• دوشنبه ٧ اسفند ١٤٠٢-١٣:٣٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٩٤
آخوندی در نشست خبری تبیین بودجه 1403 شهرداری تهران

واکنش به بودجه ۲ هزار میلیاردی برای دفتر شهردار/ اداره شهر را سیاسی نکنید

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نشست خبری «تبیین بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران» ضمن تأکید بر پرهیز از سیاسی کاری در امور مدیریت شهری، بودجه 2 هزار میلیاردی دفتر شهردار را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نشست خبری پیرامون تبیین بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران، اظهار کرد: در تبیین بودجه ۱۴۰۳ نکته مهمی که در نظر داشتیم این بود که احکام برنامه چهارم‌ توسعه شهر مورد توجه قرار گرفت تا بتوانیم برنامه‌های در نظر گرفته در این برنامه را از طریق در بودجه سالیانه عملیاتی کنیم.
وی ادامه داد: بازدیدهایی که در کمیسیون های تخصصی انجام شد؛ نتایج خوبی به دست آمده و در تبیین بودجه از آن استفاده کردیم.
آخوندی گفت: بحث حوزه حمل و نقل و ترافیک مورد توجه ویژه قرار گرفته است و شامل چند بخش است؛ بخش اول بودجه ناوگان و توسعه زیرساخت هاست که مربوط به نوسازی مترو، خرید واگن، نوسازی اتوبوس، خرید اتوبوس، نوسازی تاکسی ها، خرید تاکسی، برقی سازی و … است که توجه ویژه ای به آن شده است.
رئیس کمیسیون بودجه شورا ادامه داد: بخش دیگر مربوط به تملک هاست چراکه پروژه هایی در شهر داریم که در بحث تملک دارای مشکل هستند و به نام برای هر یک اعتبار مشخص کردیم، پروژه یادگار امام و … همچنین در حوزه حوزه ساخت این پروژه ها توجه ویژه شده است که منظور ما از حوزه حمل و نقل این موارد است که حدود نیمی از بودجه به این امر اختصاص دارد.
 
درآمد ارزش افزوده، 10درصد افزایش و درآمد توسعه شهر و شهرسازی، 10 درصد کاهش داشت
وی تصریح کرد: در بحث درآمدی، همیشه درآمد پایدار و ناپایدار داشتیم و درآمدهای ارزش افزوده که درآمد پایدار است ۱۰ درصد نسبت به لایحه شهرداری افزایش یافته و درآمد ناشی از توسعه شهر و شهرسازی را نسبت به لایحه بودجه ۱۰ درصد کاهش دادیم که اتفاق مهمی است. یکی دیگر از ویژگی های بودجه این بود که سهم هزینه ای به ۳۶ درصد کاهش یافت.
آخوندی تصریح کرد: بودجه مناطق نسبت به سال گذشته حدود ۵۸ درصد افزایش پیدا کرده است و وقتی لایحه ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم در بخش مناطق کاهشی نداشتیم و عدد لایحه را حفظ کردیم و عدد مناطق نسبت به لایحه کاهش نداشت.
رئیس کمیسیون بودجه شورا افزود: در بحث حمل و نقل نیز ما پلیس راهور را داریم، پلیس ارتباط مستقیم با مردم دارد و حدود هزار میلیارد تومان برای این مجموعه در نظر گرفتیم.
 
افزایش درآمدهای پایدار شهرداری در بودجه ۱۴۰۳
آخوندی درباره افزایش بودجه، گفت: بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بوده که بودجه ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲، ۴۵ درصد افزایش داشته است. روز شنبه، شهرداری ۷۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته و ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد غیر نقد داشته است که درواقع درآمد شهرداری از ۹۰ هزار میلیارد را عبور کرده است. همچنین شهرداری برای تحقق بودجه ۱۴۰۲ تا ۱۵ اردیبهشت ماه فرصت دارد و در سامانه ثبت خواهد شد.
 
مدیریت شهری را به سیاست گره نزنیم
وی با اشاره به بودجه حوزه شهردار، گفت: مسائل تخصصی که به حوزه شهر و شهروندان ارتباط دارد را به مسایل سیاسی گره نزنیم. کسانی درباره بودجه دفتر شهردار مطلب زدند که خودشان می دانند این عنوان حوزه شهردار، عنوان جدیدی نیست که اضافه شده باشد. در بودجه، عنوان داریم به عنوان مثال در بودجه؛ عنوان مأموریت حمل و نقل، ماموریت خدمتت شهری و … داریم و یکی از آنها، حوزه دفتر شهردار است و منظور از آن، تمام سازمان ها و اداراتی است که زیر مجموعه دفتر شهردار فعالیت می کنند.
رئیس کمیسیون بودجه شورا بیان کرد: در حوزه دفتر شهردار، هزار میلیارد تومان برای سازمان فاوا است. این حوزه شامل مرکز ارتباطات شهرداری، اداره ایثارگران، حراست، بازرسی، گزینش و … است. حتی بودجه شورای شهر هم زیرمجموعه این حوزه است. بخش مهم بودجه که کمک های شهرداری به مؤسسات خصوصی، افراد حقیقی و حقوقی است؛ ذیل بودجه دفتر شهردار است و منظور یک دفتر با دو تا سه میز و ۴ نفر نیست. این یک تعریف بودجه ای است. 
آخوندی گفت: در لایحه پیشنهادی شهرداری تهران ۹۳ هزار میلیارد تومان برای شهرسازی پیش بینی شده و در بودجه مصوب به ۶۷ هزار میلیارد تومان رساندیم و ۳۰ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم و در حوزه درآمدهای پایدار افزایش پیدا کرد. امسال ۱۰ درصد به درامد پایدار اضافه شده و حتما قابل وصول است و بخش شهرسازی را کاهش دادیم، ۶۷ هزار میلیارد تومان که در نظر گرفتیم؛ تقریباً به اندازه عملکرد امسال است و ممکن است شهرداری بیش از این درآمد را کسب کند. اما ما درآمدهای حوزه شهرسازی را به اندازه درآمدهای امسال در نظر گرفتیم تا فشار به شهروندان وارد نشود.
وی درباره آرامستان‌های جدید، گفت: مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در بودجه بهشت زهرا در نظر گرفته شده است، محل آرامستان ابتدا باید توسط شهرداری مشخص و مجوزهای لازم را از شورا دریافت کرده بعد از آن اقدام کند.
آخوندی در تشریح بودجه حوزه حمل و نقل، گفت: در بخش تاکسیرانی ۵۰۰ میلیارد تومان کمک به بهسازی، هزار میلیارد خرید ون، هزار میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری، در مترو ۳ هزار و ۱۰ میلیارد تومان برای بهسازی و خرید تجهیزات، ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، در خط ۶مترو ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، خط ۷ مترو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، خط ۱۰ دو هزار میلیارد تومان و هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خطوط تعیین شده است همچنین برای خرید ناوگان ویژه معلولان ۱۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفتیم.
 
تصریح کردیم فروش املاک برای تسویه دیون باشد
رئیس کمیسیون بودجه شورا درباره فروش و واگذاری املاک، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ عددی که از محل واگذاری املاک بوده، مشخص است. همه املاک واگذار شده در صحن شورا و کمیسیون ها بررسی شده و همه به نوعی با ارزش افزوده بوده و این موارد برای تسویه بدهی های بانکی استفاده می شود. در تمام مصوباتی که برای فروش املاک داشتیم عنوان کردیم که برای تسویه بدهی باشد.
آخوندی درباره بودجه حمل ونقل برای تکمیل پروژه های عمرانی، گفت: در بحث آسفالت ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، برای ازادراه شوشتری ۴۷۰ میلیارد تومان، فاز دوم بزرگراه بروجردی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و ۸۰۰ میلیارد هم تملک های این پروژه، شاخه غربی یادگار امام هزار میلیارد تومان و ۷۵۰ میلیارد تومان برای تملک‌های این پروژه در نظر گرفته شده است، همچنین برای تملک پروژه دوگاز ۱۵۰ میلیارد تومان و برای تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح ۲ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان  است.
 
بودجه مناطق کم برخوردار افزایش یافت
وی درباره بودجه مناطق گفت: بودجه مناطق ۵۸ درصد رشد داشته و‌ در مناطق کم برخوردار شاهد رشد بودجه هستیم. به عنوان مثال منطقه ۱۵، ۶.۲ درصد منطقه ۱۶، ۶ درصد، منطقه ۲۰، ۵.۵ درصد، منطقه ۲۱، ۴ درصد و منطقه ۱۴، ۴ درصد سهم بودجه مناطق را دارند.
رئیس کمیسیون بودجه شورا درباره بودجه شهرسازی مناطق کم برخوردار، تصریح کرد: توجه به مناطق کم برخوردار در کلیت بودجه مدنظر بوده و این سیاست را حفظ کردیم. در پروژه های مستمر توسعه محلی که در قالب طرح «من شهردارم» است، ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای تمام مناطق دیده شده است. اما بودجه مناطق کم برخوردار نسبت به سال گذشته افزایش خوبی داشته به عنوان مثال منطقه ۱۴، ۵۶۰ میلیارد بوده که سال آینده هزار میلیارد شده، منطقه ۱۷، ۵۰۰ میلیارد بوده که سال آینده ۸۸۸ میلیارد تومان رسیده است و سایر مناطق ۱۸،۱۹،۲۰،۲۱،۱۶،۱۵ نیز به این روند را دارد.
 
10 درصد بودجه به امور فرهنگی اختصاص یافت
آخوندی درباره بودجه فرهنگی، گفت: در سال ۱۴۰۲، ۷۵۰۰ میلیارد برای حوزه فرهنگی اختصاص پیدا کرد که معادل ۱۰ درصد بودجه و در لایحه متمم به ۹ هزار میلیارد افزایش یافت، برای امسال ۱۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به این حوزه اختصاص پیدا کرده که ۱۰ درصد کل بودجه است. ما صحبت از ورزش و اهمیت آن می کنیم، اعتباراتی که به مناطق برای ورزش و زیر ساخت ها درنظر گرفتیم بیش از ۳ هزار میلیارد تومان  اختصاص دادیم  و از بودجه وزارت ورزش هم بیشتر است.
وی درباره مولدسازی، گفت: در بحث بافت فرسوده هم مصوبات خوبی داریم و هم به سازمان نوسازی مجوز دادیم تا ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای واریز برداشت‌ها اجازه داشته باشد.
وی افزود: برای سازمان نوسازی ۵۳۵ میلیارد برای پروژه های مناطق نفراباد، ده ونک، سیمین دره، گلابدره و کن اختصاص دادیم و برای بهسازی حرم عبدالعظیم ۸۵ میلیارد و در محله امامزاده یحیی ۲۵۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم. 
آخوندی درباره بودجه آسیب های اجتماعی گفت: در سازمان رفاه، ۷۰۰ میلیارد تومان برای سازماندهی و توانمندسازی معتادان اختصاص دادیم که بودجه این بخش نیز افزایش پیدا کرده تلاش کردیم در معاونت فرهنگی و اجتماعی کاهش نداشته باشیم در تمام مناطق ۲۲ گانه نیز بودجه برای آسیب های اجتماعی دیده شده است، به عنوان مثال در بحث نگهداری مراکز خدمت رسانی، ۱۰۱ میلیارد تومان، ساماندهی و توانمندسازی معتادان ۴۰۴ میلیارد تومان، توانمندسازی اجتماعی بانوان ۹۸ میلیارد تومان، مراکز دختران و بانوان ۳۳۰ میلیارد تومان بودجه در مناطق مصوب کردیم.

 آخوندی در پایان با اشاره به سایر موارد بودجه، گفت: برای احداث شبکه های اصلی آب های سطحی، ۵۴۴ میلیارد تومان، احداث و بهسازی پایگاه ۲۹۴ میلیارد تومان، تأمین و تجهیزات امدادی مدیریت بحران ۱۴۵ میلیارد تومان، ۳۸۸۰ میلیارد برای تملک اعتبار دادیم، برای تملک هایی با کاربری های ورزشی، بوستان و … هزار میلیارد تومان، برای شهر آفتاب ۳۶۰ میلیارد تومان، برای نوسازی ایستگاه ها و تجهیزات آتش نشانی هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان، احیا و ایجاد باغ های جدید ۷۰۰ میلیارد تومان توسعه کمربند سبز ۱۰۰ میلیارد تومان، ابرسانی هوشمند و شبکه‌ای فضای سبز تهران ۴۰۰ میلیارد تومان، انتقال پساب تصفیه خانه ها ۵۰۵ میلیارد تومان، ساماندهی روددره ها ۱۰۰ میلیارد تومان، بوستان های جدید ۳۶۹ میلیارد تومان،  رفت و روب و پاکسازی معابر ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، تکمیل پایانه شرق ۲۰۵ میلیارد تومان، احداث پارکینگ ۵۴۰ میلیارد تومان، کمک فنی اعتباری برای نوسازب ناوگان حمل و نقل ۱۷۹۵ میلیارد تومان، احداث و بهسازی زیرساخت های گردشگری ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: