• دوشنبه ٢٩ آبان ١٤٠٢-١١:٢٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٩٥١
معدنی پور:

به دنبال ارتقای سرمایه اجتماعی شهروندان هستیم

رئیس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی شهرها و بخش‌های استان تهران گفت: سیاست‌ ما در این مجمع تمرکز بر برنامه‌ها و خدمات مبتنی بر ارتقای سرمایه اجتماعی شهروندان، رعایت اولویت‌های توسعه شهری و توجه به سیمای کلان فرهنگی و اجتماعی شهرهای استان تهران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پنجمین جلسه مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی شهرها و بخش‌های استان تهران که در شهر صفادشت برگزار شد؛ گفت: در 4 جلسه گذشته اهداف مد نظر مجمع بیان و سیاست‌ها مطرح شد.
وی افزود: در مجمع تلاشمان بر این بوده تا با احصاء مشکلات و اولویت‌ها، مسائل مشترک را به تصویب برسانیم لذا در نظر داریم تا با مشارکت یکدیگر موضوعات مشترک شهرهای استان تهران را احصا کرده و از الگوها و مدل‌های موفق شهرها ایده بگیریم.
معدنی پور گفت: در حقیقت یکی از اهداف مد نظر ما ارائه الگوها و نمونه‌های موفق و تجربه شده در شهرهای استان تهران است. چرا که استان تهران همواره الگوی سایر استان‌های کشور بوده است، لذا در اجلاسیه شهر تهران که با حضور ۳۱ مرکز استان سراسر کشور تشکیل شد توانستیم ۱۴ طرح موفق شهرداری تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی که اجرا شده بود را به تصویب برسانیم.
رئیس کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران اظهار کرد: اگر ما بخواهیم در حوزه فرهنگی و اجتماعی اقدامات موثری را انجام دهیم باید به یک فصل مشترک از موضوعات و مسائل برسیم تا آن را مطرح و با هماهنگی شورای عالی استان‌ها برای ابلاغ به استان‌ها اعلام نماییم.
وی افزود: در دستور جلسه امروز مقرر است تا یکی از طرح‌های موفق شهرداری تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی ارائه شود. 
معدنی پور گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی حوزه کاملاً تخصصی است و می بایستی با نگاه کاملاً تخصصی و کارشناسی امور آن انجام شود؛ به همین خاطر مجمع باید مبتنی بر شواهدی پیش برود که دارای اهداف مشخص، قابل اندازه‌گیری، دستیابی و زمانبندی باشد.
رئیس کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران اظهار کرد: در واقع هدف ما نیز از برگزاری این مجمع ارتقای کارایی و اثربخشی برنامه‌ها در مدیریت شهری، افزایش رضایتمندی شهروندان و خدمات مدیریت شهری در امور فرهنگی و اجتماعی، هدفمند کردن افزایش کارآمدی در تخصیص منابع و بودجه برنامه‌ها، کاهش برنامه‌های موازی و بهبود وضعیت نرخ پوشش برنامه‌ها می‌باشد.
وی مطرح کرد: سیاست‌های مدنظر ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی تمرکز بر برنامه‌ها و خدمات مبتنی بر ارتقای سرمایه اجتماعی شهروندان، رعایت اولویت‌های توسعه شهری و توجه به سیمای کلان فرهنگی و اجتماعی شهرهای استان تهران است. از این رو شیوه نامه‌ای تنظیم و خدمت اعضا ارائه می‌شود تا در صورت توافق در دستور کار قرار بگیرد.
معدنی پور تصریح کرد: یکی از موضوعات و مسائل مهم حوزه اجتماعی در استان تهران موضوع آسیب‌های اجتماعی و به ویژه معتادان متجاهر است و باید بررسی کرد که برای ساماندهی این معضل، کنترل و کاهش آن در شهرها چه اقداماتی می‌توان انجام داد.
رئیس کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران اظهار کرد: قطعاً پیشگیری از آسیب های اجتماعی مقدم است بر کنترل و کاهش آن و اگر پیشگیری را سرلوحه کار خود قرار دهیم قطع به یقین در این حوزه موفق خواهیم بود اما باید برای مواجهه با آسیب‌های موجود و پیش آمده نیز برنامه داشته باشیم.
وی تصریح‌کرد: در حقیقت هر کدام از این معتادین متجاهر می‌توانند یک خانواده و بسیاری از افراد جامعه را آلوده نمایند.به همین خاطر نمی‌توانیم آسیب‌های اجتماعی این چنینی را نادیده بگیریم چرا که اینان یک جامعه و خانواده را دچار آسیب می‌کنند. قطعا در کنار رویکرد اصلی که پیشگیری از آسیب اجتماعی می‌باشد توجه به خانواده، کودک، ورزش و سلامت و پرداختن به موضوعات فرهنگی و دینی نیز مهم است. اگر به مسائل دینی توجه بیشتر شود ما شاهد بروز مشکلات این چنینی در جامعه نخواهیم بود.
رئیس کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران بعد از استماع طرح ۹ گام تربیتی، آموزشی، درمانی، توانمندسازی معتادین متجاهر اظهار کرد: به منظور بهبود شرایط برای اقشار آسیب دیده اجتماعی لازم است از برنامه‌ها و طرح های موفق منطبق با فرهنگ بومی کشورمان استفاده کرد که طرح ارائه شده دارای این ویژگی است.
وی ادامه داد: رویکرد قرارگاهی ازجمله رویکردهای موثر و کارآمدی است که در حوزه آسیب های اجتماعی می تواند مدنظر قرار گیرد.
لازم به ذکر است طرح ۹ گام تربیتی معتادین متجاهر مورد تصویب مجمع قرار گرفت و مقرر شد این طرح در کمیته اجتماعی مجمع مورد بررسی بیشتر قرار گیرد تا طرح در شهرهای استان تهران بنا به شرایط آن شهر اجرایی گردد.
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: