• يکشنبه ٢٠ اسفند ١٤٠٢-١٤:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٥٦٠
در صحن شورا صورت گرفت 11-221

تصویب بودجه ۱۴۰۳ سازمانها و شرکتهای شهرداری / تشریح نکات فرمانداری درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳

لایحه «بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران در سال 1403» در دویست و بیست و یکمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفته و با اکثریت آرای موافق اعضاء مصوب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در دویست‌وبیست‌ویکمین جلسه علنی شورای شهر، در تشریح نظر فرمانداری نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران، اظهار کرد: هفته گذشته به همراه رئیس شورا در فرمانداری حضور پیدا کردیم و بودجه ۱۴۰۳ شهرداری به صورت کامل بررسی شد؛ نهایتاً فرمانداری در نامه‌ای به شورای شهر نکاتی را درباره بودجه ارسال کرده است. 
وی ادامه داد: فرمانداری، در بند اول لیست پروژه های اجرا شده در حریم، در بند دوم تفاهم نامه وزارت نیرو و شهرداری برای انتقال آب، در بند سوم لیست پروژه های مناسب سازی و در بند چهارم لیست پروژه‌های بافت فرسوده را درخواست داشت که این موارد پیوست شد.
آخوندی افزود: سه مورد اصلاح جزئی در تبصره ها نیز اعمال شده است که باید به تصویب شورا برسد.
آخوندی در ادامه به چند مورد اصلاح در ردیف های بودجه اشاره کرد، گفت: ماده واحده مربوط به بودجه سال ۱۴۰۳ سازمان‌ها و شرکتها بدین شرح است؛ ماده واحده بودجه سازمان ها و شرکت ها از لحاظ منابع و مصارف حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان، بودجه خالص ۳۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و بودجه ارقام دوبار منظور شده (تصویب در بودجه عمومی) ۹۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
در روند بررسی این لایحه، مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به بازدیدی انجام شده از یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه علوم وتحققیقات به همراه متخصصان این حوزه از صنعت آبی کشور اظهار داشت: در جریان این بازدید، فرآیندی که فناوری آن را تنها چند کشور محدود جهان در دست دارند؛ انجام شده که قابلیت افزایش کیفیت تسویه خانه را داشته و نگرانی ناشی از بازگشت پساب به چرخه فضای سبز و به دنبال آن خشک شدن درختان را برطرف می‌کند. لذا در ردیف مروبط به فضای سبز، عبارت دانشگاه علوم تحقیقات نیز جهت بهره برداری از این قابلیت و فناوری، افزوده شود. 
 
در ادامه ناصر امانی، عضو شورا نیز نسبت به تأخیر ارائه لوایح از سوی شهرداری انتقاد کرده و پیشنهاد بررسی بیشتر لایحه فوق را داد.  
آخوندی نیز در پاسخ به انتقاد و پیشنهاد امانی بیان کرد: جلسات متعددی در این باره با تک تک سازمان‌ها و شرکت‌ها برگزار شده و در آن به بررسی جزئیات پرداخته شد. با توجه به روال قبلی به نظر نمی‌رسد که مشکلی برای تأخیر در بررسی و تصویب وجود داشته باشد.
 
در جریان بررسی این لایحه مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا به بیان نکاتی پرداخته و گفت: دو موضوع مهم در اینجا وجود دارد؛ نخست در خصوص سازمان میادین و موضوع انتقال فاضلاب آن به منطقه 19، که نیازمند مبلغی برای انجام این انتقال است که باید در متن لایحه در نظر گرفته می‌شد. مورد دوم مربوط به موضوع بودجه بهشت زهرا در خصوص به منظور توسعه انرژی نو اسیت که پیشنهاد می‌شود در بودجه لحاظ شود. 
 
در ادامه زهرا شمس احسان، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به بیان نکته‌ای در خصوص راهبری مراکز فراموز و فراهنگ اظهار داشت: ردیفی با عنوان مدیریت و راهبری مراکز فراموز و فراهنگ بوده و زیرساخت‌های آن نیز در تهران فراهم بود، به کمیسیون برنامه و بودجه ارسال شده است اما پس از طی فرآیندی، در فرمانداری این عنوان ردیف حذف شده و عدد آن نیز صفر شده است. لذا پیشنهاد می‌شود عددی برازی این زیرساخت‌ها لحاظ شود. 
 
مهدی چمران، رئیس شورا در پاسخ به پیشنهاد شمس احسان بیان کرد: در جریان بررسی این موضوع دریافتیم که این موضوع در خصوص دانشگاه علمی کاربردی بود که مقرر شد هیئت علمی دانشگاه تعیین شده و آن‌ها این کار را انجام دهند؛ در خصوص پیشنهاد پیرهادی این کار با تنظیم کمیسیون خدمات شهری انجام خواهد شد. 
 
در ادامه امانی بار دیگر به تاخیر در ارائه لایحه اشاره کرده و گفت: روز گذذشته مدیرعامل شرکت مترو در مصاحبه‌ای، علت خرابی و تاخیر در خرید واگن‌ها را کمبود بودجه عنوان کرده است؛ این در حالی است که در بودجه سال گذشته ااعتبار لازم برای این منظور در نظر گرفته شده بود؛ اگر چنین ادعایی صحت دارد، شهرداری باید در خصوص آن توضیح دهد، اگر هم نه چرا باید مسائلی از این دست مطرح شده و حاشیه ساز شود؟
 
چمران در ادامه در پاسخ به تذکر امانی توضیح داد: امسال برای مترو همچون سال قبل بودجه‌ای را مقرر کردیم و انتظار نداریم مدیرعامل مترو برای کوتاهی و قصور در خرید واگن، کمبود بودجه را بهانه کند. مترو برای ما بسیار مهم بوده و نعمت بزرگی است؛ بنابراین باید خدمت رسانی ادامه یابد. امیدواریم برای سال آینده اقدامات لازم هر چه سریعتر انجام شود. 
در نهایت پس از بحث و بررسی اعضا، اصلاحات مطرح شده در بودجه ۱۴۰۳ و نیز بودجه سال ۱۴۰۳ سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران به تصویب اعضای شورا اسلامی شهر تهران رسید. 
 
 کد خبر: 11-221

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: