اسلامی پرداخت شده است افزود:در این طراحی باید علاوه بر ایجاد فضای دلانگیز، اتصالی به گذشته فرهنگی خود نیز داشته باشیم و در همین راستا نمونه دقیقی از معماری ایرانی-اسلامی را در ایستگاه بهار شیراز و تربیت مدرس شاهد هستیم.
او افزود: سال آینده ۲ ایستگاه و پس از آن هر ۵ ایستگاه خط ۶ در اختیار مردم قرار میگیرد. مهمترین ایستگاه خط ۶، ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم است که سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: آخرین ایستگاه خط ۶ به صورت تبادلی با خطوط ۱، ۱۱ و راه آهن جمهوری اسلامی احداث خواهد شد. بخش پایانی تونل خط ۶ به طول ۹.۵ کیلومتر میباشد، با وجود آنکه عملیات ساخت خط ۶ در نیمه دهه ۹۰ آغاز شد اما بیشتر خطوط این خط از مترو در دوره مدیریت شهری جدید به نتیجه رسیده است.
آقامیری با اشاره به چالش های حملونقل عمومی در پایتخت گفت: محدودیتها و عدم توسعه مناسب ناوگان حملونقل عمومی تهران طی سالیان گذشته باعث شده امروز تنها ۳۴ درصد از رفتوآمدهای درون شهری از این طریق انجام شود و مردم بیشتر سراغ استفاده از خودروهای شخصی بروند. با توسعه خطوط مترو و اتوبوس برقی و …به دنبال بر هم زدن این نسبت به نفع حملونقل عمومی هستیم. با وجود همه تلاش های انجام شده در این سی ماه هنوز هم از شرایط فعلی حملونقل عمومی راضی نیستیم؛ به همین جهت قرارداد دریافت ۵ هزار اتوبوس را منعقد کردهایم، از این میزان حدود ۳ هزار اتوبوس برقی است و نیمی از آن به وسیله شرکتهای داخلی تامین میشود. با اضافه شدن اتوبوس های جدید عملا در مدت زمان کوتاهی ظرفیت اتوبوسرانی پایتخت افزایش قابل توجهی خواهد یافت و این رکورد در تاریخ تهران بی سابقه است.
آقامیری همچنین به برخی از کارهای انجام شده در طی ۳۰ ماه گذشته نیز پرداخت و گفت: در دوره جدید به کارهای کوتاه مدت توجه شد و برای کارهای بلندمدت نیز برنامهریزی صورت گرفته است. در همین رابطه از نیمه نخست سال گذشته تا کنون بالغ بر صد پویش امید و افتخار برگزار شد که در ۱۰۰ پویش آن ۸۶۱ پروژه به ارزش ۱۷۸ همت به بهرهبرداری رسیدهاست، از این آمار بالغ بر هشتاد درصد پروژه ها به طور کامل در این دوره به نتیجه رسیده و ۶۶ درصد آن نیز در نیمه جنوبی شهر تهران میباشد.
او در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری میان شهرداری تهران با دولت سیزدهم برای حل چالشهای شهری تهران پرداخت و گفت: به زودی بناست با همراهی دولت عملیات ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکن در شهر تهران آغاز شود وعلاوه بر این به دنبال ایجاد تسهیلات برای ساخت مسکن در پایتخت نیز باشیم.
آقامیری تصریح کرد: هفته قبل عملیات ساخت خط ۸ مترو در محله مسعودیه واقع در جنوب شهر آغاز شد که انتهای آن به ایستگاه سرسبز میرسد. همچنین عملیات ساخت خط ۹ نیز این هفته آغاز میشود، این خط تبادلی از دولت آباد و منطقه مشیریه آغاز میشود و به چیتگر میرسد. در تکمیل هر ایستگاه خطوط مترو تهران نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان هزینه میشود. علاوه بر این موارد با همکاری شرکت سابیر تونل شهید متوسلیان (متصل کننده بخش جنوبی بزرگراه شهید صیاد شیرازی به اتوبان آزادگان) ظرف ۴ سال آینده به بهره برداری میرسد. این تونل در ۹.۵ کیلومتر با سه دسترسی و در دو طبقه ساخته خواهد شد. حجم کارهای صورت گرفته در حوزه حمل و نقل عمومی با هدف حل معضل ترافیک شهر تهران و کاهش آلودگی هوا پایتخت طی ۳۰ ماه گذشته بی نظیر بوده است. البته خدمترسانی به مردم محدود بر این حوزهها نمی شود و تلاش میکنیم در دیگر حوزههای خدماتی هم اتفاقات خوبی در شهر رقم بخورد.
او پیرامون اقدامات صورت گرفته در دوره جدید مدیریت شهری گفت: در سال ۱۴۰۰ مترو تهران ۱۴۲ ایستگاه به طول ۲۵۴ کیلومتر داشت اما امروز بعد از گذشت ۳۰ ماه ایستگاههای مترو تهران به ۱۵۹ عدد و به طول ۳۰۳ کیلومتر رسیدهاست. علاوه بر این ساخت ۹.۵ کیلومتر تونل در بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران هم آغاز و تکمیل شد که از این میزان حفر دو کیلومتر آن به دلیل وجود بافت سنگی و شیب سه درصد مشکل بود اما با اتکا به ظرفیت داخلی توانستیم این مهم را به سرانجام برسانیم. تمرکز اصلی ما در مدیریت شهری طی ۳۰ ماه گذشته ایجاد تحول کالبدی در شهر تهران بود که این موضوع را محورهای مختلفی دنبال کردیم به عنوان مثال در موضوع حل آلودگی هوا با وجود مسئولیت ۲۳ دستگاه دیگر شهرداری تهران گامهای بزرگی در این زمینه برداشته است؛ از جمله اضافه شدن ۳ هزار اتوبوس برقی؛ ۵۵ هزار تاکسی و ده هزار ون برقی به ناوگان حملونقل عمومی در ماههای آینده.
وی افزود: نیمه اسفند ماه آیین بهرهبرداری از ۲ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی شهر تهران برگزار شد که از این رقم ۱۰۰۰ هکتار آن مثمر است و ۲۵۰ هکتارش به وسیله آبیاری زیر سطحی تغذیه میشود. علاوه بر این استانداردهای دستگاه زباله سوز ۶ هزار تنی که بناست از چین وارد شود این روزها توسط کمیته ملی محیط زیست در حال بررسی است و پس از تایید این کمیته قرارداد آن نهایی خواهد شد.
او با بیان اینکه ساخت هر کیلومتر ۳ همت هزینه میبرد و تکمیل یک خط با ۴۲ کیلومتر طول، ۱۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ۶۰ پله برقی جدید نیز در تهران نصب خواهد شد که ۲۰ دستگاه آماده است و ۴۰ مورد دیگر نیز تا اردیبهشت آماده میشود.
آقامیری به اقدامات انجام شده توسط شهرداری تهران در راستای مقابله با مخاطرات طبیعی نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری وزارتخانههای دیگر عملیات پایش ۱۶ هزار ساختمان بالای ۷ طبقه تهران آغاز شده است؛ تاکنون پایش سه هزار و ۵۰۰ ساختمان انجام شده و باقی موارد تا سال آینده تکمیل میشود. جز این هزار و ۴۴۰ ساختمان دیگر نیز در تهران تحلیل شدهاند.
آقامیری با اعلام اینکه ۱۶ درصد از مساحت تهران بافت ناپایدار است و در صورت رخدادن زلزله در این بخشها هر اتفاقی ممکن است رخ دهد؛ برای مواجهه با این چالش با حمایت دولت جهت نوسازی بافت فرسوده، آمار ساختوساز در بافت فرسوده ۲۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی همچنین پیرامون مدیریت آب در کلانشهر تهران گفت: مطابق اسناد بالادستی تا سال ۱۴۱۰، نزدیک به ۱۴۵ میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز در مصارف کشاورزی تهران باید از طریق بازچرخانی تامین شود؛ این رقم اکنون ۷ میلیون متر مکعب است و تا اردیبهشت ماه سال آینده به ۵۰ میلیون متر مکعب میرسد و از این نظر از برنامه جلوتر هستیم.
او در پایان تأکید کرد: شورای ششم با اختصاص ۵ همت از بودجه برای مدیریت منابع آبی تهران و موضوع انتقال دوم موافقت کردهاست؛ علاوه بر این سالانه حدود ۱۶۲ کیلومتر هدر رفت آبی داریم که اگر مدیریت شود این رقم در کنار انتقال دوم آب باعث میشود تهران تا سه دهه دیگر از تنش آبی به دور باشد.