• سه شنبه ٨ اسفند ١٤٠٢-١١:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٥٠٢
آخوندی خبر داد 5-218

قیمت پایه طرح ترافیک برای سال آینده ۷۵ هزار تومان شد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر از تصویب مبلغ 75 هزار تومان به عنوان قیمت پایه طرح ترافیک برای سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر درخصوص بررسی نامه فرماندار تهران درباره اعتراض هیئت تطبیق به مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر از سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: فرمانداری نامه نوشته و در 6 بند ایراداتی را به این مصوبه وارد کرده است. ما درباره طرح ترافیک برخلاف سایر عوارض بحث مفصلی کردیم که باید طرح ترافیک بازدارنده باشد برهمین اساس برخلاف سایر عوارض، عدد آن را افزایش دادیم .چراکه اگر این چنین نباشد؛ منجر به تشویق افراد برای ورود به محدوده طرح با خودرو شخصی می شود. با این استدلال، رقم ۱۰۰ هزار تومان را تصویب کردیم که فرمانداری ایراد گرفته است.
وی ادامه داد: در نهایت باتوجه به اینکه زمان نداریم و توضیحات فرمانداری نیز قانونی است پیشنهاد همان ۷۵ هزار تومانی که لایحه پیشنهادی شهرداری عنوان شده بود را تعیین خواهیم کرد و قیمت پایه طرح ترافیک از سال آینده ۷۵ هزار تومان می شود. 
آخوندی بیان کرد: در بحث دومی که فرمانداری مطرح کرده؛ کلمه «بهای خدمات» را ایراد گرفته. برهمین اساس به جای این کلمه، از کلمه «هزینه صدور کارت» استفاده کنیم. همچنین در یکی دیگر از تبصره ها در نظر گرفته شده بود ضریبی که برای پلاک شهرستان اعمال شود به جای یک، یک و دو دهم باشد. این بند با رأی اعضای شورا اصلاح و برای پلاک شهرستان هم ضریب ۱ مصوب شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر افزود: درباره بند ۵ درباره کارت های یکساله ایراد گرفتند که ۳۵ درصد تخفیف قائل شده بودیم. این ایراد فرمانداری، بند اول را نقض می کند. در بند اول گفتیم برای ایجاد بازدارندگی، عدد پایه طرح را بالا ببریم که فرمانداری گفته خلاف است. اما در بند ۵ گفته اگر این ۳۵ درصد تخفیف را دهید؛ مخالف بازدارندگی است. هرچند که سال قبل این بند مورد تصویب فرمانداری در قرار گرفته است و درخواست خواهیم داشت که این بند باقی بماند و مستندات لازم به فرمانداری ارائه شود. 
با تصویب اعضای شورای شهر، مقرر شد برای صدور کارت های یکساله، تخفیف ۳۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: در بند ۶ هم به موردی که درباره قوه قضاییه در لایحه گفته شده توسط فرمانداری ایراد گرفته شده است. برای اینکه این ایراد فرمانداری را رفع کنیم؛ این بند را حذف می کنیم.
 
مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز در ادامه توضیحات در پیشنهادی مطرح کرد که کسانی که با رقم 75 هزار تومان وارد تهران می شوند با رقم 90 هزار تومان هم می آیند بنابر این اگر بخواهد کار موثری صورت گیرد باید 5 برابر شود وگرنه این افزایش 1.2 دهم بازدارندگی ندارد.
وی پیشنهاد  داد تا در این خصوص مصوبه جدیدی تنظیم شود تا هم به این مصوبه فعلی آسیب نرسد و هم بازدارندگی برای کسانی که از شهرستان به تهران برای شغل مسافرکشی  و در محدوده طرح ترافیک رجعت می کنند  باشد ضمن آنکه باید برای تردد این وسایل برای سایر نقاط شهر هم اقدامانی صورت گیرد.
رییس شورا در ادامه با تخفیف 35 درصدی مجوز سالانه ورود به طرح ترافیک نیز مخالفت کرد و در خصوص این مخالفت یادآور شد: تمام این اقدامات بر پایه این است تا بار ترافیکی محدوده طرح ترافیک کمتر شود نه اینکه تسهیلاتی را برای تردد مردم در محدوده های مشخص شده اعمال کنیم.
 
حبیب کاشانی، خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران نیز در توضیحی ضمن تایید اقدام فرمانداری در موضوع عدم تخفیف برای بازدارندگی عنوان کرد: این تخفیف لحاظ شده عمدتاً بعنوان جایزه خوش حسابی منظور شده است؛ در همه جای دنیا زمانی که نقدینگی حاصل می شود و می تواند زمینه تحول در شهر را فراهم کند؛ این تخفیف جایز است. 
 
شهریارافندی زاده، رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری تهران در ادامه با حضور در صحن شورای شهر با بیان اینکه در سالهای گذشته تمامی مواد این لایحه در فرمانداری به تصویب رسیده بود، گفت: در مورد تخفیف سالانه، در سال گذشته کارت به صورت یکجا به سازمان‌ها داده می‌شد که آنها راحت بودند تا به پرسنل بدهند و شهرداری هم کل پول را دریافت می‌کرد. درواقع برای ایجاد انگیزه برای خرید سازمانی ضریب تخفیف در نظر گرفته می‌شد و اگر این انگیزه نباشد ارگانها باید روزانه بخرند که هم پول خرد می شود و هم ارگانها سرگردان می شوند. اگر رقم  پایه به ۷۵ هزار تومان برسد، این مشکلات حل می شود.
بر این اساس پس از بحث و بررسی، میزان تخفیف‌های سالانه نیز به ۲۰ درصد کاهش یافت. همچنین اعضای شورای شهر تهران مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر از سال ۱۴۰۳ را با تغییراتی تصویب کردند که البته مجددا این تغییرات باید در فرمانداری بررسی و تصویب شود.

 

کد خبر: 5-218

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: