• چهارشنبه ٢٦ بهمن ١٤٠١-١٠:١٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦١٦٣
در صحن شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت؛۱4_۱۳۰

از نامگذاری خیابان های شهر به نام مفاخر تا اختصاص نام معبری به نام مادر ژاپنی یک شهید

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از نامگذاری یک معبر به نام مادر ژاپنی یک شهید، ۴ معبر شهری به نام شهدای زن که در بین آنها شهدای سلامت هم دیده می شود و سه معبر به نام مفاخر ادبی و پزشکی و 16معبر به نام شهیدان دوران دفاع مقدس و شهدای سرباز خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران؛ نرگس معدنی پور رئیس كميسيون نامگذاری و تغيير نام اماكن و معابر عمومی شهر تهران در جریان برگزاری یکصد و سی امین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن قدردانی از حضور پر شور مردم در راهپیمایی 22 بهمن به مصوبات بيستمين صورتجلسه كميسيون نامگذاری و تغيير نام اماكن و معابر عمومی شهر تهران اشاره کرد و بیان داشت:در این جلسه رسمی که در تاریخ چهارم بهمن ۱۴۰۱ تشکیل شد تعداد ۲۱ معبر شهری، دو پایانه تاکسیرانی و یک بوستان نامگذاری شدند که جهت تصویب تقدیم صحن شورای اسلامی شهر تهران قرار می گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: نامگذاری خیابان «ب» واقع در منطقه یک، خیابان مقدس اردبیلی، به نام مرحومه سبا بابایی مادر شهید محمد بابایی و همسر شهید والامقام اسدالله بابایی نامگذاری می شود. ایشان متولد ژاپن بودند که نام ژاپنی وی کونیکو یامامورا است، در خیابان مد نظر قرار گرفته سفارت ژاپن قرار دارد، این مادر شهید در تیرماه 1401 به رحمت خدا رفتند.

معدنی پور ادامه داد: نامگذاری بلوار شرقی غربی در حد فاصل خیابان پاتریس لومومبا، میدان کوشک، واقع در منطقه دو به نام شهیده ناهید محتشم که شهید مدافع سلامت هستند، در دستور کار قرار گرفته، ایشان پزشک بیمارستان اقبال بودند که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۸ به شهادت رسیدند. این نامگذاری بنا به درخواست خانواده ایشان بوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: کوچه امید واقع در میدان هروی حدفاصل خیابان شهید محمدی ریحانی و شهید استاد حسن بنا در منطقه ۴ به نام شهیده مهناز صالحی نکوه نامگذاری می شود که ایشان پزشک بیمارستان لبافی نژاد بودند که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۹۹ به شهادت رسیدند، این نامگذاری بنا به درخواست خانواده محترم صورت گرفته است.

معدنی پور اذعان داشت: کوچه سیزدهم واقع در خیابان ۱۷ شهریور، خیابان شهید ناطقی در منطقه ۱۲ به نام شهیده شرف نساء شاهی با حفظ شماره نامگذاری خواهد شد، ایشان در ۱۵ اسفند ۱۳۶۶ در تهران بر اثر بمباران هوایی به همراه سه فرزندشان به شهادت رسید.

رئیس كميسيون نامگذاری و تغيير نام اماكن و معابر عمومی شهر تهران ادامه داد: بوستان فاقد نام ویژه بانوان در محله ۱۳ آبان در خیابان شهید رجایی، پایین تر از بزرگراه آزادگان خیابان شهید رحیمی در منطقه ۲۰ به نام بوستان ریحان که یادبود شهیده ریحان عزیزی اردلان است در نظر گرفته شده است. ایشان در ۴ شهریور ۸۷ جزو شهدای خدمت بودند که در مرکز آموزشی صاحب الامر به شهادت رسیدند.

معدنی پور گفت: خیابان سیزدهم به نام شهید عباس راصد در بزرگراه شهید آل احمد، کوی نصر، خیابان شهید ناظریان قمی واقع در منطقه ۲ بنا به درخواست آموزش و پرورش منطقه ۲ تغییر خواهد کرد. ایشان به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافتند و در بیست و سوم تیر ۱۳۶۷ در شلمچه بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسیدند. این شهید بزرگوار جزو کادر آموزش و پرورش منطقه ۲ بودند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نامگذاری کوچه سرو واقع در خیابان حضرت ولیعصر بالاتر از بلوار شهید ستاری خیابان سرو منطقه ۳ به نام استاد دکتر یدالله ثمره در دستور کار قرار گرفته است. ایشان از برجسته‌ترین زبان شناسان ایرانی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و اولین رئیس انجمن زبان شناسی ایران بودند که در سوم اسفند ۱۳۹۷ درگذشتند. این نامگذاری بنا به درخواست همسر ایشان صورت گرفته است.

‏وی گفت: خیابان نوخندان شرقی به نام استاد محمدحسین مهرنوش واقع در خیابان شهید دستگردی، خیابان شهید فرید افشار، خیابان شهید دلبری، کوچه دولتشاد شرقی در منطقه ۳ . خیابان نوخندان شرقی محل سکونت این استاد بزرگوار بود که ایشان ادیب، نویسنده شاعر و فیلمنامه‌نویس سرشناس معاصر ایرانی هستند که در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به دلیل ابتلا به کرونا مرحوم شدند. درخواست نامگذاری توسط خانواده ایشان ارائه شد.

معدنی پور بیان داشت: کوچه فتوره چی واقع در خیابان حضرت ولیعصر بالاتر از میدان منیریه، خیابان شهید صنیعی پور واقع در منطقه ۱۱ به نام شهید محمد جواد برادران نام گذاری خواهد شد. ایشان به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافتند که در ۲۳ فروردین ۶۷ بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسیدند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تغییر نام کوچه حاج عبدالمحمود به نام استاد بزرگوار استاد محمد قلی شمس واقع در خیابان کارگر، میدان قزوین، خیابان قزوین واقع در منطقه ۱۱ در دستور کار قرار گرفت. ایشان بنیانگذار بیمارستان چشم پزشکی فارابی و موسس انجمن چشم پزشکی ایران بودند که بنا به درخواست بیمارستان فارابی و انجمن چشم پزشکی ایران این نامگذاری پیشنهاد شده است. ایشان در ۲۳ شهریور ۷۵ در تهران درگذشتند.

رئیس كميسيون نامگذاری و تغيير نام اماكن و معابر عمومی شهر تهران خاظر نشان کرد: کوچه گلستان ۴ به نام شهیدان سید علی سجادی و سید ابراهیم سجادی واقع در خیابان نبرد، خیابان شهید آقاجانلو کوچه گلستان چهارم منطقه ۱۵ تغییر خواهد کرد. شهید سید علی سجادی عنوان امدادگر در شلمچه به شهادت رسید و سید ابراهیم سجادی به عنوان آرپیچی زن در پنجوین عراق به شهادت رسید.

وی ادامه داد: پایانه تاکسیرانی فاقد نام در ضلع جنوب میدان بسیج واقع در منطقه 15 به نام شهید مختار سالمی پیشنهاد شده که این موضوع بنا به درخواست سازمان تاکسیرانی و خانواده شهید در دستور کار قرار گرفت. ایشان به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافته بودند و با ۷۰ درصد جانبازی در ۲۳ تیر ماه ۸۸ به شهادت رسیدند. ایشان هم آزاده بودند و هم هنرمند.

معدنی پور گفت: پایانه فاقد نام دیگری در ضلع شمالی میدان بسیج وجود دارد که به نام شهید محمد جامه بزرگ پیشنهاد شده. این تغییر نام بنا به درخواست سازمان تاکسیرانی و خانواده شهید پیگیری شده است. ایشان به عنوان بسیجی در جبهه حضور داشت و در ۱۵ مرداد ۶۶ در سردشت بر اثر اصابت ترکش به شهادت نائل آمد.

وی بیان کرد: نامگذاری کوچه بختیاری به نام شهید محمد ترابی واقع در تقاطع خاوران، خیابان شهید محرابیان فرد، کوچه بختیاری در منطقه ۱۵ پیشنهاد شده که این نامگذاری بنا به درخواست والدین شهید صورت گرفته است. شهید محمد ترابی به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و در ۲۲ تیر ۶۷ بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تغییر نام کوچه هلال احمر به نام شهید بزرگوار محمد نیک بین در نازی آباد خیابان شهید رجایی خیابان هلال احمر واقع در منطقه ۱۶ در دستور کار قرار گرفت. این شهید بزرگوار در چهارم اسفند ۶۲ با سمت فرمانده گردان در طلائیه به شهادت رسید.

معدنی پور بیان داشت: تغییر نام کوچه ۵۴ واقع در میدان بهاران حد فاصله خیابان شهید عسگری خیابان شهید داوود سلامت در منطقه ۱۷ به نام شهید عزت اله عزتی مورد بررسی قرار گرفت. این شهید بزرگوار به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت که ۲۲ اسفند ۶۶ در منطقه عملیاتی بدر به شهادت رسید. این شهید بزرگوار پیکر مطهرش در منطقه باقی مانده بود و پس از تفحص به خاک سپرده شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تغییر نام کوچه چهاردهم واقع در منطقه ۱۷ حد فاصل خیابان شهید رسول فلاحی، شهید اکبر ببری به نام شهید حسین بختیاری مد نظر قرار گرفت. این شهید بزرگوار به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت که هفتم آبان ۷۹ در دشت عباس دهلران به شهادت نائل آمدند. بنا به درخواست خانواده شهید این کوچه تغییر نام خواهد یافت.

معدنی پور ادامه داد: تغییر نام کوچه فروردین جنوبی به نام شهید اصغر نیکبخت واقع در منطقه ۲۰ شهرری میدان اول دولت آباد خیابان شهید اردستانی حدفاصله خیابان اردستانی و خیابان شهید آقایی دوست در دستور کار قرار گرفت. این شهید بزرگوار به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت که در ۲۴ بهمن ۶۴ بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت نائل آمد. درخواست این نامگذاری بنا به پیشنهاد مادر این شهید بوده است.

وی بیان داشت: کوچه سی و پنجم واقع در منطقه ۲۰ در شهرری میدان سوم دولت آباد خیابان شهید اردستانی حد فاصل خیابان شهید مشمول خیابان شهید حق گویان به نام شهید علی اشرف قدیانی با حفظ شماره مورد بررسی قرار گرفت. این شهید به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و در ۲۲ فروردین ۶۲ در فکه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به فیض شهادت نائل آمد. این تغییر نام بنا به درخواست خانواده شهید بوده است.

معدنی پور گفت: کوچه بیست و نهم واقع در منطقه ۲۰ در منطقه شهرری میدان سوم دولت آباد خیابان شهید اردستانی حدفاصل خیابان مشمول و خیابان شهید سیانکی به نام شهید مجید لطفی تغییر نام خواهد یافت. این شهید بزرگوار به عنوان پاسدار وظیفه در جبهه حضور یافت که در ۲۱ اسفند ۶۴ بر اثر اصابت ترکش در فاو عراق به فیض شهادت نائل آمد. بنا به درخواست خانواده این نامگذاری پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: پل غیر همسطح فاقد نام به نام شهید وحید زمانی نیا پیشنهاد شده است. این شهید بزرگوار سرباز مدافع حرم بوده که به همراه حاج قاسم سلیمانی در روز جمعه ۱۳ دی ۹۸ به فیض شهادت نائل آمد و بنا به درخواست خانواده شهید این پل غیر همسطح که در منطقه ۲۰ و در مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید آوینی قرار دارد به نام این شهید بزرگوار نامگذاری خواهد شد.

معدنی پور گفت: خیابان گلبن واقع در شهرری دولت آباد بلوار قدس حد فاصل خیابان شهید نظری و خیابان شهید مرادی به نام شهیدان تهرانی پور که دو برادر هستند به نام حمیدرضا تهرانی پور و محمدجواد تهرانی پور تغییر نام می یابد.این تغییر نام به درخواست خانواده محترم شهید بوده است.

رئیس كميسيون نامگذاری و تغيير نام اماكن و معابر عمومی شهر تهران ادامه داد: خیابان فاقد نام در منطقه ۲۰ است در شهر ری میدان شهید بروجردی بلوار شهید رجب نیا ابتدای بلوار قدس که به نام شهید رحیم سعیدی، بنا به درخواست خانواده معظم شهید نامگذاری خواهد شد. این شهید بزرگوار به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت که ۱۹ بهمن ۶۱ بر اثر اصابت ترکش به شهادت نائل آمد. پیکر مطهر این شهید نیز مدت ها در منطقه باقی مانده بود که در سال ۶۸ پس از تفحص در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

گفتنی است پیشنهادات ارائه شده به اتفاق آرا به تایید نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران رسید.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: